Ανάκτηση ενέργειας στα ID.3 και ID.4
Volkswagen

Ανάκτηση ενέργειας στα ID.3 και ID.4

Η Volkswagen παρουσιάζει τη λειτουργία του συστήµατος ανάκτησης ενέργειας για τα ηλεκτρικά ID.3 και ID.4 που στοχεύει στη µέγιστη ενεργειακή απόδοση των οχηµάτων.

Η αυτονοµία είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά και βασικό ζητούµενο για τα ηλεκτρικά οχήµατα. Ένας από τους παράγοντες που συµβάλλουν σηµαντικά στην αυτονοµία είναι η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, ή γενικότερα η ανάκτηση ενέργειας όταν το αυτοκίνητο επιβραδύνει.


Σύμφωνα με τη Volkswagen, το ερώτημα είναι απλό, αλλά σημαντικό: τι είναι καλύτερο να συμβεί όταν ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σηκώσει το πόδι από το γκάζι; Πρέπει ο ηλεκτροκινητήρας να λειτουργήσει ως γεννήτρια, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική για να φορτίσει τις μπαταρίες ή πρέπει να λειτουργήσει χωρίς να κάνει ανάκτηση ενέργειας, έτσι ώστε το αυτοκίνητο να ρολάρει και η ορμή του να χρησιμοποιηθεί πλήρως για την ελεύθερη κίνησή του;

Ανάλογα με τον κατασκευαστή και το μοντέλο, οι απαντήσεις στο ερώτημα αυτό διαφέρουν. Μερικά ηλεκτρικά οχήματα ανακτούν ενέργεια κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε φάσης κίνησης. Η Volkswagen για τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα, ID.3 και ID.4, επέλεξε μία διαφορετική στρατηγική: η ελεύθερη κίνηση (ρολάρισμα) έχει προτεραιότητα, επειδή οποιαδήποτε μετατροπή ενέργειας αναπόφευκτα οδηγεί σε απώλειες. Αυτό ισχύει για τη θέση D (Drive), την κύρια λειτουργία του αυτοκινήτου, η οποία ενεργοποιείται αυτόματα σε κάθε εκκίνηση.


Στη θέση D, το όχηµα ρολάρει όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.

Όπως επισημαίνει η εταιρεία, κατά το ρολάρισμα, όταν δηλαδή ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το πεντάλ γκαζιού νωρίς, η κίνηση είναι χαλαρή και προβλέψιμη. Εάν ο οδηγός θέλει να επιβραδύνει περισσότερο, πατά το πεντάλ φρένου και ενεργοποιεί έτσι την ανάκτηση ενέργειας. Για έως περίπου 0,25 g, με άλλα λόγια στην πλειονότητα των καθημερινών ενεργειών πέδησης, ο ηλεκτροκινητήρας είναι αυτός που εκτελεί το φρενάρισμα, ενώ το ηλεκτρικό σερβόφρενο ενεργοποιεί τα μηχανικά φρένα των τροχών μόνο σε καταστάσεις που απαιτούν μεγαλύτερη επιβράδυνση. Σύμφωνα με τη Volkswagen, η μετάβαση από την πέδηση με τον κινητήρα στο υδραυλικό φρενάρισμα σχεδόν δεν γίνεται αντιληπτή, χάρη στον εξαιρετικά ακριβή και γρήγορο έλεγχο των συστημάτων κίνησης και πέδησης, τα οποία διασφαλίζουν επίσης ότι οι πίσω τροχοί, όπου λαμβάνει χώρα η ανάκτηση ενέργειας φρένων, έχουν πάντα επαρκή πρόσφυση.

Κάθε μοντέλο της οικογένειας ID. διαθέτει το σύστημα Eco Assistance στον βασικό εξοπλισμό, το οποίο αναλύει δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης και τους αισθητήρες του αυτοκινήτου και παρέχει στον οδηγό αποτελεσματική υποστήριξη για για πιο αποδοτική οδήγηση. Μόλις το ID.3 ή το ID.4 πλησιάσει μία ζώνη που απαιτεί χαμηλή ταχύτητα – όπως κατοικημένες περιοχές, διασταυρώσεις ή στροφές – τo σύστημα αυτό  ειδοποιεί τον οδηγό να σηκώσει το πόδι του από το πεντάλ γκαζιού. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, το σύστημα διαχειρίζεται το βέλτιστο ρολάρισμα και την ανάκτηση ενέργειας χωρίς να χρειάζεται να παρέμβει ο οδηγός. Με παρόμοιο τρόπο αποκρίνεται το αυτοκίνητο, όταν πλησιάζει ένα προπορευόμενο όχημα που κινείται με χαμηλότερη ταχύτητα.

Ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον διακόπτη επιλογέα τρόπου οδήγησης, ώστε να αλλάξει από τη θέση D (Drive) σε θέση B (Brake) και αντίστροφα, ανά πάσα στιγμή. Στη λειτουργία B, τα ID.3 και ID.4 ανακτούν σχεδόν πάντα ενέργεια κατά τη διάρκεια της κίνησης, αλλά όχι μέχρι να σταματήσει τελείως το όχημα. Το όριο έχει οριστεί στα 0,13 g – αρκετά για σαφώς αισθητή επιβράδυνση, αλλά όχι τόσο πολύ ώστε να δίνει τη διακριτική αίσθηση της χρήσης μόνο του πεντάλ γκαζιού για επιτάχυνση και πέδηση του οχήματος, μία λειτουργία γνωστή και ως one-pedal driving ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας παίζει επίσης ρόλο: προφανώς, αν η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη, δεν μπορεί να αποθηκεύσει επιπλέον ανακτημένη ενέργεια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.