Η έλλειψη ημιαγωγών τρομάζει την αυτοκινητοβιομηχανία…
αυτοκινητοβιομηχανία

Η έλλειψη ημιαγωγών τρομάζει την αυτοκινητοβιομηχανία…

Τα microchip θεωρούνται µία από τις µεγαλύτερες εφευρέσεις του 20ου αιώνα. Αποτελούν το κυριότερο συστατικό όλων, σχεδόν, των σύγχρονων ηλεκτρονικών κατασκευών.

Η πλατιά χρήση των ηµιαγωγών οφείλεται, κυρίως, στη δυνατότητα παραγωγής τους σε τεράστιες ποσότητες, µε αποτέλεσµα να µειώνεται το κόστος ανά µονάδα. Αν και αρκετοί κατασκευάζουν, ακόµα και σήµερα, µεµονωµένες συσκευασίες, η µεγαλύτερη ποσότητα παράγεται µέσα σε ολοκληρωµένα κυκλώµατα -συχνά, αναφέρονται ως chip- µαζί µε τις διόδους, τις αντιστάσεις, τους πυκνωτές και άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήµατα.

Απειλή στις γραµµές συναρµολόγησης

Έντονη αναστάτωση, ωστόσο, έχει προκαλέσει στις διεθνείς αγορές η έλλειψη ημιαγωγών, την τελευταία περίοδο, σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατεβάζουν ταχύτητα στον ρυθμό παραγωγής αυτοκινήτων ή κλείνουν ακόμη και τις γραμμές συναρμολόγησης. Αξιωματούχοι της βιομηχανίας, υποστηρίζουν πως σε ορισμένες περιπτώσεις, επιδεινώθηκε το πρόβλημα από τις ενέργειες της κυβέρνησης Τραμπ εναντίον βασικών κινεζικών εργοστασίων chip.

Η έλλειψη επηρέασε μεγάλο μέρος της βιομηχανίας και ενδέχεται να συνεχιστεί για πολλούς μήνες. Προκαλεί πονοκέφαλο στις μάρκες Ford, Subaru και Toyota που αποφάσισαν να περιορίσουν την παραγωγή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επηρεάζονται σε άλλες αγορές περιλαμβάνουν τις Volkswagen, Nissan και Fiat Chrysler Automobiles, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters.


Σύµφωνα µε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η παραγωγή πρωτοποριακών και βιώσιµων ηµιαγωγών στην Ευρώπη θα πρέπει να αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσµιας παραγωγής.

Έφταιξε και η πολιτική Τραµπ

Οι ημιαγωγοί είναι απαραίτητοι για την ολοκλήρωση της κατασκευής των οχημάτων. Τα εργοστάσια αυτοκινήτων ανταγωνίζονται και την εκτεταμένη βιομηχανία ηλεκτρονικών ειδών, που γνωρίζει μεγάλη αύξηση των πωλήσεων, λόγω της πανδημίας. Οι καταναλωτές έχουν αυξήσει τη ζήτηση φορητών υπολογιστών και άλλων ηλεκτρονικών προϊόντων, αυτή την περίοδο, δημιουργώντας δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα των chip κατά τη διάρκεια του 2020 και τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς. Έχουν, επίσης, αγοράσει περισσότερα αυτοκίνητα από ό,τι ανέμεναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες την περασμένη άνοιξη, επιβαρύνοντας περαιτέρω τις προμήθειες.

Η έλλειψη στους ηµιαγωγούς συνδέεται µε τις πολιτικές του πρώην Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραµπ, µε στόχο τον περιορισµό των µεταφορών προϊόντων τεχνολογίας από την Κίνα. Ήδη, από τις αρχές του χρόνου τα πρώτα «καμπανάκια» χτύπησαν στον διεθνή κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σε ΗΠΑ και ΕΕ, Ford, GM, Daimler και Volkswagen αναθεώρησαν άμεσα το σύστημα εφοδιαστικής αλυσίδας τους, σχεδιάζοντας να δημιουργήσουν απόθεμα σε ημιαγωγούς, ώστε να μην αντιμετωπίσουν ξανά τέτοια προβλήματα. Ειδικά η Ford, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στις Ηνωμένες Πολιτείες, προέβλεπε ότι η παγκόσμια έλλειψη σε ημιαγωγούς ίσως να προκαλέσει μία απώλεια 10 – 20% στην παραγωγή του πρώτου τριμήνου, με πιθανό αντίκτυπο στα λειτουργικά της κέρδη, που θα μπορούσε να σημαίνει ζημία 1-2,5 δισ. δολαρίων.

Την ίδια ώρα, η κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall ανακοίνωνε ότι έχει επενδύσει στη startup Horizon Robotics, που είναι ειδικευμένη στους ημιαγωγούς των οχημάτων, και θα δημιουργήσουν από κοινού τεχνολογίες έξυπνων αυτοκινήτων. Στόχος είναι η ανάπτυξη αυτόνομης οδήγησης, έξυπνου πιλοτηρίου αυτοκινήτου, μαζί με την Horizon Robotics, η οποία πρόσφατα συγκέντρωσε πάνω από 550 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές, συμπεριλαμβανομένης της CATL.

Οι ασιατικές εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών σπεύδουν να επεκτείνουν την παραγωγική τους ικανότητα για να καλύψουν την παγκόσμια έλλειψη, αλλά προειδοποιούν ότι το κενό εφοδιασμού μπορεί να χρειαστεί πολλούς μήνες για να καλυφθεί, καθώς παλεύουν να ανταποκριθούν στην ισχυρή ζήτηση…

Επηρεάζονται και τα δίκυκλα

Δεν έμεινε αλώβητος, βεβαίως και ο κλάδος των δικύκλων. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Kawasaki Motors Europe, Kenji Nagahara, ανέλυσε, πρόσφατα, την «τέλεια καταιγίδα» σε έλλειψη ημιαγωγών και ρητινών που βιώνει η βιομηχανία μοτοσυκλετών, κάτι που οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις δικύκλων σε παγκόσμια κλίμακα. Καθώς η ζήτηση μοτοσυκλετών, που είχε φρενάρει αρχικά, ολοένα και αυξάνει, οι κατασκευαστές και σε αυτόν τον κλάδο αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε υλικά και συγκεκριμένα εξαρτήματα.

Τα σχέδια της Ευρώπης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να υπερδιπλασιάσει την παραγωγή μικροτσίπ, ανεβάζοντάς την στο 20% της παγκόσμιας παραγωγής έως το 2030. Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων αγοράς IHS Markit, οι ελλείψεις οδήγησαν στην παραγωγή ενός εκατομμυρίου λιγότερων αυτοκινήτων. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί στο 5% της παγκόσμιας παραγωγής κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Το φιλόδοξο σχέδιο «Ψηφιακή Ψυξίδα» (Digital Compass) βασίζεται σε μία επένδυση 140 δις ευρώ στον ψηφιακό τομέα. Στόχος των Βρυξελλών είναι να επιστρέψουν ευρωπαϊκές εταιρείες στην παραγωγή μικροτσίπ δύο νανομέτρων. Η νέα στρατηγική της ΕΕ ανακοινώθηκε από την αντιπρόεδρο της Κομισιόν και τον Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς.

ΤΟΥ ΓΙΑννη Κανουπάκη   

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.