2024: Οι τάσεις της αυτοκινητοβιοµηχανίας
αγορά αυτοκινήτου

2024: Οι τάσεις της αυτοκινητοβιοµηχανίας

Ποιες καταναλωτικές «γραµµές» και τεχνολογίες θα έχουν τον µεγαλύτερο αντίκτυπο στον κλάδο φέτος; Η ηλεκτροκίνηση στην κόψη του ξυραφιού…

Μεγάλες εταιρείες ερευνών και φορείς επιχειρούν να προσδιορίσουν ποιες είναι οι βασικές κατευθύνσεις της αυτοκίνησης, που µε τυπικό πρόταγµα την κλιµατική αλλαγή διέρχεται ραγδαίες αλλαγές σε διεθνές επίπεδο. Οι τάσεις που επηρεάζουν το παγκόσµιο οικοσύστηµα κινητικότητας είναι ποικίλες και, ήδη, διαφαίνονται οι πρώτοι κλυδωνισµοί σε ότι αφορά τους φιλόδοξους στόχους των κυβερνήσεων, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι θέσεις των ίδιων των καταναλωτών, που ορίζουν την πραγµατική οικονοµία, τόσο στον πρωτογενή τοµέα (κατασκευαστές) όσο και στη δευτερογενή αγορά (προµηθευτές).

Από τον Σεπτέµβριο έως τον Οκτώβριο του 2023, η Deloitte απηύθυνε ερωτήµατα σε περισσότερους από 27.000 καταναλωτές σε 26 χώρες για να διερευνήσει απόψεις σχετικά µε µια ποικιλία κρίσιµων ζητηµάτων που επηρεάζουν την αυτοκινητοβιοµηχανία, συµπεριλαµβανοµένου του ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά οχήµατα (EV), τις αντιλήψεις γύρω από τη µάρκα και την υιοθέτηση συνδεδεµένης τεχνολογίας. Η Παγκόσµια Μελέτη Καταναλωτών Αυτοκινήτων για το 2024 παρέχει σηµαντικές πληροφορίες που µπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να δώσουν προτεραιότητες και να τοποθετήσουν καλύτερα τις επιχειρηµατικές στρατηγικές και τις επενδύσεις τους, το τρέχον έτος.

Στη φετινή µελέτη, προέκυψαν τέσσερις βασικές τάσεις:

  1. Η επιβράδυνση της ορμητικής διασποράς των EV μπορεί να θέτει σε κίνδυνο τα τρέχοντα χρονοδιαγράμματα απανθρακοποίησης.
  2.  Ένας σημαντικός αριθμός καταναλωτών μπορεί να σκέφτεται να αλλάξει μάρκα οχημάτων.
  3. Το ενδιαφέρον για τα χαρακτηριστικά συνδεσιμότητας μπορεί να μην μεταφράζεται πλήρως σε έσοδα και κέρδη.
  4. Οι νεότεροι καταναλωτές ενδιαφέρονται για την ενοικίαση/χρήση οχημάτων, καθώς ένας αυξανόμενος αριθμός από αυτούς αναρωτιέται εάν πρέπει να αποκτήσουν ένα δικό τους όχημα στο μέλλον.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, καταγράφεται ότι τα υψηλά επιτόκια και οι υψηλές τιμές των αυτοκινήτων ενδέχεται να προκαλούν μείωση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα EV σε ορισμένες αγορές. Παρά τις (σχετικές) μειώσεις των τιμών των αυτοκινητοβιομηχανιών και τα κατά τόπους κυβερνητικά κίνητρα που έχουν σχεδιαστεί για να τα καταστήσουν πιο προσιτά, μία σειρά άλλων προκλήσεων συνεχίζουν να δημιουργούν εμπόδια, όπως το άγχος της αυτονομίας, ο χρόνος φόρτισης και η διαθεσιμότητα των υποδομών φόρτισης. Η τιμή βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των παραγόντων που καθοδηγούν την επιλογή της μάρκας του οχήματος για τους καταναλωτές σε ανεπτυγμένες αγορές, όπως της Γερμανίας, της Ιαπωνίας και των Ηνωμένων Πολιτειών. Ενώ, οι επιδόσεις, γενικά, των οχημάτων (Κίνα και Νότια Κορέα) και η ποιότητα των προϊόντων (Ινδία) είναι κορυφαία ζητήματα για τους καταναλωτές σε άλλες παγκόσμιες αγορές.

