Έλεγχος Εκκίνησης
Launch control

Έλεγχος Εκκίνησης

Πολλά σύγχρονα σπορ αυτοκίνητα διαθέτουν Launch Control, ένα σύστηµα σχεδιασµένο να προσφέρει γρήγορες και σταθερές εκκινήσεις από στάση, µειώνοντας το σπινάρισµα των τροχών.

Το Launch Control είναι ένα εξελιγµένο λογισµικό που µπορεί να ενσωµατωθεί στο σύστηµα υποβοήθησης οδήγησης (ADAS) και συναντάται σε σπορ αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, διευκολύνοντας την ταχύτερη επιτάχυνση από στάση. Όταν σχεδιάστηκε αρχικά για αγωνιστικά οχήµατα, ο σκοπός του ήταν να προσφέρει τη µέγιστη δυνατή ταχύτητα κατά την εκκίνηση.

Η βέλτιστη επιτάχυνση από στάση αποτελεί µεγάλη πρόκληση. Μια σωστή εκκίνηση είναι κρίσιµη σε αγώνες dragster και σηµαντική σε αγώνες πίστας. Μεγάλη πίεση στο γκάζι µπορεί να οδηγήσει σε σπινάρισµα των τροχών και απώλεια χρόνου. Αντίστοιχα, µια λάθος αλλαγή ταχύτητας µε µη σωστές στροφές κινητήρα µπορεί να επιβραδύνει την επιτάχυνση. Στους αγώνες dragster, το σπινάρισµα δεν είναι επιθυµητό, καθώς ακόµη και µε µεγάλη ιπποδύναµη, χάνονται δευτερόλεπτα µέχρι οι τροχοί να αποκτήσουν πρόσφυση.

Διαχείριση Κινητήρα

Η αναζήτηση της βέλτιστης επιτάχυνσης από στάση με τη βοήθεια ηλεκτρονικών συστημάτων ξεκίνησε εδώ και δεκαετίες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το σύστημα που χρησιμοποίησε η Williams το 1993 στο μονοθέσιο FW15C για το πρωτάθλημα της Formula 1. Με την αμφίδρομη τηλεμετρία της εποχής, το σύστημα εξασφάλιζε τέλεια εκκίνηση, αποτρέποντας την υπερστροφία του κινητήρα και διασφαλίζοντας τις βέλτιστες αλλαγές ταχυτήτων. Η FIA, θεωρώντας ότι τέτοια βοηθήματα μείωναν τη σημασία της ικανότητας του οδηγού, τα απαγόρευσε από το 1994.

Στα σημερινά αυτοκίνητα, οι οδηγοί μπορούν να επιλέγουν διαφορετικούς τρόπους οδήγησης ανάλογα με τις ανάγκες τους. Συνήθως παρέχονται επιλογές όπως Eco, Comfort και Sport, με ορισμένα μοντέλα να προσφέρουν ακόμη περισσότερες παραλλαγές. Με το πάτημα ενός κουμπιού, ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει τη λειτουργία του κινητήρα, την απόκριση του γκαζιού, τις αλλαγές ταχυτήτων, τη ρύθμιση της ανάρτησης, την αίσθηση του τιμονιού και τον έλεγχο πρόσφυσης.

Για παράδειγμα, στη λειτουργία Eco, οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται σε χαμηλότερες στροφές και η ισχύς κατανέμεται με τρόπο που προάγει την οικονομία καυσίμου, αν και η οδηγική απόλαυση περιορίζεται. Αντίθετα, στη λειτουργία Sport, η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο άμεση, οι σχέσεις μετάδοσης αλλάζουν πιο γρήγορα και η ανάρτηση σκληραίνει, βελτιώνοντας τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Υπάρχουν επίσης εξειδικευμένες λειτουργίες υψηλών επιδόσεων, όπως Race και Drift, σχεδιασμένες για συγκεκριμένα σενάρια οδήγησης. Αυτές οι επιλογές περιλαμβάνουν λεπτομερείς ρυθμίσεις που επιτρέπουν τη βελτίωση της απόδοσης σε απαιτητικές συνθήκες, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία οδήγησης.

Συστήµατα ADAS και Launch Control

Τα συστήματα ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) ενσωματώνονται σε ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα, ενώ σύντομα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση από την Ε.Ε., που θα καθιστά υποχρεωτικό τον εξοπλισμό όλων των νέων μοντέλων με τέτοια συστήματα. Τα συστήματα αυτά συλλέγουν δεδομένα από το περιβάλλον του οχήματος μέσω καμερών, ραντάρ και αισθητήρων.

Τα ADAS επικεντρώνονται κυρίως στην ενίσχυση της ασφάλειας, με λειτουργίες όπως η προειδοποίηση νεκρού σημείου και η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας. Παράλληλα, ο έλεγχος της επιτάχυνσης με το σύστημα Launch Control έχει σχεδιαστεί για να εξασφαλίζει τη μέγιστη ισχύ και πρόσφυση, ώστε το όχημα να επιταχύνει από στάση όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Με απλά λόγια, το Launch Control βοηθά τον οδηγό να επιτύχει την καλύτερη δυνατή επιτάχυνση από στάση. Χωρίς ένα τέτοιο σύστημα, είναι δύσκολο για τον μέσο οδηγό να βρει το ιδανικό όριο στροφών του κινητήρα για να μεταφέρει τη ροπή στους τροχούς, χωρίς να προκληθεί σπινάρισμα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις παρέχουν τη δυνατότητα προσθήκης αυτής της λειτουργίας στο σύστημα ADAS, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να επιταχύνει ομαλά και αποτελεσματικά, αποφεύγοντας το σπινάρισμα.

Το λογισμικό ελέγχει τον κινητήρα κατά την επιτάχυνση, αποτρέποντας την υπέρβαση του ορίου στροφών και μειώνοντας τον κίνδυνο βλάβης στον μηχανισμό του συμπλέκτη και του τούρμπο. Με αυτόν τον τρόπο, η επιτάχυνση γίνεται ασφαλέστερη και πιο αποδοτική, διασφαλίζοντας την προστασία των μηχανικών μερών του οχήματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.