Προορίζονται για τη δευτερογενή αγορά και είναι εφάµιλλες, ποιοτικά, µε τις αντίστοιχες της Πρώτης Τοποθέτησης. Η νέα σειρά βαλβίδων EGR από την NTK θα κυκλοφορήσει προοδευτικά σε µία περίοδο τριών ετών, παρέχοντας τελικά µία υψηλή κάλυψη του στόλου των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων.
Η NGK SPARK PLUG, κορυφαία σε συστήματα ανάφλεξης και αισθητήρες, διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της, με την εισαγωγή μίας νέας σειράς προϊόντων, τις βαλβίδες EGR, που θα κυκλοφορούν με την επωνυμία NTK Vehicle Electronics. Η εταιρεία παρουσίασε, πρόσφατα, τη νέα γκάμα, που θα προσφέρει την ίδια υψηλή ποιότητα για την οποία είναι γνωστά όλα τα προϊόντα της. Για να διασφαλιστεί αυτό, όλοι οι κωδικοί υποβάλλονται σε δοκιμές ακραίων συνθηκών, όπως δοκιμή θερμικού σοκ σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται από -40°C έως 150°C, δοκιμές για διαρροή βαλβίδας, σπηλαίωσης και διαρροής ψυκτικού υγρού, καθώς και έλεγχο για το ηλεκτρικό κύκλωμα με μέτρηση της ηλεκτρικής αντίστασης και για τον κύκλο ζωής.
Παράλληλα, η συσκευασία των νέων προϊόντων θα περιλαμβάνει όσα παρελκόμενα προβλέπεται από τον κατασκευαστή να αντικατασταθούν (φλάντζες και στεγανωτικοί δακτύλιοι). Επιπλέον, έχει δοθεί έμφαση στην ασφάλεια του περιεχομένου, που προστατεύεται κατάλληλα στη συσκευασία, ενώ ο έξυπνος σχεδιασμός της επιτρέπει την εύκολη αναγνώριση, τη διαχείριση των αποθεμάτων, την επιθεώρηση και τη σάρωση των προϊόντων.
Ανακυκλοφορία καυσαερίων
Η κύρια λειτουργία του συστήματος ανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR) είναι η μείωση της ποσότητας των οξειδίων του αζώτου (NOx), που παράγονται κατά τη διαδικασία της καύσης. Τα NOx δημιουργούνται όταν οι υψηλές θερμοκρασίες καύσης επιτρέπουν στο άζωτο και το οξυγόνο του μείγματος αέρα-καυσίμου να ενωθούν. Τα NOx είναι επικίνδυνα, καθώς ερεθίζουν την αναπνευστική οδό και μπορεί να καταστρέψουν τους πνεύμονες. Επιπλέον, επιβαρύνουν σημαντικά το περιβάλλον, καθώς θεωρούνται εν μέρει υπεύθυνα για τον σχηματισμό του όζοντος και των καταστροφών στα δάση, ως συνέπεια της όξινης βροχής.
Οι βαλβίδες EGR παρουσιάστηκαν, για πρώτη φορά, στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και άρχισαν να χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη τη δεκαετία του 1990, προκειμένου να πληρούνται τα πρότυπα εκπομπών «Euro 1». Σήμερα, το 100% των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων είναι εξοπλισμένα με βαλβίδες EGR. Αντίθετα, μόνο το 30% των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων διαθέτουν τέτοιου τύπου βαλβίδες. Πολλά νέα μοντέλα θα εξακολουθούν να εξοπλίζονται με δύο τύπους EGR (χαμηλής και υψηλής πίεσης), που σημαίνει ότι η αγορά ανταλλακτικών για αυτούς τους τύπους βαλβίδων είναι πιθανό να αυξηθεί, ανάλογα με το επίπεδο της ζήτησης.
Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί που αφορούν τον περιορισμό των καυσαερίων οδήγησαν στην επέκταση της χρήσης του συστήματος ανακύκλωσης καυσαερίων, με αποτέλεσμα να έχει τοποθετηθεί σε:
- Πολλά αυτοκίνητα με Euro 3
- Τα περισσότερα με Euro 4
- Όλα με Euro 5.
Στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων, οι βαλβίδες EGR με ψυγείο χρησιμοποιούνται από την εφαρμογή του προτύπου Euro 3.
Τύποι βαλβίδων
Οι βαλβίδες EGR της NTK διατίθενται σε τρεις τύπους: πνευματικές, ηλεκτρικές και ηλεκτρικές με ψυγείο. Λειτουργούν παίρνοντας καυσαέρια από την πολλαπλή εξαγωγής και, στη συνέχεια, εισάγουν, ξανά, αυτά τα αέρια στην πολλαπλή εισαγωγής, αναμειγνύοντάς τα με φρέσκο αέρα. Ειδικότερα, οι τύποι είναι οι εξής:
Πνευματική EGR
Η πνευματική EGR είναι ο πιο απλός τύπος. Σε αυτές υπάρχει ένα διάφραγμα μέσα στο περίβλημα που είναι συνδεδεμένο με ένα έμβολο. Ανάλογα με την πίεση που ασκείται στον θάλαμο κενού, το διάφραγμα κινείται και, έτσι, μεταβάλλεται η θέση του εμβόλου. Το έμβολο ανοίγει μία δίοδο μεταξύ της πλευράς «εισαγωγής» και της πλευράς «των καυσαερίων». Ανάλογα με τη θέση του εμβόλου, τροποποιείται η ποσότητα της ροής των καυσαερίων, μέσω της βαλβίδας.
