Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφρασε την υποστήριξή της στην προωθούµενη ρύθµιση που διασφαλίζει ίση πρόσβαση στα δεδοµένα, τους πόρους και τις λειτουργίες που παράγονται από τα οχήµατα, από τις ευρωπαϊκές ενώσεις που εκπροσωπούν την ανεξάρτητη αγορά επισκευής αυτοκινήτων. Ωστόσο, η έγκριση της ρύθµισης αυτής από την Επιτροπή, παραµένει σε εκκρεµότητα.
Οι ενώσεις αυτές είχαν ήδη καλέσει την Πρόεδρο Φον ντερ Λάιεν -από τον Οκτώβριο του 2024, να συμπεριλάβει τη ρύθμιση στο σχέδιό της για τις πρώτες 100 ημέρες.
Συγκεκριμένα, από τις 11 Οκτωβρίου του περασμένου έτους, οι ευρωπαϊκές ενώσεις ανεξάρτητων παρόχων υπηρεσιών (ISP) απέστειλαν επιστολή στην Πρόεδρο Φον ντερ Λάιεν, ζητώντας να αποτελέσει προτεραιότητα η εξασφάλιση πρόσβασής τους στα δεδομένα των οχημάτων, από την αρχή της νέας θητείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ανάγκη για μια τέτοια ρύθμιση επιβεβαιώθηκε οριστικά, αφού η σχετική αξιολόγηση της ΕΕ κατέληξε σε θετικό -επί της αρχής- αποτέλεσμα: Αναγνώρισε ότι στην ευρωπαϊκή αγορά υπηρεσιών που βασίζονται σε δεδομένα οχημάτων (συντήρηση και επισκευή, δημοσίευση τεχνικών δεδομένων, ανάπτυξη νέων IT λύσεων, έρευνα και ανάπτυξη ανταλλακτικών ή καινοτόμων εργαλείων διάγνωσης) εξακολουθεί να υπάρχει ένα σημαντικό εμπόδιο για την ανταγωνιστικότητα. Επίσης, αναγνώρισε ότι η ανταγωνιστικότητα σε αυτούς τους τομείς βασίζεται ουσιαστικά στη δίκαιη πρόσβαση στα δεδομένα που παράγονται από τα οχήματα και στις λειτουργίες που προσφέρονται εντός αυτών.
Επιπλέον, στα τέλη του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε το υπάρχον ρυθμιστικό πλαίσιο ως ανεπαρκές για την προστασία των καταναλωτών και των ανεξάρτητων φορέων της αγοράς και υποστήριξε την ανάγκη για ειδική νομοθεσία στον τομέα.
Δεν υπάρχει πλέον καμία τεχνική αμφιβολία ότι ο Κανονισμός Δεδομένων (Data Act) και άλλες ευρωπαϊκές ρυθμίσεις που αφορούν την «έκρηξη δεδομένων» πρέπει να συμπληρωθούν από ειδική νομοθεσία (SSL). Τώρα, η διαδικασία που θα ακολουθήσει είναι καθαρά πολιτική. Ως εκ τούτου, η AFCAR Italia, μια συμμαχία των ADIRA, AICA, CNA Autoriparazione και ADPA, ζητά επίσης την άμεση έγκριση της ρύθμισης, προκειμένου να απελευθερωθεί το πλήρες δυναμικό της οικονομίας που βασίζεται σε δεδομένα στην αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων στην Ευρώπη και την Ιταλία.