Ανοιχτή πρόσκληση στους ταλαντούχους
TALENTS4AA

Ανοιχτή πρόσκληση στους ταλαντούχους

Έπειτα από δύο χρόνια προετοιμασίας, δημιουργήθηκε στο Παρίσι το Talents4AA, με στόχο την προσέλκυση νέου ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα του Automotive Aftermarket.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο του Aftermarket, κατασκευαστές εξαρτημάτων, διανομείς, επισκευαστές κ.ά., αντιμετωπίζουν μία κοινή πρόκληση: να αναγνωρίζεται ευρέως ο κλάδος και να προσελκύει ταλέντα. Για τον λόγο αυτό, κορυφαίοι «παίκτες» του χώρου συνεργάστηκαν, ιδρύοντας έναν κοινό οργανισμό, που δίνει προοπτική σε όλους και όλες, στη νέα εποχή και τις προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας. Ο Φώτης Κατσαρδής, ως Πρόεδρος του Talents4AA, μας ενημερώνει αναλυτικά για το πλαίσιο λειτουργίας της πρωτοβουλίας και τους στόχους που έχουν τεθεί για το μέλλον.

Σημαντικές εταιρείες και οργανισμοί του Automotive Aftermarket (διεθνή Trading Groups, διανομείς, ενώσεις, προμηθευτές) αποφάσισαν να παρουσιάσουν μία κοινή συνεργατική πρωτοβουλία, με την ονομασία Talents4AA.  Τον Μάρτιο, αυτό έγινε και επίσημα πραγματικότητα, με 11 ιδρυτικά μέλη να ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αναδείξουν τον κλάδο και να τον κάνουν ελκυστικό σε ταλαντούχους ανθρώπους. Τα ιδρυτικά μέλη αυτής της πρωτοβουλίας είναι τα εξής: BorgWarner, Bosch, Nissens, Schaeffler, TMD Friction, ZF, Global One Automotive, Nexus Automotive International, Temot International, FIGIEFA και Mobilion. Επιπλέον, μεταξύ άλλων, εντάχθηκε και η Automechanika, ενώ Πρόεδρος του Talents4AA για τα επόμενα δύο χρόνια εξελέγη ο Φώτης Κατσαρδής, Πρόεδρος και CEO της Temot International, ένα από τα μεγαλύτερα trading groups παγκοσμίως.

AutoSpecialist: Πώς προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας του συνδέσμου Talents4AA;

Φώτης Κατσαρδής: Μιλώντας με άλλους παράγοντες της αγοράς, συνειδητοποιήσαμε ότι όλοι είχαμε το ίδιο πρόβλημα εξεύρεσης κατάλληλου προσωπικού. Ο τομέας του Aftermarket έχει μία μάλλον κακή εικόνα ή τουλάχιστον καθόλου …σέξι, που ενισχύεται από την ιδέα ορισμένων ανθρώπων, ιδίως των νέων γενιών, ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται σε παρακμή, επειδή ρυπαίνει και γερνά. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να αποδείξουμε ότι ο τομέας, όντως, εξελίσσεται και να προσελκύσουμε νέα ταλέντα. Οι νέες τεχνολογίες, η απόλυτη συνδεσιμότητα και συνεχής επικοινωνία, η αυτόματη πλοήγηση, η υβριδοποίηση και η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων, όλα δείχνουν ότι ο κλάδος αναπτύσσεται ραγδαία και προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογίες, μπορεί να είναι οικολογικός και έτοιμος για ένα νέο ξεκίνημα. Μετά από 2 χρόνια προκαταρκτικής εργασίας και ανταλλαγών, η ένωση Talents4AA δημιουργήθηκε, επίσημα, στο Παρίσι, τον Μάρτιο του 2022, με 11 ιδρυτικά μέλη.

AS: Ποιο είναι το πεδίο δράσης σας;

ΦΚ: Συνομιλούμε με πολιτικούς και θεσμούς, όπως στις Βρυξέλλες, όπου υποστηρίζουμε τη FIGIEFA, την ευρωπαϊκή ομοσπονδία ανεξάρτητων εμπόρων χονδρικής και λιανικής πώλησης ανταλλακτικών αυτοκινήτων και των σχετικών αλυσίδων επισκευής. Πραγματοποιούμε, επίσης, ομιλίες σε πανεπιστήμια και σχολές κατάρτισης, καθώς και σε εμπορικές εκθέσεις, όπως η Automechanika Frankfurt, όπου θα παρουσιάσουμε, τον Σεπτέμβριο, τον σύλλογο.

