Η DENSO δηµιούργησε ένα λεξικό στο οποίο περιλαµβάνονται οι σύγχρονες τάσεις της αυτοκινητοβιοµηχανίας και οι όροι που θα συνοδεύουν το όχηµα και τις επισκευές στο άµεσο µέλλον.
Κάθε κλάδος έχει την ορολογία του και η δευτερογενής αγορά αυτοκινήτων σίγουρα δεν αποτελεί εξαίρεση. Ενώ οι περισσότεροι επαγγελµατίες του Aftermarket µπορούν να διακρίνουν τα µπουζί από τους προθερµαντήρες και τους συµπιεστές από τους συµπυκνωτές, υπάρχουν νέες τεχνολογίες και ευρύτερες τάσεις µε τις οποίες ίσως δεν είναι τόσο εξοικειωµένοι.
Με στόχο να βοηθήσει κάθε επιχείρηση του δευτερογενούς τοµέα να ενηµερώνεται για τις τελευταίες τάσεις του κλάδου, η DENSO δηµιούργησε µία λίστα όπου εξηγεί τους πιο κοινούς τεχνικούς όρους, ακρωνύµια και συντοµογραφίες της αυτοκινητοβιοµηχανίας.
ACES/CASE/SAEV
Το ACES (Automated, Connected, Electric, Shared – αυτοματοποιημένο, διασυνδεδεμένο, ηλεκτρικό και κοινόχρηστο) είναι ίσως ο πιο ευρέως χρησιμοποιούμενος όρος που περιγράφει το «αυτοκίνητο του μέλλοντος». Μπορεί επίσης να εκφραστεί ως CASE (Connected Autonomous Sharing Vehicle – διασυνδεδεμένο αυτόνομο κοινόχρηστο όχημα) ή SAEV (Shared, Autonomous Electric Vehicle – κοινόχρηστο, αυτόνομο ηλεκτρικό όχημα). Τα αυτοκίνητα ενσωματώνουν τεχνολογίες που μειώνουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, τα συνδέουν με άλλα αυτοκίνητα και ανθρώπους και διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην προστασία των επιβατών και στον προγραμματισμό των ταξιδιών. Οι κατασκευαστές παράγουν τα περισσότερα από τα εξαρτήματα που διευκολύνουν αυτές τις τεχνολογίες και οι τεχνικοί μαθαίνουν πώς να τα τοποθετούν, να τα επισκευάζουν και να τα αντικαθιστούν.
ADAS
Ένα αρκτικόλεξο για τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού, το ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) περιλαμβάνει μία σειρά τεχνολογιών ασφάλειας, όπως ενεργή παρέμβαση, πληροφόρηση οδηγού και διάγνωση οχημάτων. Πολλά από αυτά περιλαμβάνονται ως στάνταρ εξοπλισμός στα νέα αυτοκίνητα, ενώ μερικά απαιτούνται για να επιτευχθεί βαθμολογία Euro NCAP πέντε αστέρων. Οι κοινές τεχνολογίες ADAS περιλαμβάνουν: προειδοποίηση σύγκρουσης (νεκρή γωνία, προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας), παρέμβαση σύγκρουσης (αυτόματο σύστημα διεύθυνσης ή φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης), υποστήριξη ελέγχου (cruise control, υποστήριξη πέδησης και επιτάχυνσης), υποστήριξη στάθμευσης (κάμερες πίσω, γύρω και κάτω από το αυτοκίνητο και αυτόνομη στάθμευση) και άλλα εργαλεία, όπως αυτόματες δέσμες προβολέων και παρακολούθηση οδηγού.
AEBS
Το AEBS (Advanced Emergency Braking System – προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης) είναι ένα σύστημα υποστήριξης του οδηγού που παρακολουθεί τα αντικείμενα μπροστά από το όχημα και διασφαλίζει ότι βρίσκονται σε επαρκή απόσταση από αυτό. Εάν ξεπεραστεί η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας, προειδοποιείται ο οδηγός και εάν δεν φρενάρει εγκαίρως, το AEBS ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα για να αποφευχθεί σύγκρουση.
