Στις µέρες µας, η λειτουργία των φρένων αναδιαµορφώνεται, καθώς περνάµε από το υδραυλικό σύστηµα στο «brake-by-wire» και αυτό θα εφοδιάζει τα οχήµατα του µέλλοντος.
Για σχεδόν δύο δεκαετίες, η Brembo έχει επικεντρωθεί στη σχεδίαση µίας ολοκληρωµένης λύσης πέδησης. Επενδύοντας, διαρκώς, σε δραστηριότητες R&D, όσον αφορά τα ηλεκτρικά ενεργοποιούµενα συστήµατα ή brake-by-wire, όπως τα αποκαλούν οι ειδικοί. Η ανάκτηση ενέργειας µειώνει τόσο το βάρος όσο και τις εκποµπές ρύπων. Οι εκπομπές απασχολούν, σε καθηµερινή βάση, πια, την κοινωνία και τους κατασκευαστές. Το σύστηµα πέδησης του µέλλοντος (ηλεκτρικά φρένα) µπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο και για τους δύο αυτούς παράγοντες. Για παράδειγµα, δίνεται µεγάλη έµφαση στην ενέργεια και το σύστηµα πέδησης µπορεί να αποδειχθεί µία πολύτιµη πηγή σε αυτό το θέµα. Η Brembo έχει εντρυφήσει στο brake-by-wire, όχι µόνο για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στον δρόµο, αλλά και για τα αγωνιστικά.

Πώς λειτουργεί όµως το σύστηµα brake-by-wire της Brembo; Ποιες είναι οι διαφορές σε σύγκριση µε ένα παραδοσιακό σύστηµα και, κυρίως, ποια είναι τα πλεονεκτήµατα που προσφέρουν τα φρένα της Brembo;
- Το εν λόγω σύστημα πέδησης λειτουργεί με την πίεση του πεντάλ φρένου, όπως και ένα παραδοσιακό υδραυλικό σύστημα. Ο αισθητήρας διαδρομής του πεντάλ ανιχνεύει τη θέση του και στέλνει τις πληροφορίες στη μονάδα ελέγχου, την ίδια στιγμή που επανέρχεται αυτό, εξασφαλίζοντας την αίσθηση φρεναρίσματος ενός παραδοσιακού υδραυλικού συστήματος στον οδηγό.
- Ταυτόχρονα, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου επεξεργάζεται το σήμα που έχει λάβει από τον αισθητήρα του πεντάλ και στέλνει την εντολή στους ενεργοποιητές. Ο ηλεκτρομηχανικός υδραυλικός ενεργοποιητής μετατρέπει την ηλεκτρική ώθηση που λαμβάνεται από τη μονάδα ελέγχου, σε υδραυλική πίεση/δύναμη σύσφιξης στη δαγκάνα. Έτσι επιβραδύνει ή σταματά το αυτοκίνητο.
- Η δαγκάνα, που λειτουργεί από τον ενεργοποιητή, μπορεί να είναι είτε παραδοσιακή υδραυλική δαγκάνα φρένων, είτε ηλεκτρομηχανική δαγκάνα. Την δαγκάνα, την διαχειρίζεται απευθείας η μονάδα ελέγχου, μετατρέποντας το ηλεκτρικό σήμα σε δύναμη πέδησης. Η δύναμη μεταδίδεται από τα τακάκια φρένων σε δίσκο φρένων από χυτοσίδηρο, χάλυβα ή άνθρακα – κεραμικό.
Το σύστημα πέδησης Brembo Brake-By-Wire έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί, σύμφωνα με όλα τα πρότυπα ασφαλείας. Τα πρότυπα ακολουθούν τη νομοθεσία που ισχύει για την αυτοκινητοβιομηχανία (π.χ. homologation και ISO 26262).
Δικλείδες ασφαλείας
Σε περίπτωση δυσλειτουργίας, το σύστημα θα ανιχνεύσει τυχόν ανωμαλίες και θα παρακάμψει το στοιχείο που δεν λειτουργεί. Η αρχιτεκτονική των ενεργοποιητών που κατανέμονται μεταξύ των τροχών, επιτρέπει στο Brake-By-Wire να αναδιαμορφώνεται, αυτόματα, σε περίπτωση δυσλειτουργίας μίας συσκευής. Έτσι, θα συνεχίσει να δουλεύει μέσω των συσκευών που λειτουργούν. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται επιβράδυνση που είναι, σε κάθε περίπτωση, ανώτερη από την απαιτούμενη εκ του νόμου (2,44 m/s2). Αυτό το ξεχωριστό χαρακτηριστικό διασφαλίζει ότι οι ανάγκες πέδησης είναι επαρκείς ακόμη και σε περίπτωση τυχαίας δυσλειτουργίας. Σε περίπτωση πλήρους απώλειας ηλεκτρικής ενέργειας, θα αναλάβει το συμβατικό υδραυλικό σύστημα ασφάλειας. Αυτό θα επιτρέψει στο σύστημα πέδησης να λειτουργεί στους εμπρός τροχούς. Επομένως, καλύπτεται η σχετική νομοθεσία για το δευτερεύον φρενάρισμα.
