Αισθητήρες ABS – Τύποι και διάγνωση αστοχιών
TEXTAR

Αισθητήρες ABS – Τύποι και διάγνωση αστοχιών

Το σύστηµα ABS / ESP διαδραµατίζει έναν σηµαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας κατά την οδήγηση. Ένα από τα στοιχεία του είναι οι αισθητήρες ABS: παθητικοί και ενεργοί. Λόγω του απαιτητικού περιβάλλοντος λειτουργίας, ενδέχεται να αστοχήσουν πρόωρα. Είναι σηµαντικό η διαπίστωση της ζηµιάς να προηγηθεί πολλών διαγνωστικών ελέγχων, ώστε να αποκλειστεί η δυσλειτουργία άλλων εξαρτηµάτων.

Οι επαγωγικοί αισθητήρες ABS δεν είναι τίποτα άλλο από ένα πηνίο τυλιγμένο γύρω από έναν σιδηρομαγνητικό πυρήνα. Ένας τέτοιος αισθητήρας είναι τοποθετημένος ακριβώς πάνω από τον δακτύλιο διέγερσης, που συνδέεται με την πλήμνη του τροχού, τον άξονα μετάδοσης κίνησης ή τον δίσκο με ενσωματωμένο ρουλεμάν και δακτύλιο ABS. Η περιστροφική κίνηση του οδοντωτού δακτυλίου επηρεάζει το μαγνητικό πεδίο που δημιουργείται από τον πυρήνα του αισθητήρα. Το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο προκαλεί τάση στην περιέλιξη που μπορεί να μετρηθεί. Δοκιμάζοντας έναν τέτοιο αισθητήρα με παλμογράφο, μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα ημιτονοειδές σήμα, που απαιτεί μετατροπή σε τετραγωνικό. Οι παθητικοί αισθητήρες έχουν, συνήθως, μεγαλύτερες διαστάσεις, είναι λιγότερο ακριβείς και ενεργοποιούνται μόνον όταν ο τροχός φτάσει σε μία ορισμένη ελάχιστη ταχύτητα. Γι’ αυτό, χρησιμοποιούνται πολύ σπάνια.


Τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που παράγονται µετά το 2002, είναι εξοπλισµένα µε τους λεγόµενους «ενεργούς αισθητήρες». Το σήµα εξόδου από τέτοιους αισθητήρες είναι ορθογώνιο και δεν χρειάζεται επεξεργασία. Ποια είναι, λοιπόν, η αρχή της λειτουργίας τους;

Οι ενεργοί αισθητήρες

«Οι αισθητήρες µε ενσωµατωµένο ηλεκτρονικό κύκλωµα (οι λεγόµενοι ενεργοί αισθητήρες) τροφοδοτούνται ηλεκτρικά από τη µονάδα ελέγχου ABS. Οι αισθητήρες µε µαγνητική αντίσταση λειτουργούν σε συνδυασµό µε έναν µαγνητικό δακτύλιο µε εναλλασσόµενους πόλους και στην πιο εκτεταµένη έκδοση οι αισθητήρες hallotron λειτουργούν µε χαλύβδινο δακτύλιο διέγερσης. Σε περίπτωση χαλύβδινου δακτυλίου, τοποθετείται στον αισθητήρα hallotron ένας πρόσθετος µαγνήτης. Το περιστρεφόµενο γρανάζι αλλάζει το µαγνητικό πεδίο στον αισθητήρα. Το σήµα δεν εξαρτάται από τον χρόνο περιστροφής του τροχού, που είναι το κύριο πλεονέκτηµα των αισθητήρων φαινοµένου Hall. Αντιδρούν ακόµη και στις παραµικρές αλλαγές στο µαγνητικό πεδίο και χάρη σε αυτό είναι πολύ ακριβείς, ενώ, σε αντίθεση µε τους επαγωγικούς αισθητήρες, µετρούν σήµα, ουσιαστικά, από τη στιγµή που το όχηµα αρχίζει να κινείται», εξηγεί ο Wojciech Sokotowski, τεχνικός σύµβουλος της TMD Friction.

