Έρχεται το νέο πρότυπο Euro 7
ACEA

Έρχεται το νέο πρότυπο Euro 7

Το πρότυπο Euro 7 επιδιώκει να αυστηροποιήσει τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, που αφορούν το μονοξείδιο και το διοξείδιο του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου. Οι κανόνες στοχεύουν, επίσης, στον περιορισμό των σωματιδίων που προέρχονται από τα φρένα και τα ελαστικά.

Με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από οχήματα που παράγονται στην ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μία πρόταση για τα πρότυπα Euro 7, που ανταποκρίνεται στη φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μηδενική ρύπανση. Οι κανόνες του Euro 7 – οι οποίοι θα ορίζουν τα πρότυπα εκπομπών για την τελευταία γενιά οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης – πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιουλίου του 2025.

Με τις οδικές μεταφορές να αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης εντός των πόλεων, τα πρόσφατα προτεινόμενα πρότυπα Euro 7 της Επιτροπής εκτιμάται ότι θα διασφαλίσουν τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα σε αυτές τις περιοχές, μέσω καθαρότερων οχημάτων στους δρόμους.

Τα πρότυπα εκπομπών Euro 7 θα απαιτήσουν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να κατασκευάζουν αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία πιο φιλικά προς το περιβάλλον, προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα και οι συνθήκες για τους πολίτες. Τα οχήματα θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε αυτά τα πρότυπα υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης και για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε σύγκριση με τους ισχύοντες κανονισμούς.

Εκτός από την αντιμετώπιση των εκπομπών από τα καυσαέρια, τα πρότυπα Euro 7 θα αντιμετωπίζουν, επίσης, τις εκπομπές ρύπων από τα φρένα και τα ελαστικά. Επιπλέον, θα συμβάλλουν στην επίτευξη των νέων αυστηρότερων προτύπων ποιότητας του αέρα, που έχουν προταθεί από την Επιτροπή.

Οι νέες απαιτήσεις που βασίζονται στα πρότυπα Euro 7 θα αντικαταστήσουν τους ισχύοντες κανόνες Euro 6 για αυτοκίνητα και φορτηγά και το Euro VI για φορτηγά και λεωφορεία. Το Euro 7 θα φέρει, επίσης, όρια εκπομπών για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα σε ένα σύνολο κανόνων και θα είναι ουδέτερο σε καύσιμα και τεχνολογία.

Όπως υπογραμμίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Euro 7 θα συμβάλλει στη διατήρηση του καλύτερου ελέγχου των εκπομπών και των ατμοσφαιρικών ρύπων από τα νέα οχήματα, με τις ενημερώσεις και τα όρια για αυτές τις εκπομπές να γίνονται πιο αυστηρά. Θα θεσπιστούν, επίσης, όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και θα τεθούν κανόνες για τις εκπομπές μικροπλαστικών από ελαστικά.

Παράλληλα, θα διασφαλίζεται ότι τα νέα αυτοκίνητα δεν θα ρυπαίνουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες Euro 6/VI, όλα τα οχήματα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς για 100.000 χιλιόμετρα και πέντε χρόνια. Οι νέοι κανονισμοί Euro 7, ωστόσο, αναφέρουν ότι ένα όχημα πρέπει να συμμορφώνεται για 200.000 χλμ. και 10 χρόνια.

Τέλος οι κανόνες του Euro 7 θα διασφαλίσουν ότι τα οχήματα δεν θα υφίστανται παραποίηση και ότι οι εκπομπές θα μπορούν να ελέγχονται καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.

Οι αντιδράσεις

Οι νέοι κανονισμοί του Euro 7, που αναμένεται να εφαρμοστούν από το 2025, φαίνεται να συγκεντρώνουν μία γενικευμένη αντίδραση. Υπάρχουν εκτιμήσεις ότι θα είναι ελάχιστα τα οικολογικά οφέλη, ενώ η νέα τεχνολογία που θα απαιτηθεί θα αυξήσει τις τιμές των οχημάτων και ίσως οδηγήσει στην εξαφάνιση των πιο μικρών και προσιτών κατηγοριών.

Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, κυρίως από τη Mercedes και τον όμιλο Stellantis, υποστήριξαν ότι τα τελευταία βήματα για τη μείωση του CO2 από τα αυτοκίνητα ευνοούν την κινεζική βιομηχανία και βλάπτουν την Ευρώπη, συνολικά.

Οκτώ κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Γαλλία, η Ιταλία, η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, ζητούν την ακύρωση των σχεδίων όσον αφορά την επικείμενη εφαρμογή των αυστηρότερων προδιαγραφών εκπομπών ρύπων, θεωρώντας ότι είναι υπερβολικά φιλόδοξα και μη ρεαλιστικά για εφαρμογή από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, αντιδρά και αυτή στο Euro 7. Όπως δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος της Ένωσης: «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές, ωστόσο, το Euro 7 δεν είναι ο σωστός τρόπος για να γίνει αυτό, καθώς θα είχε εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με εξαιρετικά υψηλό κόστος».

Σύμφωνα με μελέτη που επικαλείται η ACEA, το Euro 7 θα οδηγήσει σε μέσες αυξήσεις 2.000 ευρώ ανά νέο όχημα ιδιωτικής χρήσης και 12.000 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.