Μονοί πολλαπλασιαστές τύπου stick
Denso

Μονοί πολλαπλασιαστές τύπου stick

Οι μονοί πολλαπλασιαστές τύπου stick χρησιμοποιήθηκαν, κατά κόρον, από τους κατασκευαστές οχημάτων την περίοδο 2000 - 2010, ένα σχέδιο που αναπτύχθηκε και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από την DENSO το 1997. Έτσι, αποτελούν, σήμερα, τον πιο συνηθισμένο τύπο πολλαπλασιαστή που εμφανίζεται στη δευτερογενή αγορά.

Αν και από το 2015, ένας αυξανόμενος αριθμός κατασκευαστών αυτοκινήτων έχει στραφεί στους πολλαπλασιαστές COP, οι προβλέψεις λένε ότι ο μονός πολλαπλασιαστής τύπου «μολυβιού» (stick) θα παραμείνει ως βασικός στη δευτερογενή αγορά, μέχρι τουλάχιστον τα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε.

Παρόλο που η ποιότητα των πολλαπλασιαστών Πρώτης Τοποθέτησης (OE) είναι πολύ υψηλή, όπως ισχύει σε πολλά εξαρτήματα, με την πάροδο του χρόνου φθείρονται και πρέπει να αντικατασταθούν. Τα συνεργεία, από την πλευρά τους, απαιτείται να τοποθετούν υψηλής ποιότητας πολλαπλασιαστές, καθώς ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα σημαντικός, δεδομένου ότι χωρίς έναν απόλυτα λειτουργικό πολλαπλασιαστή, ο κινητήρας δεν θα λειτουργεί σωστά.

Ωστόσο, δύο βασικά χαρακτηριστικά του πολλαπλασιαστή, που σπάνια παρατηρούνται σε άλλα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, επηρεάζουν, επίσης, τη διάρκεια ζωής τους και την επακόλουθη αντικατάστασή τους. Το πρώτο είναι ότι παράγουν πολύ υψηλές τάσεις, μεταξύ 10 και 40 κιλοβόλτ, και το δεύτερο ότι συγκρατούνται μαζί, σε μία θήκη από σκληρυμένη εποξειδική ρητίνη, η οποία όχι μόνο ασφαλίζει τα εσωτερικά τους στοιχεία, αλλά τα μονώνει από την υψηλή τάση που παράγει το πηνίο.

Όταν τοποθετούνται στον κινητήρα, οι πολλαπλασιαστές δεν εκτίθενται μόνο σε υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά και σε θερμική διαστολή. Ωστόσο, τα στοιχεία από τα οποία αποτελούνται -κυρίως ρητίνη και μέταλλο- στερεώνονται σταθερά με εποξειδική ρητίνη, αλλά διαθέτουν διαφορετικούς συντελεστές θερμικής διαστολής. Επομένως, καθώς υπόκεινται σε διαφορετικές θερμοκρασίες, οι διάφοροι συντελεστές θερμικής διαστολής, σε συνδυασμό με την επικάλυψη του εποξειδικού σφιγκτήρα, σημαίνει ότι δεν υπάρχει διαφυγή από την υψηλή θερμική καταπόνηση. Εάν αυτή η θερμική καταπόνηση αυξηθεί, η εποξειδική ρητίνη μπορεί να σπάσει, με αποτέλεσμα να σπάσει και το χάλκινο σύρμα ή να διαρρεύσει υψηλή τάση που μειώνει την τάση που παρέχεται στο μπουζί, οδηγώντας σε βλάβη του κινητήρα. Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν γενικά καουτσούκ ή άλλο υλικό «απόσβεσης», για τη μείωση της θερμικής καταπόνησης.

Σε αντίθεση με άλλους πολλαπλασιαστές, οι μονοί χαρακτηρίζονται από το γεγονός ότι τα κύρια εξαρτήματά τους βρίσκονται μέσα στην οπή του μπουζί του κινητήρα, έναν επιμήκη κυλινδρικό χώρο, με διάμετρο περίπου 22-24 χλστ και βάθος περίπου 100-150 χλστ.