Μία σημαντική παράμετρος που επηρεάζει την ηλεκτροκίνηση είναι οι μπαταρίες, αποτελούμενες από λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο, η εξόρυξη των οποίων είναι ο μόνος τρόπος για να ληφθούν αυτά τα υλικά. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (DOE), μέχρι το 2025, η προσφορά νικελίου θα θεωρείται, ήδη, εξαιρετικά χαμηλή. Αυτό επιβάλλει στη βιομηχανία εξόρυξης να εξάγει γρήγορα τα απαραίτητα μέταλλα. Το πρόβλημα είναι ότι η όλη διαδικασία υστερεί σε ταχύτητα. Επιπλέον, τα ανθρακωρυχεία νικελίου αντιμετωπίζουν συνεχείς προκλήσεις από τις εγκρίσεις αδειών έως τις εύλογες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών.

Με περιορισμένη προσφορά πόρων και αυξημένη ζήτηση, η προσιτότητα και η διαθεσιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων απειλούνται. Με αυτόν τον ρυθμό, τα EV θα συνεχίσουν να διατηρούν υψηλές τιμές και μεγάλους χρόνους αναμονής. Ο τρέχων χρόνος αναμονής για ένα EV είναι, οπουδήποτε, από δύο μήνες έως τρία χρόνια. Καθώς η ζήτηση αυξάνεται και περισσότερες χώρες μπαίνουν στο παιχνίδι, οι χρόνοι αναμονής θα παραταθούν, εάν τα τρέχοντα ζητήματα παραμείνουν άλυτα.

Μεγάλη εξάρτηση από την Ασία

Με την παροχή νικελίου στη Δύση υπό έντονη πίεση, όλοι κοιτούν προς την Ασία. Για να αποφευχθεί η πλήρης κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι κυβερνήσεις εξαρτώνται από χώρες μη ελεύθερου εμπορίου όπως πχ, η Ινδονησία. Το να εξαρτάται κάποιος από μία άλλη χώρα για πόρους δεν είναι ασυνήθιστο. Ωστόσο, ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής νικελίου στον κόσμο, η λογική της πολιτικής συγκράτησης της Ινδονησίας ως προς τη διάθεση πόρων αφήνει περιθώρια για μελλοντικό κίνδυνο εφοδιασμού. Επίσης, έρχεται σε σύγκρουση με την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση στον πυρήνα της, καθώς η παραγωγή νικελίου της Ινδονησίας βασίζεται στην παραγωγή με… άνθρακα.

«Δεν θα κυριαρχήσουν τα ηλεκτρικά»

Για άλλη µία φορά, ο Akio Toyoda εξέφρασε, πρόσφατα, τις αµφιβολίες του για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Ιάπωνας µάνατζερ, ο οποίος πριν από λίγους µήνες έγινε πρόεδρος του ΔΣ της Toyota, έπειτα από 14 χρόνια ως Διευθύνων Σύµβουλος, βρήκε την ευκαιρία, σε έναν διάλογο που είχε µε τους εργαζόµενους, να επαναλάβει µία άποψη που τα τελευταία χρόνια έχει ταράξει τα νερά: «Ανεξάρτητα από το πόση πρόοδο κάνουν τα ηλεκτρικά, νοµίζω ότι θα εξακολουθούν να έχουν µερίδιο αγοράς έως 30% και εποµένως δεν θα «κυριαρχήσουν» στην αγορά». Σύµφωνα µε τον ίδιο, οι καταναλωτές «δεν πρέπει να αναγκάζονται να αγοράζουν» ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η βιοµηχανία δεν πρέπει να υφίσταται πιέσεις από τους πολιτικούς. Άρα, όπως είπε, τα οχήµατα που κινούνται µε µπαταρίες δεν θα πρέπει να αναπτύσσονται αποκλείοντας άλλες τεχνολογίες όπως οι κυψέλες καυσίµου υβριδικών συστηµάτων ή υδρογόνου. Ο Toyoda υπογράµµισε την προτίµησή του για µία «τεχνολογικά ουδέτερη» και «πολυδροµική» προσέγγιση στην ενεργειακή µετάβαση, επειδή ο πραγµατικός εχθρός που πρέπει να πολεµήσουν -ανέφερε χαρακτηριστικά- δεν είναι το αυτοκίνητο, αλλά οι εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα…