Ανοίξαμε μία σελίδα στο LinkedIn και ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε μία διαδικτυακή πλατφόρμα προσλήψεων, για να φέρουμε σε επαφή υποψηφίους, εταιρείες και τα τμήματα προσωπικού.

Σκοπεύουμε να αναπτύξουμε μία πολύ ευρεία επικοινωνία, για να προσεγγίσουμε έναν μέγιστο αριθμό ατόμων σε έναν μέγιστο αριθμό θέσεων.

AS: Είναι ο σύλλογος ανοιχτός σε νέα μέλη;

ΦΚ: Απολύτως! Το Talents4AA είναι έτοιμο να υποδεχθεί νέα μέλη και νέους οραματιστές, είτε πρόκειται για παίκτες των οποίων η βασική δραστηριότητα είναι το Aftermarket είτε όχι, όπως start-ups, marketplaces… Στην πραγματικότητα, είμαστε, ήδη, σε συζητήσεις για να φέρουμε νέα μέλη στον σύνδεσμο. Πιστεύουμε ότι μία πρωτοβουλία αυτής της μορφής θα πρέπει να προσελκύσει τη συμπάθεια, την υποστήριξη και τη συμμετοχή όλων των μελών της αγοράς ανταλλακτικών και υπηρεσιών. 

AS: Συγκεκριμένα, μπορείτε να δώσετε κάποιες λεπτομέρειες για το πώς θα προχωρήσει ο σύλλογος για την προώθηση του κλάδου και την προσέλκυση κόσμου;

ΦΚ: Υπάρχουν αρκετές πρωτοβουλίες. Συνεργαζόμαστε με επαγγελματικές σχολές και πανεπιστήμια, εμπορικές εκθέσεις και χτίζουμε, επίσης, την επικοινωνία μας στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αναπτύσσουμε, π.χ., πρεσβευτές που επισκέπτονται και συμμετέχουν στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση ως προσκεκλημένοι ομιλητές ή σε εργαστήρια φοιτητών για την ανάπτυξη άμεσης επικοινωνίας με τους φοιτητές. Για παράδειγμα, με το Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας δοκιμάσαμε το «Meet the talent sessions», με απευθείας διαδικτυακούς χώρους συνάντησης με φοιτητές και εταιρείες AA. Χωρίς αμφιβολία, όμως, το πιο σημαντικό είναι το διαδίκτυο, όπου όλοι, σήμερα, συναντιούνται. Αν δεν είμαστε ενεργά μέλη, δεν πρόκειται ποτέ να βρούμε κάποιον, να εγείρουμε το ενδιαφέρον, να τραβήξουμε κόσμο στον τομέα μας.

AS: Η ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό αυξάνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Και, προφανώς, το φαινόμενο είναι ευρωπαϊκό. Γνωρίζετε τις ακριβείς ανάγκες ως προς τα άτομα και τις λειτουργίες που πρέπει να καλυφθούν επειγόντως;

ΦΚ: Υπάρχουν, περίπου, 500.000 επιχειρήσεις στον τομέα μας σε όλη την Ευρώπη. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και μικρομεσαίες, που αντιμετωπίζουν πιο σοβαρές προκλήσεις, όσον αφορά την εύρεση κατάλληλου προσωπικού και δη ταλέντων, σε σύγκριση με τους προμηθευτές, που, κατά κανόνα, είναι πολυεθνικές επιχειρήσεις. Αυτές οι πολυεθνικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει πολύ καλά προγράμματα για την ανάπτυξη ταλέντων και τις διεθνείς προσλήψεις, αποτελούν ισχυρές επωνυμίες και απολαμβάνουν καλή φήμη εργοδότη. Δεν έχουμε ακριβή στοιχεία στη διάθεσή μας, προσπαθούμε να βρούμε, αλλά δεν είναι εύκολη διαδικασία. Περισσότερο, θα έλεγα ότι το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στους γνωστούς τομείς της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων. 