Οι περιπτώσεις βλαβών

Τα συμπτώματα βλάβης του αισθητήρα ABS σηματοδοτούνται από διάφορες ενδείξεις. Πιο συνηθησμένες είναι η ενεργοποίηση της ένδειξης ABS στο ταμπλό και το μπλοκάρισμα των τροχών κατά το φρενάρισμα. Πιθανές ενδείξεις βλάβης είναι ακόμα, η έλλειψη λειτουργίας των συστημάτων σταθεροποίησης και οι προκύπτοντες κωδικοί βλάβης. Οι αιτίες της δυσλειτουργίας είναι, συνήθως, η διακοπή του ηλεκτρικού κυκλώματος, το βραχυκύκλωμα, η εξωτερική ζημιά στον αισθητήρα, ο βρώμικος τροχός διέγερσης που παραμορφώνει το σήμα. Ο αισθητήρας βρίσκεται σε μία περιοχή εκτεθειμένη σε σκόνη, νερό ή λάσπη. Ωστόσο, αξίζει να θυμηθούμε ότι η λανθασμένη λειτουργία του αισθητήρα ABS μπορεί να οφείλεται σε δυσλειτουργία άλλων εξαρτημάτων, όπως η υπερβολική ανοχή στα ρουλεμάν τροχών.

Η Διάγνωση


«Η διάγνωση πρέπει να ξεκινήσει µε οπτική επιθεώρηση των µηχανικών εξαρτηµάτων και των καλωδίων. Αυτά ενδέχεται να είναι ο λόγος της ελαττωµατικής λειτουργίας των αισθητήρων ABS. Αξίζει, επίσης, να ελέγξετε τις ασφάλειες που αντιστοιχούν σε αυτό το σύστηµα. Εάν αυτά τα στοιχεία δεν είναι σπασµένα, χρησιµοποιήστε ένα διαγνωστικό µηχάνηµα για βλάβες ABS / ESP. Το διαγνωστικό µπορεί να συγκρίνει τα σήµατα κάθε αισθητήρα. Ο τρόπος επεξεργασίας εξαρτάται από τον τύπο του χρησιµοποιούµενου αισθητήρα: στην περίπτωση επαγωγικού, η αντίσταση πρέπει να µετρηθεί µε ένα πολύµετρο, ενώ σε περίπτωση ενεργού αισθητήρα, πρέπει να ελεγχθεί η τάση τροφοδοσίας. Ο ενεργός αισθητήρας µπορεί να ελεγχθεί µόνο µε διαγνωστικό µηχάνηµα ή παλµογράφο, καθώς ένα πολύµετρο θα προκαλέσει ζηµιά σε αυτόν τον τύπο αισθητήρα. Εάν δεν υπάρχουν ενδείξεις για βλάβη ή ζηµιά, αξίζει να θυµηθούµε ότι ακόµη και ένας ελαφρώς παραµορφωµένος ακροδέκτης µπορεί, επίσης, να προκαλέσει λάθος σήµα από τον αισθητήρα», σηµειώνει ο Stefan Grosu, από την Τεχνική Υποστήριξη Πωλήσεων, Νότιας & Ανατολικής Ευρώπης της Textar.

Η αντικατάσταση ενός αισθητήρα ABS πρέπει να πραγµατοποιείται σύµφωνα µε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήµατος. Για παράδειγμα, σχετικά µε τις ροπές σύσφιξης.
Η Textar διαθέτει δίσκους φρένων µε ενσωµατωµένο δακτύλιο αισθητήρα ABS και τους ίδιους τους αισθητήρες (290 κωδικοί ανταλλακτικών), ανάλογα µε τη σχεδίαση του συστήµατος σε κάθε όχηµα. Ένα µεγάλο πλεονέκτηµα στην επιλογή των ανταλλακτικών είναι ο διαδικτυακός κατάλογος. Ακόμα, η εφαρµογή Textar Brakebook διαθέτει µία βάση δεδοµένων µε κωδικούς ανταλλακτικών και ανάγνωση κωδικών QR.


H Textar, εµπορικό σήµα της TMD Friction, διαθέτει ένα εκτενές χαρτοφυλάκιο προϊόντων για το σύστηµα των φρένων. Τα εξαρτήµατα Textar είναι σχεδιασµένα για να προσφέρουν κορυφαία ποιότητα, εξαιρετική ασφάλεια και άνεση κατά το φρενάρισµα. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα https://textar.com.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.