AR – Επαυξηµένη Πραγµατικότητα
Η επαυξημένη πραγματικότητα (AR – Augmented reality) έχει συζητηθεί εδώ και αρκετό καιρό ως μία διαδραστική εμπειρία με τη χρήση ενός smartphone ή άλλης φορητής συσκευής. Τώρα έρχεται και στα αυτοκίνητα, σε διάφορες μορφές – από 3D συστήματα πλοήγησης έως χρήσιμες πληροφορίες που προβάλλονται σε παράθυρα. Μπορεί να φαίνεται αρκετά φουτουριστικό, αλλά η εμφάνιση πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για τις επικείμενες στροφές και τους κινδύνους στον δρόμο είναι σίγουρα ένα χρήσιμο χαρακτηριστικό ασφάλειας.
Blockchain
Έγινε γνωστό από ψηφιακά νομίσματα, όπως το bitcoin, στην πραγματικότητα, όμως το «blockchain» είναι μία πιο γενική δομή δεδομένων, που βασίζεται στη διανομή πληροφοριών σε ένα δίκτυο, αντί να τις αποθηκεύει κεντρικά. Αυτό σημαίνει ότι είναι ευκολότερο να επαληθευτούν τα δεδομένα σε οποιοδήποτε στάδιο της αλυσίδας, κάτι που προάγει τη διαφάνεια. Με τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα να παράγουν και να μεταδίδουν περισσότερα δεδομένα από ποτέ, οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι η χρήση της τεχνολογίας blockchain είναι ένας πρακτικός τρόπος για τη διαχείρισή τους.
eCompressor
Τον 21ο αιώνα ίσως είναι της μόδας να μπαίνει ένα «e» στην αρχή από οτιδήποτε για να ακούγεται φουτουριστικό – αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχει μία πραγματική διάκριση και οι ηλεκτρικοί συμπιεστές (eCompressors) είναι μία τέτοια περίπτωση. Κατασκευασμένοι για να λειτουργούν σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, οι ηλεκτρικοί συμπιεστές (σε αντίθεση με τους κανονικούς συμπιεστές) τροφοδοτούνται από την μπαταρία του οχήματος και όχι από έναν ιμάντα. Ο σχεδιασμός των eCompressor της DENSO έχει μία σειρά από πλεονεκτήματα για υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα.
eMobility
Η ηλεκτρική κινητικότητα – eMobility – δεν αναφέρεται σε μία συγκεκριμένη τεχνολογία. Είναι ένας γενικός όρος που καλύπτει όλα τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης που χρησιμοποιούνται ως εναλλακτική λύση αντί του συμβατικού κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου, και την υποδομή που τα υποστηρίζει. Σήμερα όλο και κάπου θα αναφερθεί ο εξηλεκτρισμός, όμως για τους τεχνικούς είναι κάτι παραπάνω από μία τάση: είναι ένα νέο σύνολο ανταλλακτικών που πρέπει να λάβουν υπόψη τους και ένας νέος τομέας βασικής εκπαίδευσης.
ECU
Ο όρος ECU δεν είναι κάτι καινούργιο. Τα αρχικά, όμως, μπορεί να αντιστοιχούν σε δύο διαφορετικά (αν και παρόμοια) πράγματα. Αρχικά, αναφέρεται στη μονάδα ελέγχου του κινητήρα (engine control unit), η οποία ρυθμίζει την απόδοσή του. Παράλληλα, ένα αυτοκίνητο είναι γεμάτο με δεκάδες ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου (electronic control units) για διάφορα συστήματα. Όλα αυτά πρέπει να δουλεύουν μαζί και να επικοινωνούν μεταξύ τους. Επομένως, η διαχείριση της πολυπλοκότητάς τους είναι μία σχεδιαστική πρόκληση για τους σημερινούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
ICE
Ο όρος ICE σημαίνει κινητήρας εσωτερικής καύσης (Internal Combustion Engine) – κάτι που κάθε μηχανικός γνωρίζει. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται συχνά για να δηλώσει την αντίθεση με τη «νέα τεχνολογία», όπως τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Αν και τα οχήματα με κινητήρα ICE αναμφίβολα χάνουν μερίδιο αγοράς από αυτές τις τεχνολογίες, εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και παραμένουν ένα κοινό στοιχείο της ανεξάρτητης δευτερογενούς αγοράς.