AS: Πώς εξηγείτε αυτές τις δυσκολίες πρόσληψης σε όλα τα αυτοκινητιστικά επαγγέλματα σε τόσο μεγάλη κλίμακα;

ΦΚ: Αυτή η έλλειψη υποψηφίων για χρόνια θα μπορούσε να οφείλεται σε μία γενική απαξίωση των χειρωνακτικών επαγγελμάτων, μέρος των οποίων είναι το αυτοκίνητο. Περαιτέρω, διακρίνουμε τα τελευταία χρόνια έναν αυτοκινητοφοβικό προσανατολισμό, στον οποίο οδηγούν οι πολιτικοί σε μία προσπάθεια, φυσικά, να προωθήσουν όλα τα θέματα σχετικά με το περιβάλλον. Ευγενείς οι σκοποί, ασφαλώς, αλλά ο τομέας έγινε και ο αποδιοπομπαίος τράγος όλων…  Είναι, επίσης, κοινό μυστικό ότι όλα τα νέα παιδιά θέλουν, σήμερα ή να πάνε στο δημόσιο ή στο πανεπιστήμιο και μετά στο δημόσιο. Αυτό δεν βοηθά, σε καμία περίπτωση, κανέναν τομέα να είναι ιδιαίτερα ελκυστικός για νέα παιδιά και ταλέντα. Χωρίς αμφιβολία, έχουμε ένα ιδιαίτερο θέμα ως τομέας. Υπάρχει μία τεράστια έλλειψη ευαισθητοποίησης, ελκυστικότητας και ενημερωμένης γνώσης για τον κλάδο. Επίσης, σε κάποιο βαθμό η φήμη μας δεν είναι περιεκτική, βιώσιμη, ούτε προσανατολισμένη στο μέλλον. Όλες οι αναλύσεις μας δείχνουν ότι η νέα γενιά δεν γνωρίζει τον τομέα ή δεν έχει καμία καλή εντύπωση, θεωρώντας τον παρωχημένο και χωρίς προοπτικές…

AS: Τι θα πρέπει να γίνει, πρακτικά, ώστε να προσελκύσουμε τον κόσμο στον τομέα μας;

ΦΚ: Θα πρέπει να αλλάξουμε την εικόνα μας ριζοσπαστικά. Πρέπει να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες για όλους, για παράδειγμα, στις γυναίκες, τους μετανάστες και όσους επιθυμούν να βρουν μία νέα επαγγελματική πορεία σε διαφορετικούς τομείς. Εστιάζουμε στη συλλογική δημιουργία ενδιαφέροντος και στην προώθηση ταλέντων, απευθυνόμενοι σε πολύ διαφορετικά ταλέντα, όχι σε αρνητικές αφηγήσεις. Ο σκοπός είναι να έρθουν κοντά όλοι οι φορείς για περισσότερη ποικιλομορφία, ένταξη, ισότητα, δικαιοσύνη και κοινωνική βιωσιμότητα. Οι δυνατότητες του τομέα μας δεν είναι καλά γνωστές και πρέπει να επανεξετάσουμε το πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν, με θετικό τρόπο, οι προκλήσεις των κοινωνιών, που μεγαλώνουν ηλικιακά, και του ανθρώπινου δυναμικού.

AS: Υπάρχουν σήμερα 15 μέλη στην ένωση – ITG, διανομείς, ομοσπονδίες και προμηθευτές. Μπορούν  οι κατασκευαστές, αλλά και τα δίκτυα διανομής τους,  να συμμετέχουν εύκολα στο Talents4AA;

ΦΚ: Αυτή η πρωτοβουλία είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ανοιχτός στους ενδιαφερόμενους φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα και τον συν-αναπτύσσουν. Δεν είμαστε μία κλειστή λέσχη. Είμαστε περισσότερο σαν μία ανοιχτή πλατφόρμα καινοτομίας, όπου όλα τα μέλη είναι ευπρόσδεκτα να συνδημιουργήσουν λύσεις για την ανάπτυξη ταλέντων.

AS: Η προοδευτική ηλεκτροκίνηση των οχημάτων απαιτεί νέες δεξιότητες. Κατά τη γνώμη σας, είναι πλεονέκτημα για την προσέλκυση νέων ταλέντων ή μειονέκτημα, στον βαθμό που αυτή η ηλεκτρική αλλαγή εξαλείφει, την ίδια ώρα, τις παραδοσιακές θέσεις (ειδικά στα εργοστάσια);

ΦΚ: Οι μελλοντικές δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές και αυτή η αλλαγή προς την ηλεκτροκίνηση είναι μία ευκαιρία να δείξουμε πόσο καινοτόμος και προσανατολισμένος στο μέλλον είναι αυτός ο τομέας. Η φύση της εργασίας αλλάζει σε διαφορετικούς κλάδους και η νέα τεχνολογία φέρνει πρόσθετα καθήκοντα. Φυσικά, οι αλλαγές δεν γίνονται μέσα σε μία νύχτα, επομένως, θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος, όπου θα μπορούν να αναπτυχθούν νέες δεξιότητες και λύσεις και στον τομέα της κατασκευής. Δεν μένουμε στο παρελθόν!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