Αντικατάσταση του R-134Α στο Aftermarket
honeywell

Αντικατάσταση του R-134Α στο Aftermarket

Ένα νέο ψυκτικό μέσο για παλαιότερα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έρχεται στην αγορά και, όπως υποστηρίζεται, έχει τη δυνατότητα να μειώσει τα αέρια του θερμοκηπίου που προκαλούνται από τα συστήματα κλιματισμού πάνω από 50%.

Η Honeywell, τη χρονιά που πέρασε, παρουσίασε για τη δευτερογενή ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, το Solstice 456A, ένα νέο ψυκτικό ρευστό με βάση την υδροφθορολεφίνη (HFO). Προορίζεται για χρήση σε αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί πριν από το 2017 και έχει παρόμοια απόδοση με το R-134A. Σύμφωνα με την εταιρεία, το νέο ψυκτικό μέσο έχει τη δυνατότητα να μειώνει τα αέρια του θερμοκηπίου που προκαλούνται από τα συστήματα κλιματισμού οχημάτων πάνω από 50%.

«Με περισσότερα από 200 εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους στην Ευρώπη να χρησιμοποιούν ακόμα R-134A, υπάρχει η ανάγκη στην αγορά για ένα βιώσιμο και οικονομικό προϊόν που θα υποστηρίζει τα συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων τα οποία συντηρούν αυτά τα αυτοκίνητα», δήλωσε ο Rick Winick, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Honeywell Automotive Refrigerants. «Το Solstice 456A είναι ένα ψυκτικό μέσο ταξινόμησης ASHRAE A1, μη εύφλεκτο, εύχρηστο που μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί για να λειτουργήσει με τα υπάρχοντα μηχανήματα και εργαλεία για A/C».

Το R-134Α ήταν σχετικά φθηνό και, μάλιστα, χρησιμοποιήθηκε για αντικατάσταση συστημάτων από το R-12, το οποίο καταργήθηκε σταδιακά για περιβαλλοντικούς λόγους, συμπεριλαμβανομένης της καταστροφής του στρώματος του όζοντος.

Οι δεσμεύσεις που υπάρχουν σήμερα προς τη διεθνή κοινότητα καθορίζουν ένα 15ετές πρόγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση των αερίων από υδροφθοράνθρακα (HFC), με στόχο τη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η σταδιακή κατάργηση έχει, ήδη, επηρεάσει τις παγκόσμιες προμήθειες R-134Α, μία κύρια εφαρμογή HFC. Η Ευρώπη έχει ένα πιο επιθετικό πρόγραμμα σταδιακής κατάργησης των HFC και μόλις άρχισε να χρησιμοποιεί το μείγμα R456A, καθώς οι προμήθειες R-134Α είναι πολύ περιορισμένες και οι τιμές στα ύψη.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Το R-456A διατίθεται στην αγορά με την επωνυμία Solstice. Το προϊόν αυτό της Honeywell αποτελείται από 45% R-134Α, 49% R-1234ΖΕ (ήπια εύφλεκτο ψυκτικό) και 6% R-32, ένα άλλο ήπια εύφλεκτο ψυκτικό που προστίθεται για τη βελτίωση της απόδοσης ψύξης.

Η προσέγγιση της χημικής βιομηχανίας είναι να χρησιμοποιήσει το μείγμα R-456A ως συνέχεια του R-134Α, συνδυάζοντάς το με το R-1234ΖΕ, το οποίο, αν και ελαφρά εύφλεκτο, έχει σχεδόν μηδενικό αντίκτυπο στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Αυτή η προσπάθεια οδήγησε, αρχικά, στο ρευστό R-513A, ένα μείγμα R-134Α και R-1234YF, που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το R-134A στα αυτοκίνητα. Το μείγμα R-513A εισήχθη από τις εταιρείες Honeywell και Chemours το 2021 ως υποκατάστατο R-134A για ψυγεία και συναφείς μη αυτοκινητικές εφαρμογές και πωλείται, ήδη, στην Ευρώπη.

Παγκοσμίως, τα συστήματα R-134a για αυτοκίνητα ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια. Το ψυκτικό χρησιμοποιήθηκε από το 1992 μέχρι την εισαγωγή του ήπια εύφλεκτου HFO R-1234YF το 2013, με τροποποιήσεις του συστήματος A/C για τον περιορισμό του κινδύνου αναφλεξιμότητας.

Όπως δείχνει το γράφημα πίεσης-θερμοκρασίας, το R-456A είναι πολύ κοντά στο R-134A και δεν είναι απαραίτητο να αλλάξει κανείς τα λειτουργικά μέρη του συστήματος R-134A για να χρησιμοποιηθεί το R-456A.

Η αντικατάσταση μεγάλου μέρους του R-134A με το R-1234ZE HFO, με σχεδόν μηδενικό δυναμικό υπερθέρμανσης του πλανήτη (GWP), έχει ως αποτέλεσμα το δυναμικό υπερθέρμανσης του πλανήτη του R-456A να είναι κάτω από 700, έναντι 1430 για καθαρά 134A.

Το R-1234ZE είναι φτηνότερο σε κόστος από το R-1234YF και, επομένως, η χρήση του στο R-456A προσθέτει στην ανταγωνιστικότητα της τιμής του μείγματος R-456A σε σύγκριση με το R-134A.

Τεχνικές λεπτομέριες για την αλλαγή

Το λάδι του συστήματος R-134A δεν χρειάζεται να αφαιρεθεί κατά την αντικατάσταση με το R-456A. Ένα υψηλής ποιότητας λάδι από πολυαλκυλενογλυκόλη, π.χ., PAG 46 συνιστάται για την αντικατάσταση. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες μεγάλες αλλαγές ψυκτικού A/C, όπως το R-12 σε R-134A, στο R-456A είναι πραγματικά απλή υπόθεση. Παρόλο που υπάρχει ειδικό μηχάνημα ανάκτησης/επαναφόρτισης στη διαδικασία μετατροπής σε R-456A, μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί ένας σύγχρονος σταθμός για R-134A, με πιστοποίηση SAE J2788.

Επιπλέον, οι υπάρχουσες αναμονές σύνδεσης για αυτοκίνητα με R-134A δεν χρειάζεται να αλλάξουν. Ο έλεγχος του συστήματος για διαρροές είναι ο ίδιος με τον R-134A. Επειδή το R-456A περιέχει R-134A, ένας ηλεκτρονικός ανιχνευτής διαρροής πιστοποιημένος από SAE (J2791, J2913) θα ανιχνεύσει μία διαρροή, γι’ αυτό και συνιστάται. Μία αξιόπιστη φθοριούχος βαφή συμβατή με R-1234YF είναι επίσης αποδεκτή. Αναμιγνύεται με λάδι στο σύστημα και παρέχει ορατή ένδειξη διαρροής με τη χρήση προβολέα και γυαλιών UV.

Το R-456A έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί με οποιοδήποτε ποσοστό του R-134A, επομένως είναι ανεκτικό στις κανονικές διακυμάνσεις στη σύνθεσή του. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχει ανάγκη για υποχρεωτική αναμόρφωση ενός μείγματος R-456A του οποίου η σύνθεση επηρεάζεται από διαρροή.

Διαδικασία Αλλαγής

Η διαδικασία αλλαγής προβλέπει να εκκενώσει ο μηχανικός το σύστημα του αυτοκινήτου και από τις δύο αναμονές συντήρησης A/C, για μέγιστη αποτελεσματικότητα στην ανάκτηση του R-134A, και κενό για τουλάχιστον 20 λεπτά, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Μόλις ολοκληρωθεί η πλήρωση του R-456A (στην ίδια ποσότητα με το σύστημα R-134A), ξεκινήστε τον κινητήρα και ενεργοποιήστε το A/C για να κυκλοφορήσει το ψυκτικό και επιβεβαιώστε ότι η ψύξη είναι τουλάχιστον ίση με το σύστημα R-134A.

Υπενθύμιση

Το GWP ενός αέριου αναφέρεται στη συνολική συμβολή στην υπερθέρμανση του πλανήτη, που προκύπτει από την εκπομπή μίας μονάδας αυτού του αερίου σε σχέση με μία μονάδα του αερίου αναφοράς, CO2, στην οποία αποδίδεται η τιμή 1.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.