Πολλαπλά οφέλη με φρένα Brembo
Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα από το ηλεκτρικά ενεργοποιούμενο σύστημα πέδησης. Ξεκινώντας από τους οδηγούς και από μία αδιαπραγμάτευτη αξία όπως η ασφάλεια, επιτρέπει σημαντική μείωση των αποστάσεων ακινητοποίησης σε σύγκριση με ένα παραδοσιακό σύστημα. Συγκεκριμένα, το σύστημα της Brembo, στην τελευταία του εξέλιξη, έχει κάνει ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός. Όσον αφορά τον χρόνο απόκρισης, ξεπερνά το παλιό πρότυπο των 300-500 χιλιοστών του δευτερολέπτου, στα 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου! Για να γίνει πιο εύκολα αντιληπτό τι σημαίνουν αυτοί οι αριθμοί, λάβετε υπόψη ότι σε 300 χιλιοστά του δευτερολέπτου ένα όχημα, που ταξιδεύει με 120 χλμ./ώρα, θα διανύσει 11 μέτρα και ότι το κλείσιμο του βλεφάρου ενός ματιού διαρκεί περίπου 250 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Η ταχύτητα απόκρισης των φρένων είναι ζωτικής σηµασίας. Αν ο στόχος είναι η άµεση ακινητοποίηση, µόνο χάρη στη µεγαλύτερη απόκριση του συστήµατος µειώνεται σηµαντικά η απόσταση ακινητοποίησης. Αυτό, όσον αφορά την ασφάλεια, µπορεί να αποδειχθεί καθοριστικό. Εποµένως, η ταχύτητα απόκρισης σηµαίνει ασφάλεια!
Εκτός από τα πλεονεκτήματα στην απόκριση (μεγαλύτερη ασφάλεια και αυξημένη απόδοση του συστήματος πέδησης), υπάρχουν, επίσης, πολλά πλεονεκτήματα όσον αφορά την άνεση του οδηγού. Στην πραγματικότητα, ο οδηγός, χάρη στο σύστημα πέδησης brake-by-wire, θα μπορεί να προσαρμόζει τόσο τη δύναμη πέδησης όσο και την απόκριση του πεντάλ. Για παράδειγμα, οι οδηγοί θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε διαφορετικά μοτίβα φρεναρίσματος. Ανάλογα με τις προσωπικές τους προτιμήσεις και το στυλ οδήγησής τους τα μοτίβα αλλάζουν. Ομοίως, οι οδηγοί θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε διαφορετικά μοτίβα απόκρισης πεντάλ. Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του συστήματος φρένων brake-by-wire της Brembo είναι η σταθερότητα του φρεναρίσματος, ανεξάρτητα από το φορτίο. Το σύστημα πέδησης θα προσαρμοστεί αυτόματα στις συνθήκες φόρτωσης του αυτοκινήτου.

Σωστά φρένα για μεγαλύτερη οικονομία:
Σημαντικά πλεονεκτήματα προκύπτουν και σε οικονομικό επίπεδο. Μία μεγαλύτερη ενσωμάτωση με το σύστημα πέδησης με ανάκτηση, χάρη στη χρήση του συστήματος brake-by-wire, σημαίνει λιγότερη φθορά σε δίσκους και τακάκια. Ακόμη και η μείωση του υγρού φρένων δεν είναι αμελητέα, σε σύγκριση με ένα τυπικό σύστημα πέδησης. Αυτό συνεπάγεται μείωση των απαιτήσεων συντήρησης και του λειτουργικού κόστους. Η συντήρηση δίσκων και τακακιών µπορεί να συγχρονιστεί µε το γενικό πρόγραµµα συντήρησης του αυτοκινήτου, χάρη στην ελεγχόµενη φθορά.
Κέρδος στην κατασκευή:
Το σύστημα brake-by-wire επιτρέπει τη μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με άλλα εξαρτήματα. Οι κατασκευαστές μπορούν να σκεφτούν τη διαφορετική τοποθέτηση των εξαρτημάτων. Μπορούν ακόμα να επανεξετάσουν την αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου υπέρ του χώρου, της ασφάλειας, της μάζας και της απόδοσης. Το σύστημα προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία για τη βελτιστοποίηση της κατανομής βάρους και τη συνολική απόδοση του αυτοκινήτου.
Φρένα φιλικό προς το περιβάλλον:
Η ενσωμάτωση του brake-by-wire με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας λειτουργεί άψογα για να μειώσει τη φάση φόρτισης της μπαταρίας στα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα. Παράλληλα, επιτυγχάνεται περαιτέρω μείωση του φαινομένου που ονομάζεται «υπολειπόμενη ροπή», με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών CO2 ή την αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
πηγH: BrembO