Αισθητήρες ΝΤΚ
NGK|NTK

Αισθητήρες ΝΤΚ

Όταν το ζητούµενο είναι η επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσµατος στην τεχνολογία αισθητήρων, η Niterra είναι αδιαµφισβήτητα το νούµερο 1. Έχει ιδιαίτερη σηµασία ότι η NTK Vehicle Electronics, έχει ενταχθεί ως ξεχωριστή µάρκα στον κατάλογο των ανταλλακτικών κι εξαρτηµάτων TecDoc.

Με περισσότερα από 80 χρόνια εµπειρίας, η Niterra έχει αποκτήσει παγκόσµια φήµη ως κορυφαίος ειδικός στον τοµέα της ανάφλεξης και των αισθητήρων, παρέχοντας υψηλής ποιότητας µπουζί, προθερµαντήρες, µπουζοκαλώδια και πίπες, αισθητήρες λάµδα και θερµοκρασίας, αισθητήρες NOx, Αισθητήρες MAP /MAF, αισθητήρες στροφαλοφόρου/εκκεντροφόρου και βαλβίδες EGR που εντάχθηκαν στο χαρτοφυλάκιό της πρόσφατα.

Με τους αισθητήρες λάμδα NTK που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 1980, η Niterra ήταν από τους πρωτοπόρους σε αυτόν τον τομέα. Έκτοτε, η μείωση των επιβλαβών εκπομπών έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο, κυρίως χάρη στην ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και της εκτεταμένης έρευνας. Σήμερα, οι κεραμικοί θερμαντήρες υψηλής απόδοσης σε αισθητήρες λάμδα διασφαλίζουν, για παράδειγμα, ότι οι αισθητήρες αρχίζουν να καταγράφουν νωρίτερα και ανταποκρίνονται ταχύτερα. Για να επιτευχθούν ακριβέστερες μετρήσεις προκειμένου να πληρούνται τα ολοένα και πιο αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα, καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για τη συνεχή βελτίωση των κεραμικών εξαρτημάτων. Επιπλέον, έχει αναπτυχθεί μία ποικιλία τύπων αισθητήρων που καλύπτουν συγκεκριμένες εφαρμογές. Περιλαμβάνουν ευρυζωνικούς αισθητήρες και αισθητήρες λάμδα των οποίων η ηλεκτρική αντίσταση αλλάζει ανάλογα με την αναλογία αέρα-καυσίμου.

Οι αισθητήρες θερμοκρασίας χρησιμοποιούν αντιστάσεις η κατάσταση των οποίων αλλάζει με τη θερμοκρασία. Δύο διαφορετικοί τύποι αισθητήρων είναι κοινοί: PTC και NTC. Ενώ με το PTC (Θετικός Συντελεστής Θερμοκρασίας) η αντίσταση αυξάνεται με την άνοδο της θερμοκρασίας, με τον NTC (Συντελεστής Αρνητικής Θερμοκρασίας) η αντίσταση μειώνεται με την αύξηση της θερμοκρασίας. Όλοι οι αισθητήρες NTK είναι τύπου NTC. Οι αισθητήρες NTC είναι πιο ακριβείς στη μέτρηση από τους αισθητήρες PTC. Aλλά, καθώς οι αισθητήρες NTC ήταν ευαίσθητοι σε υψηλές θερμοκρασίες, χρησιμοποιήθηκαν κυρίως PTC  για τη μέτρηση της θερμοκρασίας των καυσαερίων.

Οι αισθητήρες NTK EGT χρησιμοποιούν στοιχεία ανθεκτικά στη θερμοκρασία που καλύπτουν μια περιοχή από -40°C έως 900°C. Όσον αφορά τη θέση τοποθέτησης των αισθητήρων EGT, ο ειδικός αισθητήρων παρέχει προϊόντα όπως αισθητήρες ειδικά για το όχημα που: μετρούν τη θερμοκρασία των καυσαερίων πριν και μετά τον υπερσυμπιεστή, μετρούν τη θερμοκρασία των καυσαερίων πριν και μετά τον καταλύτη οξείδωσης ντίζελ και τοποθετούνται πριν/μετά το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ και/ή τον τριοδικό καταλύτη.