Akio Toyoda

Μακροοικονοµικές προκλήσεις

Από τα μέσα του 2021, οι χώρες σε όλο τον κόσμο παρουσίασαν άνοδο του πληθωρισμού. Αρχικά αποδόθηκε στους οικονομικούς κλυδωνισμούς που προκλήθηκαν από τον COVID-19 και τη διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού, ενώ το πρόβλημα επιδεινώθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, στις αρχές του 2022, η οποία προκάλεσε απότομες αυξήσεις στις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας. Τα αποτελέσματα αυτών των γεγονότων εμφανίστηκαν γρήγορα στην αυτοκινητοβιομηχανία, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Με το κόστος των υλικών και των προϊόντων να αυξάνεται γενικά -συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα, του φυσικού αερίου και του πλαστικού-, μία γρήγορη ανάκαμψη μετά την πανδημία ήταν απίθανη. Ως αποτέλεσμα, ο οίκος Moody’s αναθεώρησε την πρόβλεψή του για τις περιφερειακές πωλήσεις ελαφρών οχημάτων για το 2023 από 15,6 εκατομμύρια σε 13,1 εκατομμύρια, μόλις 8% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος. Σημειωτέον ότι από 8,7% το 2022 σε 7% το 2023, ο παγκόσμιος μετρικός πληθωρισμός αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται αργά στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Οι παράγοντες της αυτοκινητοβιοµηχανίας ξεπερνούν τις συνηθισµένες προκλήσεις της αγοράς και εισέρχονται σε νέους δύσκολους δρόµους, κινούµενοι, ήδη, µέσα στο 2024.

Τα lockdown για τον COVID-19 μπορεί να ανήκουν στο παρελθόν, αλλά πολλοί τομείς παραμένουν διχασμένοι ως προς το μέλλον της εξ αποστάσεως εργασίας. Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, ο πληθωρισμός, οι περιορισμοί της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι επηρεάζουν τη ζήτηση οχημάτων και την επιχειρηματική στρατηγική.

Το Economist Intelligence Unit (EIU) προβλέπει αύξηση 3% στις παγκόσμιες πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων για το 2024, με τις πωλήσεις των επαγγελματικών οχημάτων να αναμένεται να αυξηθούν κατά 1% από έτος σε έτος. Παρά τις υποτονικές συνολικές επιδόσεις του κλάδου, τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) προβλέπεται να αυξηθούν κατά 21%. Αναλυτές εκτιμούν ότι η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται, κυρίως, στην κρατική υποστήριξη, αλλά και στις αυστηρότερες ζώνες χαμηλών εκπομπών.

Κάποιοι, ωστόσο, εκτιµούν ότι το boom των ηλεκτρικών οχηµάτων, ίσως να προµηνύει ακόµη και κατάρρευση της βιοµηχανίας, γενικότερα. Ενώ η αγορά των ηλεκτρικών οχηµάτων γνωρίζει εκ πρώτης ανάπτυξη και αυξανόµενη ζήτηση, αντιµετωπίζει, παράλληλα, σηµαντική πίεση που θα µπορούσε να κάνει ζηµιά σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασµού. Οι κατά περίπτωση αποφάσεις των κατασκευαστών για περιστασιακή αναστολή της παραγωγής (λόγω υψηλού κόστους) θα µπορούσε να καταλήξει σε παύση εργασιών στις γραµµές συγκεκριµένων εργοστασίων. Η στροφή προς ένα ηλεκτρικό µέλλον απαιτεί συνοχή µεταξύ των βασικών βιοµηχανιών. Προφανώς, αυτό δεν συνέβη ως τώρα. Κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιοµηχανίες εστιάζουν στους καταναλωτές, οι οποίοι δεν µπορούν, ωστόσο, να παρακολουθήσουν τους αγχωτικούς ρυθµούς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες µεταφορές. Ούτε έχουν όλοι την ίδια αντίληψη, αλλά ούτε και την οικονοµική δυνατότητα…

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.