H2: «Κλείνει το µάτι» στα EV…
EV

H2: «Κλείνει το µάτι» στα EV…

Μετά την πρωτοπόρο Toyota, η BMW σχεδιάζει να κυκλοφορήσει αυτοκίνητα µε υδρογόνο έως το 2025.

Οι κατασκευαστές κινητήρων γνωρίζουν καλά ότι µε την πάροδο του χρόνου δεν θα υπάρχει µία µόνο λύση που να ταιριάζει στις ανάγκες της κινητικότητας όλων, παγκοσµίως. Έτσι, στο µέλλον, ενδέχεται να δούµε διάφορα εναλλακτικά συστήµατα να συνυπάρχουν. Σε αυτό, τουλάχιστον, συγκλίνουν οι παράγοντες της αγοράς, µετά το πρώτο ξέσπασµα της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, στην οποία ναι µεν γίνονται µεγάλες επενδύσεις, αλλά προκύπτουν και πάρα πολλά ζητήµατα βιωσιµότητας και διαχείρισης υλικών, πέραν της έλλειψης υποδοµών στον τοµέα της φόρτισης, κατά τρόπο ώστε να διευκολύνονται οι καταναλωτές/χρήστες στην ευρύτητά τους.

Στην παρούσα φάση, φαίνεται ότι οι κινητήρες υδρογόνου θα µπορούσαν να είναι το επόµενο µεγάλο στοίχηµα στον κόσµο της αυτοκίνησης. Απλώς, ενώ τα ηλεκτρικά οχήµατα (EV) βρίσκονται στο επίκεντρο µε «σηµαία» τους τις µηδενικές εκποµπές, τα αυτοκίνητα που κινούνται µε υδρογόνο βρίσκονται στη σκιά τους, παρότι επιτυγχάνουν τον ίδιο στόχο.

Οι εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων στοχεύουν να κυριαρχήσουν στην αγορά έως το 2030, αλλά οι κινητήρες υδρογόνου κατακτούν, ήδη, μερίδια. Τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι παρόμοια με τα EV, αλλά διαθέτουν ένα… δροσερό χαρακτηριστικό που ονομάζεται κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, η οποία απελευθερώνει μόνο υδρατμούς. Αυτό τους δίνει ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό για την πιο φιλική προς το περιβάλλον οδήγηση.

Μέχρι στιγμής, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν δει γύρω στα 2,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα να βγαίνουν στους δρόμους, αλλά από τα μέσα του 2022, περίπου 15.000 αυτοκίνητα υδρογόνου έκαναν και αυτά την εμφάνισή τους, τα περισσότερα στην Καλιφόρνια, όπου εδώ και δεκαετίες αποτελεί το πεδίο δοκιμών της αειφορίας και της «πράσινης» λογικής στην αμερικανική ήπειρο.

Στη νέα εποχή των μεταφορών, το επίκεντρο θα είναι η γρήγορη απόδοση και ο ανεφοδιασμός και οι φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές. Οι κινητήρες υδρογόνου αναδεικνύονται ως ο δυνητικός τρόπος αλλαγής του παιχνιδιού στην αυτοκινητοβιομηχανία, ευθυγραμμιζόμενοι με αυτές τις προτεραιότητες. Μόνο λίγοι κατασκευαστές αναπτύσσουν ενεργά αυτήν την τεχνολογία για να πρωτοστατήσουν στα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο. H Toyota έσυρε πρώτη στο χορό, ακολούθησε η Hyundai -τα μοναδικά αυτοκίνητα υδρογόνου που πωλούνται επίσημα, σήμερα, είναι το Toyota Mirai και το Hyundai Nexo-, ενώ στην πορεία μπήκε στο παιχνίδι και η BMW. Σύμφωνα με τον CEO της BMW, Oliver Zipse, οι κινητήρες υδρογόνου πρόκειται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε διάφορα μέρη του κόσμου μακροπρόθεσμα.

Ένα όχηµα κυψελών καυσίµου υδρογόνου (HFCV) λειτουργεί µε κινητήρα παρόµοιο µε ένα ηλεκτρικό όχηµα µε µπαταρία, αλλά χρησιµοποιεί κυψέλες καυσίµου αντί για τα γνωστά πακέτα µπαταρίας. Αυτές συνδυάζουν υδρογόνο (H2) µε οξυγόνο (O2) από τον αέρα για την παραγωγή υδρατµών και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Με πιο απλά λόγια, τα οχήµατα του είδους είναι υβριδικά ηλεκτρικά οχήµατα κυψελών καυσίµου (FCHEV).

Παρά το γεγονός ότι το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύµπαν, η καθαρή µορφή του είναι σπάνια και συχνά συνδυάζεται µε άλλα στοιχεία. Η δηµιουργία καθαρού υδρογόνου για τα οχήµατα περιλαµβάνει µια ενεργοβόρα διαδικασία, η οποία συνήθως προέρχεται από ορυκτά καύσιµα. Ωστόσο, τα πλεονεκτήµατα των κινητήρων υδρογόνου, όπως ο γρήγορος ανεφοδιασµός µε καύσιµα και η σταθερή αυτονοµία οδήγησης, τους καθιστούν µια ελκυστική εναλλακτική λύση έναντι των ηλεκτροκίνητων οχηµάτων.

Η BMW, ειδικότερα, πρόκειται να παρουσιάσει το BMW iX5 Hydrogen, ένα από τα τρία υδρογονοκίνητα οχήματα που θα κυκλοφορήσουν στις αντιπροσωπείες της μέσα στο τρέχον έτος (το πρωτότυπο έχει, ήδη, οδηγηθεί από τους εκπροσώπους του Τύπου και των ΜΜΕ). Αυτή η φιλική προς το περιβάλλον φιλοσοφία SUV έχει σχεδιαστεί για να οδηγεί στην ηλεκτρική κινητικότητα, εστιάζοντας σε εντυπωσιακές επιδόσεις. Η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων για μηδενικές εκπομπές άνθρακα τις επόμενες δεκαετίες απαιτεί μία ποικιλία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για ηλεκτροκίνηση από επιχειρήσεις, πόλεις και χώρες. Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση αυτού του μέλλοντος. Παρόλο που ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία τρία χρόνια, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι μόνο το 14% των οχημάτων θα είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2022. Επιπλέον, ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί κατά άλλο 4% μέχρι το τέλος του 2023.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.