Τάσεις και προοπτικές του κλάδου µισθώσεων αυτοκινήτων
IOBE

Τάσεις και προοπτικές του κλάδου µισθώσεων αυτοκινήτων

Την ανάδειξη του ρόλου και της σημασίας του κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων για την ελληνική οικονομία, αλλά και τις προκλήσεις και τους παράγοντες που θα προσδιορίσουν τη μελλοντική του πορεία, εξετάζει η νέα μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Τάσεις και προοπτικές τoυ κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων», η οποία υλοποιήθηκε με τη στήριξη του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ). 

Σύμφωνα με τη μελέτη τα βασικά στοιχεία κλάδου μισθώσεων οχημάτων έχουν ως εξής:

  1. 2,4 χιλ. επιχειρήσεις (νομικές οντότητες) – 8,1 χιλ. επιχειρήσεις στο δίκτυο.
  2. €1,7 δισεκ. ο κύκλος εργασιών (2023 εκτίμηση).
  3. 9,8 χιλ. οι απασχολούμενοι στον κλάδο (μέσος όρος έτους) (2023 εκτίμηση).
  4. 280 χιλ. οχήματα με μέση ηλικία 2,9 έτη ο στόλος οχημάτων.
  5. €1,3 δισεκ. η συνολική συμμετοχή στο ΑΕΠ.
  6. 14,6 χιλ. θέσεις πλήρους απασχόλησης σε όλη την οικονομία δημιουργούνται από τον κλάδο.

Κατά το ΙΟΒΕ, οι μισθώσεις αυτοκινήτων αφορούν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις οχημάτων, πιο γνωστές ως “Rent a Car” και τις μακροχρόνιες μισθώσεις, γνωστές ως leasing ή λειτουργική μίσθωση, και ανά κατηγορία στοχεύουν σε διαφορετικές ανάγκες. Συνολικά, ευνοούν τη γρήγορη αντικατάσταση του στόλου οχημάτων, συμβάλλοντας στη μείωση του μέσου όρου ηλικίας του επιβαρυμένου στόλου στην Ελλάδα, και την εισαγωγή νέων οχημάτων, με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, χαμηλότερες εκπομπές αερίων και σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, βοηθώντας και στη μείωση των ατυχημάτων.

Ειδικότερα, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις υποστηρίζουν, σημαντικά, την ποιότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, καθώς και την οδική ασφάλεια, ενώ οι μακροχρόνιες μισθώσεις βοηθούν επιχειρήσεις και ιδιώτες στην καλύτερη διαχείριση του κόστους και των δαπανών τους.

Ο κλάδος μισθώσεων οχημάτων αποτελεί, ταυτόχρονα, έναν σημαντικό κρίκο σε μία μεγάλη αλυσίδα αξίας που ενσωματώνει τις πωλήσεις οχημάτων (οι εταιρικές πωλήσεις αντιστοιχούν σε άνω του 58% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών), τον ασφαλιστικό κλάδο, τα συνεργεία και τα καταστήματα πώλησης ανταλλακτικών αυτοκινήτων, τα πρατήρια βενζίνης, αλλά και τον τουριστικό τομέα.

Πρόκληση αποτελεί, εξ άλλου, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών στον τομέα, αλλά και η επιτυχής μετάβαση της αγοράς στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ένα σημαντικό ζήτημα είναι, ακόμη, η μεταφορά οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων AFVs (ηλεκτρικά, υβριδικά, αερίου, κ.λπ.) με πλοία, με βάση τις νέες οδηγίες, επηρεάζοντας τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Τέλος, η διαθεσιμότητα των καινούργιων οχημάτων (και ανταλλακτικών) λόγω προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η γρήγορη μεταβολή των τιμών των νέων και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (υπολειμματική αξία του στόλου) αποτελούν παράγοντες αβεβαιότητας, ενώ σημειώνεται γρήγορη απόσβεση των οχημάτων νέων τεχνολογιών με αύξηση του κόστους χρήσης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.