Η πλειοψηφία των αισθητήρων MAF διατίθεται σε δύο παραλλαγές: τεχνολογία hot-wire και τεχνολογία hot-film. Αυτοί οι αισθητήρες MAF δεν έχουν κινούμενα μέρη και χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα για τη μέτρηση της μάζας του αέρα. Οι αισθητήρες MAP μπορούν να ταξινομηθούν σε δύο ομάδες: τύπος υποπίεσης πολλαπλής και τύπος πίεσης υπερπλήρωσης. Παρέχουν άμεσα δεδομένα σχετικά με την υποπίεση πολλαπλής/ υπερπλήρωση στην ECU, μετρώντας την πίεση του αέρα για υπολογισμούς δοσομέτρησης του ψεκασμού της ανάφλεξης, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της απόδοσης του κινητήρα.

Συνδεδεμένος με τα έμβολα και μέσω σφόνδυλου και συμπλέκτη, με το κιβώτιο ταχυτήτων, ο στροφαλοφόρος άξονας μετατρέπει τις γραμμικές κινήσεις των εμβόλων προς τα πάνω και προς τα κάτω σε περιστροφική κίνηση. Αυτή η κίνηση του στροφαλοφόρου άξονα είναι που τροφοδοτεί τον κινητήρα και κάνει το όχημα να κινείται. Ο αισθητήρας στροφών και θέσης στροφαλοφόρου άξονα παρακολουθεί την ταχύτητα περιστροφής καθώς και τη θέση του στροφαλοφόρου.

Ο εκκεντροφόρος, που κινείται από έναν ιμάντα χρονισμού ή καδένα από τον στροφαλοφόρο άξονα, που περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα του στροφαλοφόρου, ανοίγει και κλείνει τις βαλβίδες. Ο αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου είναι υπεύθυνος για τη μέτρηση της θέσης του εκκεντροφόρου. Αυτό το σήμα, σε συνδυασμό με τη θέση του στροφαλοφόρου άξονα, χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει ποιος κύλινδρος βρίσκεται σε δεδομένη χρονική στιγμή στον χρόνο ισχύος του. Η ECU χρειάζεται αυτό το σήμα για να καθορίσει πότε θα γίνει ο ψεκασμός καυσίμου και πότε θα σπινθηρίσει το μπουζί.

Οι αισθητήρες πίεσης καυσαερίων τοποθετούνται συχνά σε πολλά σημεία κατά μήκος του σωλήνα της εξάτμισης για να διασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία των διαφόρων εξαρτημάτων και να τα προστατεύουν από την υπερβολική πίεση. Βρίσκονται, συνήθως, πριν και μετά τις βαλβίδες EGR, συμβάλλοντας στη διασφάλιση του σωστού ρυθμού ανακυκλοφορίας καυσαερίων, στη διατήρηση των εκπομπών ρύπων σε χαμηλά επίπεδα και στην υψηλή απόδοση του κινητήρα. Στους κινητήρες ντίζελ, οι αισθητήρες πίεσης τοποθετούνται πριν και/ή μετά το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ (DPF). Αυτά τα φίλτρα έχουν μία βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας στην οποία μπορούν να κάψουν αποτελεσματικά τα λεπτά σωματίδια που συλλαμβάνονται από το φίλτρο. Μία πτώση της πίεσης σηματοδοτεί ότι το φίλτρο αρχίζει να γεμίζει. Για να αποφευχθεί η απόφραξη και να διασφαλιστεί η βέλτιστη απόδοση, ο αισθητήρας πίεσης στέλνει ένα σήμα στην ECU για να αυξήσει τη θερμοκρασία των καυσαερίων και να επιτρέψει στο φίλτρο να αναγεννηθεί, διατηρώντας έτσι τη διάρκεια ζωής αυτών των φίλτρων.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