Η πνευματική βαλβίδα χρειάζεται για τη λειτουργία της και έναν μεταγωγέα. Αυτός είναι ένας «ηλεκτροπνευματικός μετασχηματιστής πίεσης». Λειτουργεί με ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα, η οποία ενεργοποιείται από τη μονάδα ECM (Μονάδα Ελέγχου Κινητήρα) με σήμα PWM (Pulse Width Modulation). Τροποποιώντας τον κύκλο λειτουργίας, αλλάζει η ροή του ρεύματος και, επομένως, το μαγνητικό πεδίο που δημιουργείται από το πηνίο.
Ανάλογα με την ένταση του μαγνητικού πεδίου, ένας μεταλλικός δίσκος έλκεται έναντι της δύναμης ενός ελατηρίου, αφήνοντας περισσότερο ή λιγότερο αέρα να περάσει. Πολλά τεχνικά εγχειρίδια αναφέρουν αυτό το εξάρτημα ως «σωληνοειδές EGR» (μπορεί εύκολα να αποδοθεί ως ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα EGR). Η NGK ονομάζει αυτό το τμήμα μεταγωγέα – «Transducer».
Βαλβίδα EGR με ηλεκτροκινητήρα DC
Είναι εξοπλισμένη με έναν κινητήρα συνεχούς ρεύματος για τον έλεγχό της και έναν αισθητήρα θέσης βαλβίδας EGR για την παροχή ανατροφοδότησης στην ECU (σχετικά με τη θέση της).
Σε πολλές περιπτώσεις, ο κινητήρας οδηγεί τη βαλβίδα μέσω ενός γραναζιού, για καλύτερη ροπή. Η βαλβίδα EGR έχει ελατήριο για να διατηρείται κλειστή, ενώ ο κινητήρας DC συνδέεται με αυτήν μηχανικά, ωθώντας το γρανάζι να ανοίξει ενάντια στην πίεση του ελατηρίου. Και οι δύο ακροδέκτες του κινητήρα DC συνδέονται με την ECU που τον ελέγχει, τόσο κατά το άνοιγμα και το κλείσιμο της βαλβίδας EGR, όσο και όταν τη συγκρατεί στη θέση της. Εάν ο κινητήρας δεν είναι ενεργοποιημένος, η βαλβίδα πρέπει να είναι κλειστή.
Οι κινητήρες συνεχούς ρεύματος διαθέτουν ψήκτρες και στρεφόμενο συλλέκτη. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα του ρότορα, τόσο περισσότερο πρέπει να αυξάνεται η πίεση της ψήκτρας για να διατηρείται η επαφή με τον συλλέκτη. Οι ψήκτρες φθείρονται πιο γρήγορα και εμφανίζονται προβλήματα στο κύκλωμα τροφοδοσίας. Σε χαμηλότερες ταχύτητες, τα σωματίδια από τις ψήκτρες μπορεί να συσσωρευτούν μεταξύ των τμημάτων του συλλέκτη, δημιουργώντας βραχυκύκλωμα.
Ένας μειωτήρας είναι απαραίτητος, γιατί: απαιτείται η ωφέλιμη ταχύτητα να είναι κάτω από τις 1.000 σ.α.λ. για την αύξηση της ροπής εξόδου και η μέγιστη ταχύτητα του κινητήρα συνεχούς ρεύματος να περιορίζεται σε, περίπου, 10.000 σ.α.λ.
EGR με βηματικό μοτέρ
Αυτή η βαλβίδα EGR ενεργοποιείται από έναν ηλεκτρικό κινητήρα που ονομάζεται βηματικό μοτέρ.
Το βηματικό μοτέρ κινεί έναν μειωτήρα με σπείρωμα για να ανοίξει η βαλβίδα EGR. Ο κινητήρας έχει τέσσερις περιελίξεις και λειτουργεί σύμφωνα με το παλμικό σήμα εξόδου της ECM. Δύο περιελίξεις ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται, διαδοχικά. Κάθε φορά που δίδεται ένας παλμός ON, η βαλβίδα ανοίγει ή κλείνει κατά ένα βήμα, αλλάζοντας τον ρυθμό ροής. Όταν δεν απαιτείται αλλαγή στον ρυθμό ροής, διατηρείται μία ορισμένη τάση έτσι, ώστε η βαλβίδα να παραμένει στο συγκεκριμένο άνοιγμα. Οι παλμοί από τη μονάδα ECM ποικίλλουν σε συχνότητα από 15 έως 250 Hz.
Σταδιακή ολοκλήρωση της προσφοράς
Η νέα γκάµα βαλβίδων EGR της NTK θα περιλαµβάνει, αρχικά, 73 κωδικούς, οι οποίοι θα κυκλοφορήσουν εντός του έτους, καλύπτοντας 125 εκατοµµύρια οχήµατα στην περιοχή ΕΜΕΑ. Στη συνέχεια, το 2023 θα προστεθούν 46 ακόµα κωδικοί, αυξάνοντας το σύνολο της γκάµας στους 130, µε επακόλουθη αύξηση του στόλου αυτοκινήτων στα 132 εκατοµµύρια. Η ολοκλήρωση της σειράς βαλβίδων EGR θα γίνει το 2024, µε την προσθήκη 40 ακόµη κωδικών, επεκτείνοντας τον αριθµό στους 170 και την κάλυψη του στόλου στα 153 εκατοµµύρια. Τέλος, το 2025 η εταιρεία θα επικεντρωθεί στην ενοποίηση της γκάµας και στον εντοπισµό νέων µονάδων διατήρησης αποθεµάτων (SKUs). Σε αυτό το στάδιο προβλέπεται µία κάλυψη της αγοράς άνω του 75% για εφαρµογές πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχηµάτων.