Αλλαγή Μπουζί: Tips & Συµβουλές
NGK

Αλλαγή Μπουζί: Tips & Συµβουλές

Μπορεί η αλλαγή των µπουζί να θεωρείται µία από τις πιο απλές εργασίες στο συνεργείο, όµως η αλήθεια είναι διαφορετική... Οι απαιτήσεις είναι µεγάλες!

Η NGK|NTK, ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές µπουζί παγκοσµίως, προµηθεύει την Πρώτη Τοποθέτηση και τη Δευτερογενή Αγορά µε προϊόντα που ανταποκρίνονται στις πιο υψηλές απαιτήσεις ανάφλεξης. Διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εµπειρία, ώστε να γνωρίζει τα «µυστικά» και τους κινδύνους που µπορεί να κρύβει η διαδικασία αντικατάστασης των µπουζί.

Τα µπουζί είναι από τα εξαρτήµατα του κινητήρα που δέχονται µεγάλες καταπονήσεις. Αυτό συμβαίνει λόγω πιέσεων αερίων, έντονων µεταβολών θερµοκρασίας και κραδασµών. Γι’ αυτό τον λόγο προβλέπεται η τακτική αντικατάστασή τους.


Ένα φθαρµένο µπουζί επηρεάζει την απόδοση του κινητήρα, άρα, πρέπει να αντικαθίσταται στα διαστήµατα που προβλέπει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου.

Πολυάκιδο μπουζί με ηλεκτρόδιο από πλατίνα για διάρκεια ζωής 90.000 χλμ.

Ίδια μπουζί – ίδιος κατασκευαστής

Όταν, για την αντικατάσταση των μπουζί, χρησιμοποιεί κάποιος ένα απλό μπουζόκλειδο, υπάρχει κίνδυνος, κατά το λύσιμο, να ασκηθούν δυνάμεις κάμψης ή περιστροφής στο μπουζί. Επιβάλλεται, συνεπώς, ιδιαίτερη προσοχή και ειδικά σε ένα φρακαρισμένο μπουζί. Οι σημερινοί κινητήρες, είναι συνήθως εξοπλισμένοι με αλουμινένιες κυλινδροκεφαλές. Στους κινητήρες αυτούς, το μέταλλο διαστέλλεται κατά τη θέρμανση περισσότερο από το μπουζί. Έτσι, το μπουζί φρακάρει. Για τον λόγο αυτό, η NGK επισημαίνει στους μηχανικούς να διενεργούν την αντικατάσταση μπουζί μόνο με εντελώς κρύο κινητήρα.


Η NGK επισηµαίνει στους µηχανικούς να διενεργούν την αντικατάσταση µπουζί µόνο µε εντελώς κρύο κινητήρα.

Επιπλέον, η εταιρεία τονίζει πως τα καινούργια μπουζί θα πρέπει να αντιστοιχούν επακριβώς στον ίδιο τύπο με τα παλαιά και, όσο αυτό είναι εφικτό, να προέρχονται από τον ίδιο κατασκευαστή. Αν δεν προέρχονται από τον ίδιο κατασκευαστή, τότε θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι επιδεικνύουν τουλάχιστον το ίδιο μήκος σπειρώματος, την ίδια προεξοχή, την ίδια θερμική αγωγιμότητα, καθώς και την ίδια κατανομή (με κωνική έδρα ή ροδέλα). Παράλληλα, καθώς ο κάθε κατασκευαστής μπουζί διαθέτει δικό του σύστημα χαρακτηρισμού προϊόντων -δεν υπάρχει διεθνής προδιαγραφή- καλό θα ήταν, κατά την αγορά καινούργιων μπουζί, να ζητηθούν συμβουλές από τους διανομείς και εμπόρους των προϊόντων NGK.

Κίνδυνος μειωμένης απόδοσης

Η χρήση ακατάλληλων μπουζί μπορεί να προκαλέσει μειωμένη απόδοση κινητήρα. Επίσης υπάρχει κίνδυνος υπερστροφής του κινητήρα. Επιπλέον, κατά τη διαδικασία τοποθέτησης ενός καινούργιου μπουζί, χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, ώστε το μπουζί να μην περιστραφεί περισσότερο από όσο πρέπει, κατά το βίδωμα. Η υπερβολική σύσφιξη θα προκαλέσει τη θραύση του. Γι’ αυτόν τον λόγο, συνιστάται να χρησιμοποιηθεί ένα ροπόκλειδο.

Η απαιτούμενη ροπή σύσφιξης καθορίζεται από τον τύπο έδρας του μπουζί, τη διάμετρο του σπειρώματος και το υλικό της κυλινδροκεφαλής. Οι σωστές ρυθμίσεις, συνήθως, αναφέρονται στη συσκευασία του καινούργιου μπουζί. Για παράδειγμα, η απαιτούμενη ροπή σύσφιξης για μπουζί με επίπεδη έδρα, σε κυλινδροκεφαλή αλουμινίου και σπείρωμα διαμέτρου 14mm, είναι τα 25 έως 30 Nm (πίνακας). Αυτό, σε ένα καινούργιο μπουζί με ροδέλα στεγανότητας, αντιστοιχεί με περιστροφή 90 έως 135 μοίρες, πέρα από το σημείο στο οποίο θα γίνει αισθητή η πρώτη αντίσταση έναντι της κίνησης. Τα μπουζί που εξάγονται στο πλαίσιο μίας επιθεώρησης και στη συνέχεια επανατοποθετούνται, δεν θα πρέπει να σφίγγονται περισσότερο από 30 μοίρες πέραν του σημείου αυτού. Για τα κωνικά μπουζί, αυτή η περιστροφή είναι μόνο, περίπου, 15 μοίρες. Επιπλέον, στα μπουζί με επίπεδη έδρα είναι πολύ σημαντικό η ροδέλα να βρίσκεται στη θέση της.

Σε περίπτωση που η ροδέλα αποµακρυνθεί, δεν θα έχει ως επακόλουθο µόνο µία ανεπαρκή στεγανοποίηση. Η µύτη του µπουζί θα προεξέχει υπερβολικά στον χώρο καύσης, κάτι που µπορεί να προκαλέσει µεγάλη ζηµιά…

Προσοχή στο χρονικό όριο

Η NGK συνιστά τα µπουζί να αντικαθίστανται όλα µαζί ως σετ, όταν φθάσουν την προδιαγεγραµµένη διάρκεια χρήσης τους. Ακόµη και αν έχουν µία φαινοµενικά καλή εικόνα, κατά κανόνα, δεν θα λειτουργήσουν απρόσκοπτα µέχρι το επόµενο χρονικό σηµείο συντήρησης. Ως στάνταρ διάστηµα Service είναι η µέγιστη χρονική περίοδος που τα µπουζί λειτουργούν αξιόπιστα υπό όλες τις συνθήκες. Το διάστημα καθορίζεται από τον κατασκευαστή του οχήµατος και τους κατασκευαστές των µπουζί. Αυτό ισχύει, υπό την προϋπόθεση, ότι ο κινητήρας δεν παρουσιάζει διαταραχές λειτουργίας. Εάν γίνει υπέρβαση του στάνταρ διαστήµατος συντήρησης, το συνυπολογισµένο «όριο ασφαλείας», από τον κατασκευαστή, εγγυάται ότι τα µπουζί δεν θα διακόψουν τη λειτουργία τους για ένα επιπλέον, σύντοµο, χρονικό διάστηµα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.