Δύσκολοι οι στόχοι του 2030
Oδική Ασφάλεια

Δύσκολοι οι στόχοι του 2030

Νέα ανάλυση δείχνει ότι οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις στην ΕΕ συνολικά µειώθηκαν µόλις κατά 1% πέρυσι…

Η πρόοδος της ΕΕ στον περιορισµό των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις παρέµεινε στάσιµη το 2023. Νέα ανάλυση που δηµοσιεύθηκε, πρόσφατα, από το ETSC (Ευρωπαϊκό Συµβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών), η οποία δείχνει ότι υπήρχαν 20.418 θάνατοι στους δρόµους της ΕΕ πέρυσι. Αυτό καταδεικνύει µείωση µόλις 1% σε σύγκριση µε το 2022, σηµειώνοντας πολλή µικρότερη πτώση από την ετήσια µείωση 6,1% που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για µείωση 50% έως το 2030. Μετά τις Ευρωπαϊκές εκλογές, το ETSC ζήτησε την ίδρυση µίας Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας, µε συγκεκριµένες αρµοδιότητες, όπως τη διαχείριση της διάθεσης αυτόνοµων οχηµάτων και τη διενέργεια ερευνών σε τροχαία συµβάντα.

Το ETSC προτρέπει επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξεκινήσει τις εργασίες για  αναθεώρηση των κανονισµών ασφαλείας των οχηµάτων, ώστε να συµπεριληφθούν οι ταχέως εξελισσόµενες τεχνολογίες και να προωθηθούν οι περιοδικοί τεχνικοί έλεγχοι, προκειµένου να πιστοποιηθεί ότι αυτές λειτουργούν σωστά καθόλη τη διάρκεια ζωής τους.

Βραβείο στη Φινλανδία

Την ίδια ώρα, η Φινλανδία είναι ο αποδέκτης του φετινού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας του ETSC -ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί και το ελληνικό Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»-, για την εξαιρετική της πρόοδο στην Οδική Ασφάλεια. Η χώρα μείωσε τους θανάτους από τροχαία συμβάντα κατά 29% στη διάρκεια της δεκαετίας έως το 2023, ενώ η μέση μείωση στην ΕΕ ήταν μόλις 16%.

Η διάκριση, γνωστή ως Δείκτης Οδικής Ασφάλειας (PIN), αναγνωρίζει την πρόοδο της Φινλανδίας στην Οδική Ασφάλεια και αποτελεί απόδειξη των μακροπρόθεσμων στόχων και της συνολικής στρατηγικής της χώρας για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όλων των χρηστών του δρόμου.

Η τρέχουσα στρατηγική της Φινλανδίας σχετικά με την ασφαλή κυκλοφορία ορίζεται από το Vision Zero, κανένας νεκρός ή σοβαρά τραυματίας στο δρόμο, ανεξάρτητα από τον τρόπο μετακίνησης, με χρονικό ορίζοντα το 2050. Από το 2000, η Φινλανδία έχει εφαρμόσει αρκετά σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας στις περισσότερες αστικές περιοχές, την κατασκευή πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, την κατασκευή 400 χλμ αυτοκινητοδρόμων, την εγκατάσταση αυτόματων καμερών ελέγχου ταχύτητας σε σχεδόν 3.000 χλμ. κεντρικών δρόμων. Η Εθνική Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας (2022-2026) της Φινλανδίας στοχεύει στη βελτίωση των κυκλοφοριακών δεξιοτήτων διαφορετικών χρηστών του δρόμου και διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. Η στρατηγική περιλαμβάνει δύο δείκτες που στοχεύουν στην Οδική Ασφάλεια των παιδιών: το ποσοστό των σχολείων που έχουν κυκλοφοριακή αγωγή ως μέρος του σχολικού προγράμματος και τον αριθμό των συγκρούσεων με εμπλοκή παιδιού ή νεαρού ατόμου. Η Φινλανδία αναφέρει ποσοστά χρήσης κράνους σε μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα μεταξύ 99-100%. Η αστυνομία επιτρέπεται να κάνει απροειδοποίητα αλκοτέστ και έλεγχο κατανάλωσης ναρκωτικών στους οδηγούς.

H οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, κατά δήλωση των οδηγών, είναι πολύ χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ και γενικά δεν επιθυμούν να το κάνουν. Στη Φινλανδία, σε όλα τα σχολικά λεωφορεία και τα σχολικά ταξί πρέπει να τοποθετούνται ειδικές συσκευές παρεμπόδισης οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ (Alcohol interlocks). Οι συσκευές είναι επίσης εγκατεστημένες στα οχήματα των παραβατών που οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ ως μέρος ενός προγράμματος επανένταξης μακράς διάρκειας που χρησιμοποιείται ως εναλλακτική λύση στην απαγόρευση της οδήγησης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