Mια «τρελή» ιδέα, αλλά εμπνευσμένη!
Belt-in-Oil

Mια «τρελή» ιδέα, αλλά εμπνευσμένη!

Μια από τις πιο ευρηµατικές λύσεις στη µηχανολογία των κινητήρων, ο ιµάντας εµβαπτισµένος σε λάδι, αµφισβητήθηκε στην αρχή αλλά απέδειξε ότι η καινοτοµία και η λογική µπορούν να συνυπάρξουν µε εντυπωσιακά αποτελέσµατα.

Η τεχνολογία Belt-in-Oil (BIO) ή ιμάντας εμβαπτισμένος σε λάδι αποτελεί μια από τις πιο τολμηρές και ταυτόχρονα έξυπνες λύσεις που παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια στη μηχανολογία των κινητήρων. Αρχικά θεωρήθηκε υπερβολική, ακόμη και «τρελή» ιδέα, καθώς ερχόταν σε αντίθεση με τη μέχρι τότε λογική: οι ιμάντες χρονισμού και οι βοηθητικοί ιμάντες προορίζονταν να λειτουργούν σε ξηρό περιβάλλον, ενώ για τις αντλίες λαδιού ή άλλες κρίσιμες μονάδες προτιμούνταν οι καδένες. Παρ’ όλα αυτά, μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η PSA και ο όμιλος VAG την υιοθέτησαν, αναγνωρίζοντας τα πλεονεκτήματα.

Η BorgWarner θεωρείται ο εφευρέτης της ιδέας, καθώς κατοχύρωσε τις πρώτες πατέντες για τον ιμάντα εμβαπτισμένο σε λάδι στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Η εταιρεία Dayco δεν ήταν η εφευρέτρια, αλλά έπαιξε καθοριστικό ρόλο ως ο πρώτος προμηθευτής που ανέπτυξε, πιστοποίησε και έφερε το BIO σε μαζική παραγωγή. Η πρώτη εμπορική εφαρμογή έγινε στον Ford 1.0 EcoBoost (2012), ενώ στη συνέχεια η τεχνολογία εφαρμόστηκε και στον 1.6 TDI του ομίλου VAG, που εξόπλισε εκατομμύρια οχήματα.

Στόχοι και κίνητρα ανάπτυξης

Η αντικατάσταση της καδένας με ιμάντα δεν έγινε τυχαία. Οι βασικοί στόχοι ήταν:

