Αναγκαία η τυποποίηση της ορολογίας ADAS
ADAS

Αναγκαία η τυποποίηση της ορολογίας ADAS

Η SAE International (πρώην Society of Automotive Engineers), επαγγελματική ένωση των μηχανικών διαφόρων κλάδων και οργανισμός ανάπτυξης προτύπων με έδρα τις ΗΠΑ, έχει συντάξει ένα πρότυπο, το J3063, που υπαγορεύει κοινές ονομασίες για τα στοιχεία προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) σε μία προσπάθεια να εξαλείψει τη σύγχυση των παρόχων των σχετικών υπηρεσιών.

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) δεν είναι ολοκαίνουργια στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό. Στην πραγματικότητα, πολλά από αυτά έχουν εμφανισθεί μερικές δεκαετίες πριν και κάθε συνεργείο αυτοκινήτων έχει αποκτήσει εμπειρία γύρω από την επισκευή τους.

Σκεφτείτε το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος πέδησης. Το ABS είναι τόσο συνηθισμένο σήμερα που δεν το θεωρούμε καν «προηγμένο». Αλλά, ταιριάζει στην περιγραφή του ως σύστημα «υποβοήθησης οδηγού» και όταν εισήχθη σε μοντέλα μαζικής παραγωγής, δεν ήταν τίποτα λιγότερο από μία τεχνολογία αιχμής. Το υδραυλικό τιμόνι είναι άλλη μία, ακόμη παλαιότερη τεχνολογία που ταιριάζει στην λογική ADAS και αντιπροσώπευε την πιο προχωρημένη τεχνολογία της εποχής του.

Πρόβλημα στο aftermarket

Έχουμε εξοικειωθεί τόσο πολύ με τα παραπάνω που, πλέον, τα θεωρούμε δεδομένα. Όσοι αγχώνονται από την πληθώρα των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού δεν έχουν παρά να σκεφτούν την υποκείμενη τεχνολογία για να αρχίσουν να αισθάνονται λίγο πιο… άνετα. Το Adaptive cruise control, για παράδειγμα, είναι στην πραγματικότητα, απλώς, η τελευταία γενιά του cruise control. Αυτό το πρώιμο σύστημα ήταν πρωτόγονο σε σύγκριση με αυτό που έχουμε τώρα, αλλά συνιστούσε «προηγμένη» τεχνολογία όταν εισήχθη. Το ότι δεν κάνουν αρκετοί τη σύνδεση μεταξύ του νέου και του παλιού συστήματος, επειδή κυριαρχούν στο παρόν δεκάδες διαφορετικά ονόματα, -κάθε κατασκευαστής θέλει να βάλει τη δική του σφραγίδα σε αυτά τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας-, δημιουργεί, ασφαλώς, ένα μεγάλο πρόβλημα για το aftermarket.

Στη Βαβέλ των διατυπώσεων περίτεχνων ονομάτων και συντομογραφιών, οι παράγοντες της αγοράς ελπίζουν να μπει μία τάξη με επικράτηση κοινής γλώσσας, σύντομα, υπό την έννοια ότι το ADAS είναι για τα συστήματα ασφαλείας ό,τι το OBD για τα συστήματα ελέγχου κινητήρα και εκπομπών. Πριν από την τυποποίηση που εισήχθη από τους κανονισμούς OBD II, κάθε κατασκευαστής είχε το δικό του διαγνωστικό βύσμα και διαφορετικό όνομα για κάθε αισθητήρα και σχετικό εξάρτημα. Οι διαγνωστικές πληροφορίες που ήταν διαθέσιμες από κάθε κατασκευαστή διέφεραν. Κάποιοι πρόσφεραν αμφίδρομους ελέγχους, ενώ άλλοι όχι. Μερικοί πρόσφεραν ζωντανά δεδομένα διάγνωσης. Δεν υπήρχε πρότυπο για την ονομασία αισθητήρων ή εξαρτημάτων. Και το είδος και ο όγκος των διαθέσιμων δεδομένων διέφεραν από όχημα σε όχημα. Το συνονθύλευμα των ανταγωνιστικών στρατηγικών επιλύθηκε μόνο όταν η SAE συνέταξε το πρότυπο J1979 με συστάσεις για υποχρεωτικά OBD II PID (αναγνωριστικά παραμέτρων) για οχήματα δρόμου που πωλούνται στη Βόρεια Αμερική. Το J1979 έγινε καθοριστικό μέρος του OBD II και οι κατασκευαστές έπρεπε να υποστηρίξουν τα J1979 PID (κοινώς αναφέρονται ως Global OBD II data). Αυτό κατέστησε δυνατή την πρόσβαση σε κρίσιμα δεδομένα με πολλά γενικά διαγνωστικά εργαλεία. Αυτή ήταν μία σημαντική αλλαγή από το OBD I.

Κάθε όχημα OBD II, ανεξάρτητα από τη μάρκα ή το μοντέλο, ασιατικό, ευρωπαϊκό ή αμερικανικό εμφάνιζε κρίσιμα δεδομένα σε τυποποιημένη μορφή στα εργαλεία. Τα ονόματα των PID δεδομένων ήταν όλα τα ίδια. Και με τον καιρό αυτοί οι όροι έγιναν γνωστοί σε όλους τους παρόχους υπηρεσιών, διευκολύνοντας την κατάσταση. Πλησιάζουμε, όπως φαίνεται, στο ίδιο σημείο για προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Η SAE έχει συντάξει ένα πρότυπο, το J3063, που υπαγορεύει κοινές ονομασίες για τα στοιχεία ADAS σε μία προσπάθεια να εξαλείψει τη σύγχυση των παρόχων υπηρεσιών.

