Πρόωρη αστοχία πίσω μονάδας ρουλεμάν/ μουαγιέ 3ης γενιάς
SKF

Πρόωρη αστοχία πίσω μονάδας ρουλεμάν/ μουαγιέ 3ης γενιάς

Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε την αστοχία που παρουσιάστηκε σε μονάδα ρουλεμάν πίσω τροχού, με κωδικό σετ της SKF VKBA 3661. Μπορεί να τοποθετηθεί σε προσθιοκίνητα μοντέλα της Ford, όπως Focus C-Max (2003 έως 2010) και Focus 2ης γενιάς (2004 έως 2011).

Η αστοχία της συγκεκριμένης μονάδας ρουλεμάν τροχού γινόταν αντιληπτή από τον θόρυβο κατά τη λειτουργία του, μετά από περίπου 1000 χιλιόμετρα χρήσης, σε ένα Ford Focus II 1.4 του 2004. Παρακάτω φαίνεται το ανταλλακτικό, όπως παρελήφθη και πριν προχωρήσουμε στην αποσυναρμολόγησή του.

Εξετάζοντας τη μονάδα ρουλεμάν/μουαγιέ, εξωτερικά, φαίνονται αμέσως αρκετές οξειδώσεις τόσο στην εσωτερική (Εικ.1 – πλευρά αμαξώματος), όσο και στην εξωτερική πλευρά (Εικ.2 – πλευρά τροχού).

Αφαιρώντας το προστατευτικό καπάκι, στο οποίο εφαρμόζεται ο αισθητήρας του ABS, παρατηρούνται διάσπαρτα ίχνη οξείδωσης στην πίσω πλευρά του ρουλεμάν (Εικ.3). Με μία πιο προσεκτική ματιά στο καπάκι, διακρίνονται αρκετά ίχνη οξείδωσης και σωματιδίων, κοντά στο σημείο που εδράζεται ο αισθητήρας του ABS (Εικ.4α-4β).

Αφαιρώντας τον δακτύλιο διέγερσης του αισθητήρα του ABS, παρατηρούνται ίχνη μολυσμένου γράσου και οξειδώσεις, σε όλη σχεδόν την επιφάνεια του εξαρτήματος από την πλευρά του εσωτερικού ρουλεμάν. Επίσης, παρατηρούνται ίχνη οξείδωσης και στον ίδιο τον δακτύλιο διέγερσης (σημειώνεται με βέλος στην Εικ.5).

Εξετάζοντας τον εξωτερικό δακτύλιο του εξωτερικού ρουλεμάν (ως εξωτερικό ρουλεμάν, ορίζεται αυτό της πλευράς του τροχού), βλέπουμε ότι το γράσο είναι μαλακό και χωρίς προσμίξεις. Ίδιας σύστασης γράσο (μαλακό και χωρίς προσμίξεις), εντοπίζεται και μέσα στην προστατευτική τσιμούχα του ρουλεμάν (βέλος στη μεγέθυνση της Εικ.6).

Εικόνα 6

Εξετάζοντας την τροχιά κύλισης του εξωτερικού δακτυλίου στο εξωτερικό ρουλεμάν, δεν διακρίνονται σημάδια φθοράς (Εικ.7), πέραν ενός ελαφρού αποχρωματισμού (κίτρινο ίχνος κατά μήκος της τροχιάς κύλισης). Το ίδιο ισχύει και στην τροχιά κύλισης του εσωτερικού δακτυλίου του εξωτερικού ρουλεμάν (Εικ.8). Τα στοιχεία κύλισης και ο κλωβός του εξωτερικού ρουλεμάν είναι σε πολύ καλή κατάσταση (Εικ.9).

Ωστόσο, στην τροχιά κύλισης του εξωτερικού δακτυλίου στο εσωτερικό ρουλεμάν, διακρίνονται σημάδια οξείδωσης και αποφλοίωσης (Εικ.10). Το ίδιο ισχύει και στην τροχιά κύλισης του εσωτερικού δακτυλίου του εσωτερικού ρουλεμάν (Εικ.11). Τα στοιχεία κύλισης έχουν, επίσης, φθορά (οξείδωση και αποφλοίωση), ωστόσο η κατάστασή τους είναι καλή (Εικ.12).

Αιτία αστοχίας

Με βάση τα ευρήματα, η θορυβώδης λειτουργία του ρουλεμάν/ μουαγιέ VKBA 3661 οφείλεται σε ίχνη σημαντικής οξείδωσης και αποφλοίωσης, που εντοπίζονται στο εσωτερικό ρουλεμάν της μονάδας. Το εξωτερικό ρουλεμάν με όλα του τα παρελκόμενα (εσωτερικός/εξωτερικός δακτύλιος και στοιχεία κύλισης/κλωβός/γράσο) βρέθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση.

Δεν εντοπίστηκε εισροή νερού:

  1. Στην περίμετρο του πίσω (πλαστικού) προστατευτικού καπακιού. Επομένως, η τοποθέτησή του, εργοστασιακά, ήταν ορθή, χωρίς ανομοιομορφία στις επιφάνειες σφράγισης του πλαστικού καπακιού και της φλάντζας έδρασης της μονάδας ρουλεμάν.
  2. Στην προστατευτική τσιμούχα του εξωτερικού ρουλεμάν. Εντοπίστηκαν ίχνη κόκκινων επικαθίσεων κοντά στο σημείο που τοποθετείται ο αισθητήρας του ABS, όπως υποδεικνύεται στην Εικ. 4β.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι η μονάδα ρουλεμάν τροχού VKBA 3661, ακολουθώντας τη λογική της προσφοράς των ανταλλακτικών της SKF ως πλήρη σετ, παρέχεται με τις βίδες για τη στήριξη της φλάντζας της μονάδας στο άκρο, βίδα για τη στήριξη του αισθητήρα ABS και στεγανοποιητικό δακτύλιο O-Ring για τον αισθητήρα του ABS. Με βάση τα ευρήματα της εικόνας 4, λοιπόν, συμπεραίνεται ότι εισροή νερού προήλθε από την οπή του αισθητήρα ABS, καθώς, πιθανότατα, δεν εφαρμόστηκε σωστά ή δεν χρησιμοποιήθηκε το καινούργιο O-Ring, για να εξασφαλιστεί η σωστή στεγανοποίηση της μονάδας ρουλεμάν/μουαγιέ.

ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΧΑΤΖΗΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΗΣ SKF  

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.