Βέλτιστες πρακτικές αλλαγής ιμάντα χρονισμού
Dayco

Βέλτιστες πρακτικές αλλαγής ιμάντα χρονισμού

Εξετάζουµε την περίπτωση παρέµβασης σε Ford Transit 2.0 Diesel EcoBlue.

Αν και τα συστήµατα BIO τείνουν να γίνουν οι προτιµώµενες λύσεις κύριας µετάδοσης κίνησης για αρκετούς κατασκευαστές, υπάρχουν ορισµένες πτυχές της αντικατάστασης ιµάντα χρονισµού, στις περιπτώσεις που εφαρµόζεται EcoBlue, οι οποίες αξίζει να επισηµανθούν στα συνεργεία τα οποία αναλαµβάνουν την σχετική εργασία.

Η Dayco είναι κορυφαίος κατασκευαστής εξαρτηµάτων εξοπλισµού πρώτης τοποθέτησης (OE) για κατασκευαστές οχηµάτων σε όλη την Ευρώπη και σηµαντικός παίκτης στη δευτερογενή αγορά, µε τα ανταλλακτικά µετάδοσης ισχύος να αποτελούν µεγάλο µέρος της διαρκώς διευρυνόµενης γκάµας προϊόντων της.

Η Dayco προειδοποιεί τα συνεργεία ότι η μόλυνση λαδιού από καύσιμο ντίζελ δεν είναι ασυνήθιστη και ότι μπορεί να έχει ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στον ιμάντα, ο οποίος στη συγκεκριμένη εφαρμογή είναι ένας «βρεγμένος» ιμάντας, ή ιμάντας σε σύστημα λαδιού (BIO). Στην πραγματικότητα, σε ακραίες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να προκαλέσει την απόσπαση υλικού από την επιφάνεια του ιμάντα, επηρεάζοντας περαιτέρω το λάδι και, δυνητικά, προκαλώντας προβλήματα όπως το φράξιμο του φίλτρου της αντλίας λαδιού.

Είναι επιτακτική ανάγκη οι τεχνικοί να ελέγχουν την κατάσταση τόσο του λαδιού όσο και του ιµάντα, κάθε φορά που ένα επαγγελµατικό όχηµα εισέρχεται στο συνεργείο.

Στην περίπτωση του λαδιού, τα πράγματα είναι πιο εύκολα από ό,τι φαίνεται αρχικά, καθώς η διαρροή ντίζελ σε αυτό είναι γενικά αισθητή από τη μυρωδιά του. Επομένως, αντί να ξεβιδώνουν την τάπα του κάρτερ για να γίνει αποστράγγιση και να απομακρύνονται, κάθε φορά που πραγματοποιούν προγραμματισμένη αλλαγή λαδιού και φίλτρου, οι τεχνικοί θα πρέπει να ανιχνεύουν πρώτα από ενδεχόμενες αναθυμιάσεις ντίζελ. Και, επίσης να ελέγχουν το φίλτρο από το οποίο έχει περάσει το λάδι, καθώς είναι πιθανό να έχουν εναποτεθεί θραύσματα του ιμάντα ή άλλα εκτοπισμένα υλικά.

Ωστόσο, όσον αφορά τον ιμάντα, τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Παρά ταύτα, είναι δυνατό να αξιολογηθεί η κατάσταση στην οπίσθια πλευρά του, κοιτάζοντάς τη δια μέσου του φίλτρου λαδιού. Και η ίδια η  Ford τονίζει ότι αυτός είναι ένας έλεγχος που πρέπει να γίνεται τακτικά.

Έπειτα από αυτούς τους ελέγχους, εάν εντοπιστούν ενδείξεις ντίζελ ή υπολείμματα στο λάδι και εάν υπάρχει οποιαδήποτε ορατή ζημιά στην πίσω πλευρά του ιμάντα, τότε είναι απαραίτητη η αντικατάστασή του, επειδή η αστοχία του θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες για τον κινητήρα. Ανεξάρτητα από την κατάσταση, πάντως, το προγραμματισμένο διάστημα αντικατάστασης ιμάντα της Ford πρέπει να λαμβάνεται ως το απόλυτο μέγιστο, ενώ ο ιμάντας της αντλίας λαδιού πρέπει επίσης να αντικαθίσταται πάντα, μαζί με τον ιμάντα χρονισμού.

Ποιες είναι, όμως, οι πτυχές της αντικατάστασης στις οποίες δίνει έμφαση η Dayco;

  • Η πρώτη, ως αρχή βέλτιστης πρακτικής, είναι να λαδώνετε την πίσω πλευρά του ιμάντα μόλις τοποθετηθεί, ώστε να λιπανθεί το σημείο επαφής μεταξύ του ιμάντα και του εντατήρα, όταν ο κινητήρας περιστρέφεται με το χέρι για να ελεγχθεί ο σωστός χρονισμός, καθώς και κατά την αρχική εκκίνησή του, μόλις ολοκληρωθεί η αντικατάσταση.
  • Η δεύτερη αφορά τον εντατήρα, ο οποίος, σε αντίθεση με τους περισσότερους εντατήρες ιμάντα, είναι στοιχείο ολίσθησης και όχι τροχός, αλλά πρέπει να αντικατασταθεί και αυτός μαζί με τον ιμάντα. Ωστόσο, πρέπει να τοποθετηθεί σωστά, με τη γλωττίδα του στην αντίστοιχη εσοχή, πριν σφίξει το μπουλόνι και αφαιρεθεί ο πείρος που συγκρατεί το ελατήριο.
  • Η τελευταία πτυχή αφορά το κάλυμμα του ιμάντα χρονισμού, το οποίο είναι ένα σχετικά λεπτό μεταλλικό φύλλο, που δεν μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί, επομένως πρέπει να γίνει αντικατάσταση, μαζί με το κατάλληλο στεγανωτικό από τη Ford, πριν ξεκινήσετε τις εργασίες.

Στο συγκεκριμένο μοντέλο, η πρόσβαση στο κάλυμμα είναι πιο εύκολη από το σημείο όπου είναι τοποθετημένος ο μπροστινός δεξιός προβολέας. Επομένως, η αφαίρεσή του, μαζί με το σύστημα του φίλτρου αέρα, τη μίζα, τον βοηθητικό ιμάντα και τον ιμάντα αντλίας νερού, -η λειτουργία των οποίων, για την περίσταση, πρέπει να διακοπεί-, όπως και η αποσύνδεση αρκετών από τους σωλήνες ψύξης, είναι απαραίτητα βήματα στην όλη διαδικασία.

Η Dayco, φυσικά, συνιστά οι τεχνικοί να αναφέρονται σε μία αξιόπιστη πηγή δεδομένων συντήρησης και επισκευής, όπως αυτή που παρέχεται από την Autodata® ή τη HaynesPro®, για πλήρεις οδηγίες επισκευής, καθώς και για καθορισμένες ακολουθίες σύσφιξης και τιμές ροπής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