Πολλά εξαρτήματα, όπως ο πλαστικός εξωτερικός πυρήνας της θήκης, το πρωτεύον πηνίο, το δευτερεύον πηνίο, ο κεντρικός πυρήνας, όπως και η εποξειδική ρητίνη, πρέπει να τοποθετηθούν σε πολύ περιορισμένο χώρο. Επομένως, απαιτούνται υψηλού επιπέδου τεχνικές για την κατασκευή τους. Ως εκ τούτου, λόγω των περιορισμών του διαθέσιμου χώρου, οι μονοί πολλαπλασιαστές της DENSO χρησιμοποιούν, επίσης, μία τεχνική που ονομάζεται διαγώνια περιέλιξη για το δευτερεύον τύλιγμά τους, η οποία επιτρέπει τη δημιουργία πολλών περισσότερων τυλιγμάτων σε λιγότερο χώρο.

Οι προκλήσεις

Καθώς έχει μακρόστενο σχήμα, η θερμική τάση στην αξονική κατεύθυνση ενός σώματος μονού πολλαπλασιαστή, που προκαλείται από το περιβάλλον θερμικού σοκ στο οποίο εκτίθεται, τείνει να είναι ιδιαίτερα υψηλή. Έτσι, η DENSO χρησιμοποιεί ειδικό υλικό απορρόφησης των κραδασμών για το επάνω και το κάτω άκρο του κεντρικού πυρήνα για να μετριαστεί αυτό το πρόβλημα. Αυτό το υλικό, το οποίο περιλαμβάνει καουτσούκ, υπόκειται στην ανάλυση FEM της DENSO και, ως εκ τούτου, συμμορφώνεται με τις κατάλληλες φυσικές ιδιότητες και διαστάσεις, κάτι που απουσιάζει από πολλές κατώτερες εναλλακτικές λύσεις. Επιπλέον, η ενσωματωμένη τεχνολογία περιέλιξης της DENSO ανταποκρίνεται στα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας, ώστε να διασφαλίζει κορυφαία αντοχή και αξιόπιστη λειτουργία.

Σε κάποιες περιπτώσεις, η διαφορά στην απόδοση (τάση εξόδου, ενέργεια κλπ) μεταξύ ενός νέου πολλαπλασιαστή DENSO και ενός πολλαπλασιαστή κατώτερης ποιότητας ενδέχεται να είναι μικρή, αρχικά. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, η διαφορά γίνεται εμφανής, καθώς η ηλικιακή επιδείνωση της απόδοσής τους επηρεάζει την αξιοπιστία και τη διάρκεια ζωής τους.

Για να παραχθεί ένας πολλαπλασιαστής υψηλής απόδοσης, είναι απαραίτητο οι έλεγχοι σχεδιασμού, παραγωγής και ποιότητας στην κατασκευή τους να είναι σε υψηλό επίπεδο, γιατί η πρόκληση είναι να διατηρήσουν την απόδοσή τους για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Προσοχή!

Αν και, ως προς την εμφάνιση και την εσωτερική δομή του, ένας πολλαπλασιαστής μπορεί να μοιάζει με έναν άλλο -με την πρώτη ματιά-, οι φυσικές ιδιότητες των υλικών που ενσωματώνει έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Συνεπώς, ως κορυφαίος κατασκευαστής OE πολλαπλασιαστών για κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως, η DENSO εξετάζει συνεχώς τα υλικά, τις ιδιότητες, τις διαστάσεις και τις απαιτήσεις, προκειμένου να σχεδιάζει και να κατασκευάζει τους πολλαπλασιαστές της, χρησιμοποιώντας τα καταλληλότερα στοιχεία, ώστε να παρέχει την υψηλότερη ποιότητα και μακροπρόθεσμες λύσεις για την Πρώτη Τοποθέτηση και τη δευτερογενή αγορά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.