  1. Μείωση εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου (μείωση μηχανικών απωλειών): Η καδένα δημιουργεί υψηλότερες τριβές λόγω της μεταλλικής επαφής κρίκων και γραναζιών, καθώς και λόγω της ανάγκης για τεντωτήρα (υδραυλικό ή μηχανικό). Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας πρέπει να δαπανήσει περισσότερη ισχύ για να κινήσει την αντλία λαδιού. Ο ιμάντας έχει χαμηλότερη τριβή και δεν χρειάζεται τεντωτήρα, μειώνοντας την «παρασιτική» κατανάλωση ενέργειας. Αποτέλεσμα: μικρότερη κατανάλωση καυσίμου -> χαμηλότερες εκπομπές CO2.
  2. Εξοικονόμηση βάρους σε κρίσιμα εξαρτήματα: Ο ιμάντας και οι τροχαλίες του είναι ελαφρύτερα από μια καδένα με τους οδηγούς και τον τεντωτήρα της. Η μείωση βάρους σε κινούμενα μέρη μειώνει την αδράνεια, ενώ συνολικά το όχημα κερδίζει σε απόδοση και κατανάλωση.
  3. Απλοποίηση της διάταξης με κατάργηση του τεντωτήρα: Η καδένα χρειάζεται οδηγούς και τεντωτήρες, οι οποίοι όχι μόνο προσθέτουν βάρος και πολυπλοκότητα, αλλά είναι και σημεία πιθανής αστοχίας. Ο ιμάντας έχει σταθερό μήκος, μελετημένο ώστε να λειτουργεί χωρίς τεντωτήρα, μειώνοντας τα εξαρτήματα και τις πιθανές βλάβες.
  4. Διατήρηση ή βελτίωση της αξιοπιστίας: Η τεχνολογία ΒΙΟ αναπτύχθηκε με νέες συνθέσεις υλικών (καουτσούκ/υφασμάτινες ενισχύσεις) ώστε να αντέχει εμβάπτιση σε λάδι κινητήρα για όλη τη διάρκεια ζωής. Παράλληλα, εξαλείφονται εξαρτήματα όπως ο τεντωτήρας, που συχνά παρουσίαζαν φθορά ή αστοχία. Έτσι, η αξιοπιστία παραμένει ίδια ή και καλύτερη σε σχέση με την καδένα.
  5. Συμμόρφωση με τους στόχους διάρκειας ζωής: Οι σύγχρονοι κανονισμοί και οι στόχοι των OEMs απαιτούν διάρκεια ζωής του συστήματος μετάδοσης κίνησης αντλίας λαδιού ίση με αυτήν του κινητήρα. Ο ιμάντας BIO έχει δοκιμαστεί σε ακραίες συνθήκες με περισσότερα από 100 είδη λιπαντικών, καύσιμο, νερό και οξέα, ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα χρειαστεί αντικατάσταση ενδιάμεσα. Η πρόκληση ήταν το νέο σύστημα να ανταποκριθεί σε όλα αυτά χωρίς να απαιτείται επανασχεδίαση του συστήματος μετάδοσης ή αλλαγές στη γραμμή παραγωγής. Η λύση έπρεπε να είναι plug & play για τις υπάρχουσες πλατφόρμες.

Η τεχνική λύση της Dayco

Η Dayco εκμεταλλεύτηκε την υπάρχουσα γεωμετρία της καδένας. Η τροχαλία κίνησης κατασκευάστηκε με τεχνολογία sintered (μεταλλουργία κονιοποίησης) και τοποθετήθηκε στον στροφαλοφόρο άξονα με πίεση, χωρίς φλάντζες. Στην αντλία λαδιού, η αντίστοιχη τροχαλία έφερε δύο φλάντζες για την καθοδήγηση του ιμάντα. Το πλάτος του ιμάντα ορίστηκε στα 9,4 mm, ενώ σημαντικό ήταν ότι το σύστημα δεν χρειάστηκε τεντωτήρα – μειώνοντας έτσι πολυπλοκότητα και πιθανά σημεία αστοχίας.

Πριν προχωρήσει η εφαρμογή, πραγματοποιήθηκαν αναλυτικές μελέτες σκοπιμότητας. Η αντλία λαδιού στερεώθηκε στο κάτω μέρος του μπλοκ με βίδες και μούφες αναφοράς, ώστε να εξασφαλιστεί η σωστή ευθυγράμμιση. Ελέγχθηκαν οι αξονικές και ακτινικές ανοχές στον εκκεντροφόρο και στην αντλία, ενώ ορίστηκε το ονομαστικό μήκος ιμάντα.

Υλικά και περιβάλλον λειτουργίας

Οι συμβατικοί ιμάντες χρονισμού έχουν σχεδιαστεί για ξηρές συνθήκες. Ο ιμάντας BIO, όμως, έπρεπε να αντέχει την εμβάπτιση σε λιπαντικό καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του κινητήρα. Αυτό σήμαινε:

  1. Αντοχή σε χημικά επιθετικό περιβάλλον
  2. Συμβατότητα με διάφορα λιπαντικά κινητήρα παγκοσμίως
  3. Αντοχή σε αραίωση με καύσιμο, νερό, οξέα και καθαριστικά
  4. Λειτουργία σε διαφορετικές θερμοκρασίες και κλίματα

Η εμπειρία από στεγανοποιητικά υλικά δεν μπορούσε να εφαρμοστεί αυτούσια, γιατί ο ιμάντας υπόκειται σε δυναμικές μηχανικές καταπονήσεις. Έτσι, η Dayco κατέληξε σε νέα στρατηγική υλικών, με ειδικές ενώσεις καουτσούκ και υφασμάτινες ενισχύσεις.

