Το τιµόνι του µέλλοντος
ZF LIFETEC

Το τιµόνι του µέλλοντος

Η καινοτόµος τοποθέτηση του αερόσακου επιτρέπει µελλοντικές σχεδιαστικές επιλογές, όπως πχ, η ενσωµάτωση χειριστηρίων υψηλής ευαισθησίας σε µία απρόσκοπτη διεπαφή που θυµίζει smartphone, ενώ επανασχεδιάζεται και ο αερόσακος του συνοδηγού.

Από την πρώτη εισαγωγή τους στα αυτοκίνητα, τη δεκαετία του 1980, οι αερόσακοι οδηγού είχαν µόνιµη θέση στο κέντρο του τιµονιού. Από τότε, το τιµόνι δεν συνιστά, απλώς, την κύρια σύνδεση µεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου για τη µετάδοση εντολών διεύθυνσης, αλλά έχει εξελιχθεί το ίδιο ως προστατευτικό µέσο σε περίπτωση ατυχήµατος. Για περίπου τρεις δεκαετίες, ο αερόσακος του οδηγού ήταν ο βασικός εξοπλισµός στα περισσότερα αυτοκίνητα, συµβάλλοντας στη διάσωση ζωών και στη µείωση των τραυµατισµών. Επιπλέον, το τιµόνι έγινε το κέντρο των εντολών για λειτουργίες ψυχαγωγίας, υποστήριξης/υποβοήθησης οδήγησης κλπ, στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Η ZF LIFETEC έχει σχεδιάσει µία νέα γενιά τιµονιού για να επεκτείνει τις σχεδιαστικές δυνατότητες κοιτώντας το µέλλον. Πρόκειται, ειδικότερα, να ακολουθήσει διαφορετικό δρόµο, προσαρµοζόµενη στα επερχόµενα γενικότερα σχέδια του εσωτερικού του αυτοκινήτου. Σε περίπτωση ατυχήµατος, ο αερόσακος του οδηγού ανοίγει από την επάνω πλευρά του τιµονιού µέσω του άνω χείλους του προς τον οδηγό. Αυτή η νέα θέση τοποθέτησής του επιτρέπει την απρόσκοπτη σχεδίαση που µοιάζει µε smartphone. Πίσω από µία συνεχόµενη επιφάνεια είναι ενσωµατωµένα τα χειριστήρια αφής για τις λειτουργίες της ψυχαγωγίας και της υποβοήθησης του οχήµατος. Αυτός ο σχεδιασµός συνδυάζεται άψογα µε τα ψηφιακά ταµπλό των σύγχρονων οχηµάτων.

Καθαρή σχεδιαστική γλώσσα

Η τάση προς την απρόσκοπτη σχεδίαση, η οποία έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, απαντάται στις μοντέρνες καμπίνες. Οι κατασκευαστές εξαλείφουν ολοένα και περισσότερο τις συνδέσεις και τα διάκενα στο εσωτερικό. Αυτό αντανακλάται, επίσης, στις καινοτόμες επιλογές φωτισμού και τις οθόνες, οι οποίες είναι ενσωματωμένες σε όλο το εσωτερικό του οχήματος. Αυτή η εξέλιξη θα συνεχιστεί και με τα μελλοντικά τιμόνια. Σχεδιαστικές προσεγγίσεις, με μεγαλύτερη ενσωμάτωση λειτουργιών HMI και νέων επιφανειών θα επηρεάσουν καθοριστικά την εμφάνιση και τη λειτουργικότητα του τιμονιού του αύριο.

Η απρόσκοπτη σχεδίαση όχι μόνο ανοίγει πολλές δυνατότητες για τη χρήση νέων υλικών και σχημάτων, αλλά και όσον αφορά αυτή καθ’ αυτή τη λειτουργικότητα, με εξατομικευμένες υπηρεσίες on demand, οθόνες αφής ή μία μεγάλη κεντρική οθόνη είναι πλέον δυνατές. Ωστόσο, καθώς το τιμόνι είναι επίσης ένα εξάρτημα που σχετίζεται με την ασφάλεια στο όχημα, η φιλικότητα προς τον χρήστη είναι πρωταρχικής σημασίας. Οι υβριδικές λύσεις μπορούν, επομένως, να εφαρμοστούν πάνω σε αυτή τη βάση -πχ, συνδυασμός ενός περιστροφικού διακόπτη με απτική επιφάνεια επίσης ενσωματωμένη στο τιμόνι, επιτρέποντας στον οδηγό να χειριστεί άνετα το όλο σύστημα με σιγουριά.

Αυτές οι λειτουργίες μπορούν επίσης να συνδυαστούν με hands-on ανίχνευση που αποτελεί στοιχείο του τρέχοντος και του μελλοντικού τιμονιού. Ένας χωρητικός αισθητήρας κάτω από τη δερμάτινη επιφάνεια αναγνωρίζει εάν ο οδηγός απλώς αγγίζει ή πιάνει με ασφάλεια τη στεφάνη. Αυτή η τεχνολογία είναι ένα επιπλέον εφόδιο για τον ασφαλή έλεγχο του οχήματος.

Πρώτα η ασφάλεια

Σε ότι αφορά τον αερόσακο, εξάλλου, η ZF LIFETEC έχει, ήδη, αναπτύξει τον λεγόμενο αερόσακο «Dual Contour» για την πλευρά του συνοδηγού, ο οποίος μπορεί να φουσκώσει σε δύο διαφορετικά μεγέθη ανάλογα με τη θέση του καθίσματος. Αναπτύσσει παράλληλα, έναν τέτοιο αερόσακο διπλού περιγράμματος για την πλευρά του οδηγού για την επόμενη γενιά μερικώς ή πλήρως αυτοματοποιημένων οχημάτων. Οι οδηγοί μπορούν να αλλάξουν τη θέση του καθίσματος και την κλίση της πλάτης σε μία ελαφρώς πιο άνετη στάση, εφόσον ο αυτοματοποιημένος έλεγχος αναλαμβάνει την οδήγηση.

Στην προκειµένη περίπτωση, η προστασία των επιβατών είναι εγγυηµένη µόνο ως προς την όρθια τυπική θέση καθίσµατος τόσο για τον οδηγό όσο και για την πλευρά του συνοδηγού.

Οι δοκιμές σύγκρουσης έδειξαν ότι εάν συμβεί μετωπική σύγκρουση ενώ οι μπροστινοί επιβάτες βρίσκονται σε άνετη θέση καθισμάτων – γωνία πλάτης καθίσματος περίπου 40 μοιρών – ο κλασικός συνδυασμός ζώνης και αερόσακου δεν μπορεί, πλέον, να προστατεύσει τους επιβάτες βέλτιστα. Με αυτήν τη ρύθμιση καθίσματος, η απόσταση μεταξύ του φουσκωμένου αερόσακου και του επιβάτη είναι πολύ μεγάλη για να αναχαιτίσει και να συγκρατήσει βέλτιστα τον επιβάτη. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι με αυτήν την προδιαγραφή κλίσης, η γωνία 90 μοιρών από την πλάτη στο κάθισμα ορίζεται ως σημείο 0, επομένως η κανονική θέση καθίσματος είναι περίπου 20 μοίρες. Ως εκ τούτου, όσον αφορά την αυτοματοποιημένη οδήγηση, είναι απαραίτητη μία λύση που να προσφέρει υψηλό επίπεδο ασφάλειας και για τις δύο θέσεις. Αυτή είναι η ιδέα πίσω από τον αερόσακο διπλού περιγράμματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