Η ύπαρξη κοινής ονομασίας για τα συστήματα μεταξύ των κατασκευαστών θα ωφελούσε επίσης τους καταναλωτές όταν συγκρίνουν συστήματα ασφαλείας από τον έναν κατασκευαστή στον άλλο. Ένα γενικό όνομα θα μπορούσε να περιγράψει καλύτερα τη λειτουργία του συστήματος όταν ορισμένα από αυτά που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος έχουν περισσότερο να κάνουν με την εμπορικότητα παρά με τη λειτουργία αυτή καθαυτή του συστήματος.

Χαοτικό σκηνικό

Μία έρευνα στο διαδίκτυο κατέγραψε ότι υπάρχουν τουλάχιστον 40 διαφορετικά ονόματα για αυτόματα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης και 20 για adaptive cruise control. Η εύρεση των σωστών πληροφοριών βαθμονόμησης και οι οδηγίες σέρβις εξαρτώνται από τη γνώση της ακριβούς ορολογίας για το εν λόγω σύστημα.

Και μερικές φορές το όνομα από μόνο του δεν θα είναι αρκετό. Ίσως χρειαστεί να κάνετε κάποια έρευνα για να προσδιορίσετε τι ακριβώς κάνει το σύστημα.

Για παράδειγμα, τα περισσότερα συστήματα που περιέχουν τη λέξη «προειδοποίηση» έχουν σχεδιαστεί μόνο για να ειδοποιούν τον οδηγό με οπτικά ή ακουστικά σήματα. Δεν έχουν σχεδιαστεί για να παρεμβαίνουν και να ρυθμίζουν την οδήγηση.

Οι προειδοποιήσεις παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας ειδοποιούν τον οδηγό εάν το όχημα αρχίσει να ξεφεύγει αριστερά ή δεξιά. Είναι το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας που κάνει μικρές ρυθμίσεις οδήγησης για να κρατήσει το όχημα στη δική του λωρίδα.

Χωρίς πρότυπα ορολογίας, θα είναι δύσκολο να γνωρίζουμε εάν ένα σύστημα υποτίθεται ότι απλώς προειδοποιεί τον οδηγό ή ελέγχει ενεργά τη λειτουργία του οχήματος. Παράλληλα εντείνεται η σύγχυση, καθόσον υπάρχουν επίσης διαφορετικά επίπεδα παρέμβασης.

Ορισμένα συστήματα adaptive cruise control μπορούν να ελέγχουν την ταχύτητα του οχήματος μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση -εάν είναι απαραίτητο- και στη συνέχεια να συνεχίσουν σε μία καθορισμένη ταχύτητα όταν ο δρόμος είναι ανοιχτός. Άλλα δεν θα συνεχίσουν την καθορισμένη ταχύτητα μετά την ενεργοποίηση. Πώς, λοιπόν, γνωρίζουμε τι είναι η «κανονική λειτουργία» για ένα συγκεκριμένο σύστημα;

Επίσης, όταν βαθμονομείτε ένα σύστημα πρέπει να γνωρίζετε αν η διαδικασία είναι στατική ή δυναμική. Ποιος, -εάν υπάρχει-, συγκεκριμένος κύκλος οδήγησης απαιτείται για τη βαθμονόμηση; Χρειάζεστε διαγνωστικό εργαλείο; Χρειάζεστε ειδικό εξοπλισμό; Απαιτείται να οδηγήσετε το όχημα ή μπορεί η βαθμονόμηση να γίνει ανεξάρτητα; Ίσως, το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζετε πότε απαιτείται καλιμπράρισμα. Πολλές από τις συνήθεις λειτουργίες που εκτελείτε ενδέχεται να απαιτούν μία συνακόλουθη βαθμονόμηση ADAS ή άλλη διαδικασία.

Τα συστήματα ραντάρ, που βλέπουν προς τα εμπρός, για παράδειγμα, πρέπει να βαθμονομούνται κάθε φορά που εκτελείται μία ευθυγράμμιση. Αυτό είναι σωστό, η ευθυγράμμιση δεν είναι, πλέον, απλώς μία ευθυγράμμιση. Η αντικατάσταση ενός συμπυκνωτή κλιματιστικού ενδέχεται να απαιτεί βαθμονόμηση. Η αντικατάσταση του ψυγείου μπορεί να απαιτεί βαθμονόμηση. Είναι σημαντικό να ενημερώνετε τους πελάτες ότι εάν το όχημά τους διαθέτει εξάρτημα ADAS, ενδέχεται να απαιτείται βαθμονόμηση, ακόμη και αν η υπηρεσία που εκτελείτε φαίνεται εντελώς άσχετη. Πρέπει όλοι να συμβαδίζουν με τις αλλαγές στην τεχνολογία, ώστε να συνεχίσουν να προσφέρουν το υψηλότερο επίπεδο επαγγελματισμού και εξυπηρέτησης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.