
Παρακολουθήσαμε από κοντά και σας παρουσιάζουμε τη διαδικασία καθαρισμού ενός αυτόματου κιβωτίου με τη χρήση του MotulEvo σε ένα Daihatsu Terios.
Η ανάγκη της επαγγελματικής συντήρησης των αυτόματων κιβωτίων γίνεται όλο και πιο επιβεβλημένη, δεδομένου ότι οι κατασκευαστές, στην προσπάθειά τους να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου και την εκπομπή ρύπων, καταφεύγουν όλα και πιο συχνά στην επιλογή των αυτόματων κιβωτίων (AT, DCT/DSG, CVT).
Η Motul αναγνωρίζοντας τη δυσκολία των ανεξάρτητων συνεργείων να συμπεριλάβουν στις υπηρεσίες τους τη συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων, ξεκίνησε τα τελευταία 6 χρόνια ένα άκρως επιτυχημένο πρόγραμμα ένταξης, τεχνικής εκπαίδευσης και απόκτησης απαραίτητου εξοπλισμού και τεχνογνωσίας.
Τα συνεργεία του δικτύου MotulEvo είναι σε θέση, όχι μόνο να προσφέρουν ολοκληρωμένες λύσεις συντήρησης αυτόματων κιβωτίων στους πελάτες τους, αλλά ταυτόχρονα να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους και να προετοιμαστούν κατάλληλα για τις επικείμενες αλλαγές στη σύνθεση του στόλου οχημάτων τα επόμενα χρόνια.
- Οι πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων με AT έχουν φτάσει σχεδόν το 20% τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, με τον μέσο όρο των EU-28 κρατών να είναι στο 36%.
- Κατασκευαστές, όπως η Mercedes – Benz, διέθεσαν στην ευρωπαϊκή αγορά το εντυπωσιακό 82% του στόλου τους με αυτόματα κιβώτια το 2018.
- Ήδη κάποιοι κατασκευαστές, όπως η Volvo και η Subaru, διαθέτουν συγκεκριμένα μοντέλα μόνο με την επιλογή του αυτόματου κιβωτίου.
- Είναι πολύ πιθανό να δούμε στο μέλλον να χρεώνονται τα μηχανικά κιβώτια ως extra επιλογή (και χρέωση), αντί των αυτόματων.
- Τα αυτόματα συστήματα μετάδοσης είναι επιβεβλημένη λύση για την εξέλιξη οχημάτων αυτόνομης οδήγησης.

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ AΥΤOΜΑΤΩΝ ΚΙΒΩΤΙΩΝ
Όπως και κάθε άλλο επιμέρους σύστημα ενός οχήματος, έτσι και το σύστημα μετάδοσης, απαιτεί τακτική συντήρηση. Για τα αυτόματα κιβώτια τα διαστήματα συντήρησης και αλλαγής υγρών ποικίλλουν μεταξύ 50.000 – 80.000χλμ., ανάλογα με τον τύπο του κιβωτίου και τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Η ελλιπής συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων οδηγεί με βεβαιότητα σε μηχανικές αστοχίες και σε ακριβές επισκευές. Εάν συμβεί αυτό, η αξία μεταπώλησης του οχήματος μειώνεται σημαντικά. Σε πολλές δε περιπτώσεις, το όχημα αποσύρεται, λόγω του υπερβολικού κόστους επισκευής.
Ωστόσο, σοβαρή παρερμηνεία έχει δημιουργηθεί με τη χρήση του όρου «Lifetime Filling», ο οποίος χρησιμοποιείται από κάποιους κατασκευαστές, δίνοντας στους ιδιοκτήτες των οχημάτων με αυτόματο κιβώτιο την εντύπωση ότι αυτό δεν χρειάζεται συντήρηση (αλλαγή υγρών) καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Πίσω από αυτόν τον όρο υπάρχει μία χρονική διάρκεια ή ένας μέγιστος αριθμός χιλιομέτρων, που σε πολλές περιπτώσεις δεν προσδιορίζεται από τον κατασκευαστή.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αόριστη οδηγία που δίνει το Group VAG για τον συγκεκριμένο όρο (lifetime) σε εγχειρίδιο που αφορά 6-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο:
“Δεν είναι απαραίτητη η αλλαγή των ATF εντός των προδιαγεγραμμένων διαστημάτων συντήρησης (lifetime filling) – There is no need to change the ATF within the designated maintenance intervals lifetime filling.“
Συχνά, τα αρχικά συμπτώματα δυσλειτουργίας ή μη ομαλής λειτουργίας ενός αυτόματου κιβωτίου (απότομες αλλαγές, καθυστερημένες αλλαγές, τραντάγματα στο ξεκίνημα ή κραδασμοί σε χαμηλές ταχύτητες ή σε στάση) οφείλονται κυρίως στην καταπόνηση των υγρών μετάδοσης ATF και συγκεκριμένα στην αλλοίωση του ιξώδους τους. Επίσης, οι φθορές του κιβωτίου είναι αναπόφευκτες και αυτό σημαίνει ότι τα μεταλλικά σωματίδια που αιωρούνται στο λιπαντικό αργά ή γρήγορα θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα, που πιθανόν να οδηγήσουν σε σημαντικές ζημιές με υψηλό κόστος επισκευής.
Η αντικειμενική δυσκολία της αλλαγής των ATF οφείλεται στο γεγονός ότι με την απλή αποστράγγιση αφαιρείται μόνο το 30-40% των υγρών, αφήνοντας τα παλιά υγρά στον μετατροπέα ροπής και στα επιμέρους υδραυλικά συστήματα του κιβωτίου, μειώνοντας έτσι σημαντικά τα διαστήματα αλλαγής και αυξάνοντας τον κίνδυνο να επιβαρυνθεί η κατάσταση ή να καταλήξουμε σε σοβαρές αστοχίες.
Ο εξοπλισμός του MotulEvo αντίθετα, επιτρέπει την αντικατάσταση του συνόλου (100%) των υγρών μετάδοσης με τη διαδικασία της απόπλυσης και μειώνει σημαντικά τον χρόνο της διαδικασίας. Ταυτόχρονα επιμηκύνονται τα διαστήματα αλλαγής και η συμπεριφορά του κιβωτίου βελτιώνεται σημαντικά.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΛΛΑΓΗΣ
Επισκεφθήκαμε το συνεργείο Car Group Kalogritsas, μέλος του δικτύου MotulEvo για να δούμε από κοντά τη διαδικασία συντήρησης ενός αυτόματου κιβωτίου. Το όχημα της δοκιμής ήταν ένα Daihatsu Terios με 280.000 χλμ., χωρίς να έχει γίνει ποτέ συντήρηση στο αυτόματο κιβώτιό του. Η συμπεριφορά του κιβωτίου στο αρχικό test drive παρουσίασε πολύ απότομες αλλαγές και δυνατά τραντάγματα. Η διαδικασία της αλλαγής γίνεται σε 6 απλά βήματα και ο συνολικός απαιτούμενος χρόνος σπάνια ξεπερνά τα 45 λεπτά.
Τα παραπάνω βήματα διαφοροποιούνται ελαφρώς, ανάλογα με τον τύπο του κιβωτίου ή ανάλογα με τη δυνατότητα αλλαγής του φίλτρου ATF.
Κατά το τελικό test drive του Daihatsu Terios, η συμπεριφορά του κιβωτίου βελτιώθηκε θεαματικά. Οι αλλαγές ταχυτήτων έγιναν αισθητά πιο ομαλές και σε χαμηλότερες στροφές, με ταυτόχρονη μείωση του χρόνου αλλαγής. Η ανταπόκριση σε εσκεμμένα kick-down έγινε πολύ πιο άμεση, επιτρέποντας τη γρήγορη επιτάχυνση. Χαρακτηριστικό ήταν το σχόλιο του ιδιοκτήτη του οχήματος: «Είναι σαν να έχω ένα καινούριο κιβώτιο. Σαν να είναι σειριακό!».
Κάθε νέα εγκατάσταση του εξοπλισμού MotulEVO συνοδεύεται με πρακτική εκπαίδευση στη χρήση του μηχανήματος και την αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας. Επίσης, σε κάθε συνεργάτη του MotulEVO concept παρέχεται τεχνική υποστήριξη (hot- line) από εξειδικευμένο επαγγελματία στη συντήρηση και επισκευή αυτόματων κιβωτίων.
Η Motul, γνωρίζοντας τις δυσκολίες που συνοδεύουν την επαγγελματική συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων, έχει δώσει μεγάλη βαρύτητα στην τεχνική υποστήριξη κάθε επισκευαστή που θέλει να διευρύνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες του συνεργείου του.
Βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για το πρόγραμμα MotulEVO ΕΔΩ.
Για εξατομικευμένη ενημέρωση και συμμετοχή στο δίκτυο του MotulEVO, κάντε κλικ ΕΔΩ.