Δοκιµές και επικύρωση

Για να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία, η Dayco δημιούργησε ένα πρόγραμμα δοκιμών με πάνω από 100 διαφορετικά λιπαντικά κινητήρα, αραιωμένα με καύσιμα και άλλες ουσίες. Η διαδικασία περιλάμβανε:

  1. Εμβάπτιση δειγμάτων σε λάδι και καύσιμο
  2. Μέτρηση παραμέτρων (επιμήκυνση, αντοχή σε εφελκυσμό, μέτρο ελαστικότητας)
  3. Υπολογισμό ισοδύναμων ωρών ζωής σε πραγματικές συνθήκες
  4. Επιτάχυνση φθοράς με αύξηση θερμοκρασίας λαδιού

Με αυτόν τον τρόπο οι μηχανικοί μπορούσαν να προσομοιώσουν πλήρη διάρκεια ζωής κινητήρα σε μικρό χρονικό διάστημα. Εκτός από τις τυπικές δοκιμές που ζητούσαν οι OEMs, η Dayco σχεδίασε δικά της πρωτόκολλα για τη χημική και μηχανική φθορά, προκειμένου να καλύψει σενάρια ακραίων καταπονήσεων.

Αποτελέσµατα

Η μετάβαση από καδένα σε ιμάντα μείωσε την ισχύ που απαιτείται για την κίνηση της αντλίας λαδιού, ιδιαίτερα σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτό αποδόθηκε:

  1. Στη χαμηλότερη εσωτερική τριβή του ιμάντα
  2. Στην κατάργηση των συρόμενων εξαρτημάτων τάνυσης

Το αποτέλεσμα ήταν ένας κινητήρας πιο αποδοτικός, με λιγότερες απώλειες ισχύος και χαμηλότερο θόρυβο λειτουργίας. Αυτή η επιτυχία άνοιξε τον δρόμο για την υιοθέτηση της τεχνολογίας και σε άλλες πλατφόρμες, όπως οι Ford EcoBoost και οι PSA PureTech.

Συνεργείο: τι να γνωρίζετε

Παρά τα πλεονεκτήματα, το BIO απαιτεί προσοχή από τα συνεργεία. Οι τεχνικοί πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι ώστε να αναγνωρίζουν τα σημεία που χρήζουν ελέγχου:

  1. Χρήση μόνο γνήσιων κιτ αντικατάστασης BIO που πληρούν τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
  2. Έλεγχος για φθορά ή αποκόλληση υλικού σε περίπτωση ασύμβατου λιπαντικού.
  3. Παρακολούθηση για θορύβους από την αντλία λαδιού που μπορεί να υποδηλώνουν ανοχές εκτός ορίων.
  4. Προσοχή σε προβλήματα εκκίνησης που μπορεί να σχετίζονται με απώλεια πίεσης λαδιού λόγω ολίσθησης ιμάντα.

Συµπέρασµα

Η τεχνολογία Belt-in-Oil (ιμάντας εμβαπτισμένος σε λάδι) απέδειξε ότι μια ιδέα που αρχικά θεωρήθηκε «παράλογη» μπορεί να οδηγήσει σε πραγματικά πλεονεκτήματα. Με μικρότερες απώλειες ισχύος, χαμηλότερο βάρος και θόρυβο, καθώς και δυνατότητα μείωσης εκπομπών, αποτελεί σήμερα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες λύσεις στον χώρο των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Για τα συνεργεία, η καλή κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων και η σωστή διαδικασία αντικατάστασης είναι το κλειδί για αξιόπιστη λειτουργία. Το BIO δείχνει τον δρόμο για το πώς η καινοτομία και η πρακτικότητα μπορούν να συνδυαστούν, προσφέροντας λύσεις που ωφελούν τόσο τους κατασκευαστές όσο και τους τελικούς χρήστες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.