IoT – Διαδίκτυο των πραγµάτων
Ο όρος IoT (Internet of Things) χρησιμοποιείται συχνά για οικιακά είδη, όπως θερμαντικά είδη και κουδούνια, αλλά το αυτοκίνητο είναι ίσως το απόλυτο παράδειγμα ενός συνδεδεμένου αντικειμένου: διασυνδέεται με το smartphone, λαμβάνει πληροφορίες κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο και μεταδίδει μουσική κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Το Διαδίκτυο των πραγμάτων – ΙοΤ είναι ο συνολικός όρος για τις τεχνολογίες και τους μετασχηματισμούς που υποστηρίζουν τις πλήρως διασυνδεδεμένες εμπειρίες που βιώνουμε σήμερα.
Inverter (µετατροπέας)
Ένα από τα βασικά μέρη ενός ηλεκτρικού ή υβριδικού κινητήρα, ο μετατροπέας μετατρέπει την ηλεκτρική ισχύ από DC (στην μπαταρία) σε AC (για τον κινητήρα). Είναι μία απλή λειτουργία, αλλά τα ινβέρτερ είναι πολύπλοκα και χρειάζονται εξαρτήματα υψηλής ποιότητας σε συνδυασμό με τεχνικές γνώσεις, ώστε να αποδώσουν στο μέγιστο.
ITG
Οι διεθνείς ανεξάρτητοι εμπορικοί συνεταιρισμοί (Independent Trading Groups -ITGs) υπάρχουν εδώ και δεκαετίες, αλλά σε αυτήν την περίοδο ο ρόλος και η σύνθεσή τους έχουν αλλάξει πολύ. Σήμερα, αποτελούν σημαντικές δυνάμεις της αγοράς, και όχι απλώς ομάδες μελών, και οι συγχωνεύσεις και εξαγορές μεταξύ των ITG συχνά τις καθιστούν μεγαλύτερες.
Η DENSO διατηρεί µία εξαιρετική σχέση µε πολλές ITG καθώς συνεχίζουν να αναπτύσσουν τα δίκτυά τους και να εκτελούν τα µακροπρόθεσµα επιχειρηµατικά τους σχέδια.
Mobility-as-a-Service (MaaS) – Η κινητικότητα ως υπηρεσία
Οι εφαρμογές κοινόχρηστων αυτοκινήτων είναι το πιο προφανές παράδειγμα για την Κινητικότητα ως υπηρεσία (MaaS): η απομάκρυνση από τις μετακινήσεις με ιδιωτικό όχημα προς λύσεις μεταφοράς με πληρωμή κατά τη χρήση. Με την άνοδο του MaaS έρχεται ο πολλαπλασιασμός των στόλων, καθώς τα οχήματα ανήκουν όλο και περισσότερο σε εταιρικούς πελάτες, οι οποίοι τα μισθώνουν σε ιδιώτες μέσω μίας εφαρμογής. Αυτό επιφέρει μία σημαντική αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο των συνεργείων. Οι στόλοι απαιτούν συντήρηση χαμηλότερου κόστους και διαθεσιμότητα όλο το 24ωρο, αλλά τα οφέλη είναι πραγματικά: η εξυπηρέτηση των στόλων μπορεί να προσφέρει μεγάλο αριθμό εργασιών και πληρωμή σε βάση παρακράτησης, εξασφαλίζοντας ταμειακές ροές και βελτιώνοντας την εμπορική σταθερότητα.
Over-the-air – Αποµακρυσµένη ενηµέρωση (OTA)
Τα οχήματα περιγράφονται συχνά ως «υπολογιστές σε τροχούς» και οποιοσδήποτε υπολογιστής χρειάζεται τακτική ενημέρωση λογισμικού. Το «Over-the-air» περιγράφει τη διαδικασία όπου τα αυτοκίνητα μπορούν να λαμβάνουν ενημερώσεις λογισμικού από απόσταση, ενώ βρίσκονται στο δρόμο ή σε κίνηση, χωρίς να πηγαίνουν στην αντιπροσωπεία. Για να γίνει αυτό, το αυτοκίνητο και η υποδομή επικοινωνίας του πρέπει να είναι σε θέση να χειρίζονται την τεράστια λήψη δεδομένων που αντιπροσωπεύει μία ενημέρωση λογισμικού. Αυτό είναι πιο δύσκολο από ό,τι ακούγεται και, ως αποτέλεσμα, η έναρξή του είναι μέχρι στιγμής μία σταδιακή διαδικασία.
PHEV/PHV/BEV/FCEV
Όλοι γνωρίζουμε τι είναι τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά δεν είναι όλα ίδια. Υπάρχουν πολλές υποκατηγορίες και το καθένα μπορεί να αναφέρεται με πολλά διαφορετικά ονόματα! Εν συντομία: Τα «καθαρά EV» τροφοδοτούνται αποκλειστικά από μπαταρία, ηλιακό ή ηλεκτρικό στοιχείο. Ανάλογα με την πηγή ισχύος που χρησιμοποιούν, μπορούν να κατηγοριοποιηθούν περαιτέρω σε ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) ή οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEV). Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) έχουν μπαταρία που επαναφορτίζεται από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Εάν μπορούν επίσης να επαναφορτιστούν από εξωτερική πηγή ενέργειας, είναι plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV ή PHV).
ULEZ
Το «ULEZ» σημαίνει Ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών (Ultra Low Emissions Zone). Αυτό υποδηλώνει μία περιοχή (συνήθως το κέντρο της πόλης) όπου τα οχήματα πρέπει να πληρώσουν ένα τέλος για να κινηθούν, με βάση τις εκπομπές τους. Ένα καθαρό ηλεκτρικό όχημα θα μπορούσε να κινηθεί δωρεάν σε αυτή τη ζώνη. Ένα αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης ή ντίζελ θα έπρεπε να πληρώσει ένα τέλος, ενώ τα επαγγελματικά οχήματα θα πλήρωναν ακόμη περισσότερα. Η πιο γνωστή ULEZ είναι η κεντρική ζώνη του Λονδίνου, που πρόκειται να επεκταθεί 18 φορές σε σχέση με το αρχικό της μέγεθος τον Οκτώβριο του 2021.
V2X
Ο όρος V2X σημαίνει «όχημα προς όλα» και περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο τα αυτοκίνητα επικοινωνούν με οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει το όχημα ή το ταξίδι του. Περιλαμβάνει πολλές οδούς επικοινωνίας, όπως V2I (vehicle-to-infrastructure – όχημα προς υποδομή), V2N (vehicle-to-network – όχημα προς δίκτυο), V2V (vehicle-to-vehicle – όχημα προς όχημα), V2P (vehicle-to-pedestrian – όχημα προς πεζό), V2D (vehicle-to-device – όχημα προς – συσκευή) και V2G (vehicle-to-grid – όχημα προς δίκτυο ρεύματος).
Ψηφιοποίηση (Digitization/digitalization)
Φαίνεται ότι αυτός ο όρος υπάρχει παντού το 2020: στην εποχή της κοινωνικής αποστασιοποίησης, οι επιχειρήσεις της δευτερογενούς αγοράς βρίσκουν νέους τρόπους για να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία και υπηρεσίες, ώστε να πετύχουν ό,τι κάποτε γινόταν με φυσική παρουσία και από κοντά. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι όροι «digitization» και «digitalization» έχουν δύο διαφορετικές έννοιες. Digitization είναι μία διαδικασία που εφαρμόζεται σε ένα συγκεκριμένο προϊόν ή εργασία και τους δίνει ψηφιακή μορφή. Digitalization είναι ένας ευρύτερος όρος που περιλαμβάνει ολόκληρες αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα και τους κοινωνικούς κανόνες.
WLTP
Η Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) είναι μία τυποποιημένη δοκιμή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός αυτοκινήτου, που συμπεριλαμβάνει τις εκπομπές ρύπων και την κατανάλωση καυσίμου. Με εφαρμογή σε ολόκληρη την ΕΕ, μετρά τις πραγματικές εκπομπές ρύπων σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών, συμπεριφορών οδήγησης και ταχύτητας. Καθώς οι στόχοι για τη μείωση του CO2 γίνονται όλο και αυστηρότεροι, η ταξινόμηση κατά WLTP είναι ένα κρίσιμο βήμα για τη διάθεση ενός οχήματος στην αγορά.
ZEV
Ένα όχημα μηδενικών εκπομπών (zero-emissions vehicle – ZEV) είναι ένα όχημα που δεν εκπέμπει καυσαέρια κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας του. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένα προφανές παράδειγμα. Το ίδιο και τα ποδήλατα!
Οι επισκευαστές προετοιµάζονται για το όχηµα του µέλλοντος, που διαµορφώνεται από τις εναλλακτικές τεχνολογίες κίνησης, τους αυστηρότερους κανονισµούς για τις εκποµπές ρύπων και τις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών.
ΠΗΓΗ: DENSO