Ανυψωτικά Αυτοκινήτων
αναβατόριο

Ανυψωτικά Αυτοκινήτων

Λέγονται και αναβατόρια, η χρήση των οποίων καλύπτει όλες τις ανάγκες συντήρησης από τις πιο απλές εργασίες, όπως το πλύσιμο και η λίπανση, έως τις πιο σύνθετες, όπως οι επισκευές.

Το ανυψωτικό είναι ένας σύνθετος μηχανισμός που αναβιβάζει τα αυτοκίνητα, έτσι ώστε η συντήρηση να γίνεται ευκολότερη χωρίς να χρειάζεται οι τεχνικοί να ξαπλώνουν κάτω από αυτά για να κάνουν διάφορες εργασίες επισκευής. Οι γρύλοι, άλλωστε, δεν προορίζονται να κρατούν ένα αυτοκίνητο ψηλότερα από το έδαφος για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το πρώτο υδραυλικό ανυψωτικό αυτοκινήτων κατασκευάστηκε για πρατήριο καυσίμων από τον Peter Lunati και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 1925, στο Μέμφις των ΗΠΑ. Του έδωσε το όνομα Rotary, επειδή περιστρεφόταν 360° για να επιτρέπει στα αυτοκίνητα να μπαίνουν και να βγαίνουν χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν την όπισθεν, καθώς εκείνη την εποχή ορισμένα αυτοκίνητα δεν είχαν ακόμα τέτοια ταχύτητα.

Τα αναβατόρια, όπως λέγονται αλλιώς, αποτελούν βασικό εξοπλισμό του κάθε συνεργείου.

Τύποι

Τα ανυψωτικά αυτοκινήτων διακρίνονται ανάλογα με τον τρόπο τοποθέτησής τους στο έδαφος σε:

  1. Ενδοδαπέδια (in ground car lifts), τα οποία ενσωματώνονται μέσα στο δάπεδο του συνεργείου.
  2. Επιδαπέδια (above ground car lifts), τα οποία εγκαθίστανται πάνω στο δάπεδο του συνεργείου.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες διαφοροποιήσεις με βάση πιο εξειδικευμένα χαρακτηριστικά, όπως:

  • Μονοκόλωνα ενδοδαπέδια
  • Δικόλωνα
  • Τετρακόλωνα
  • Ψαλιδωτά
  • Ανυψωτικά χαμηλής ανύψωσης
  • Ανυψωτικά για ευθυγράμμιση

01. Υδραυλικά Eνδοδαπέδια

Ένα ενδοδαπέδιο ανυψωτικό είναι η κορυφαία επιλογή των αντιπροσώπων αυτοκινήτων και των ανεξάρτητων συνεργείων που θέλουν να μεγιστοποιήσουν τον χώρο τους. Αυτός ο σχεδιασμός παρέχει την καλύτερη πρόσβαση στα διάφορα είδη συντήρησης ενός αυτοκινήτου με τον πιο εργονομικό και αποδοτικό χώρο. Έρχεται με μία ή δύο κολώνες και διατίθεται με μεγάλη γκάμα διαμορφώσεων ανύψωσης, όπου μπορεί οι τροχοί να είναι ελεύθεροι, μπορεί όμως και όχι.

Το ενδοδαπέδιο ανυψωτικό είναι κατάλληλο για τις περισσότερες εργασίες προληπτικής συντήρησης και επισκευής.

Παρέχει ανεμπόδιστη πρόσβαση γύρω και κάτω από το αυτοκίνητο. Οι τροχοί μπορεί να κρέμονται ελεύθερα για εργασίες σε αυτούς, στα φρένα, στο σύστημα διεύθυνσης και την ανάρτηση.

Όταν δεν χρησιμοποιείται, μπορεί να κρύβεται στο έδαφος, έτσι ώστε η θέση εργασίας να είναι απαλλαγμένη από εμπόδια. Γενικά, εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο την ωφέλιμη επιφάνεια. Δίνει στο συνεργείο μια καθαρή και βελτιωμένη εμφάνιση, ενώ καθιστά εύκολη την μετακίνηση των αυτοκινήτων.

02. Τετρακόλωνα

Τα τετρακόλωνα ανυψωτικά μπορούν να ανυψώνουν βαριά αυτοκίνητα με ασφάλεια και είναι ιδιαίτερα εύχρηστα για τον μηχανικό που τα χειρίζεται.

  • Είναι κατάλληλα για σημαντικές εργασίες στον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά και στην εξάτμιση.
  • Έχουν ελάχιστες απαιτήσεις όσον αφορά την αγκύρωσή τους στο δάπεδο.
  • Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των τετρακόλωνων ανυψωτικών είναι ότι, χάρη στη συμπαγή σχεδίαση των τεσσάρων κολώνων, μπορεί κάποιος να αφήσει με ασφάλεια ένα αυτοκίνητο σταθμευμένο στο ανυψωτικό, ενώ παρκάρει ένα άλλο από κάτω, διπλασιάζοντας, ουσιαστικά, τις θέσεις στάθμευσης.

Επίσης, για εργασίες που πρέπει να αφαιρεθούν οι τροχοί (όπως πχ. για επισκευές στα φρένα) θα χρειαστεί πρόσθετος κυλιόμενος ή συρόμενος γρύλος, προκειμένου να σηκώσετε τους τροχούς του αυτοκινήτου από το ανυψωτικό.

03. Δικόλωνα

Ο πιο συνηθισμένος τύπος ανυψωτικού αυτοκινήτου που χρησιμοποιείται, σήμερα, στα συνεργεία είναι το δικόλωνο, με δύο σετ ανυψωτικών βραχιόνων τα οποία συνδέονται σε δύο κολώνες. Σηκώνει το αυτοκίνητο από το πλαίσιο (αμάξωμα ή σασί) και προσφέρει πρόσβαση στους τροχούς του αυτοκινήτου αφού τους αφήνει ελεύθερους. Όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο ανάμεσα στις κολώνες, τοποθετείτε χειροκίνητα τους βραχίονες για να το σηκώσετε σε καθορισμένα σημεία στήριξης στο πλαίσιο. Ο τεχνίτης πρέπει να φροντίσει να τους κατανείμει ομοιόμορφα.

Συνήθως, είναι φτηνότερα από τα τετρακόλωνα και χρειάζονται λιγότερο χώρο για την τοποθέτησή τους.

Ακόμη, παρέχει εύκολη πρόσβαση στα περισσότερα εξαρτήματα του αυτοκινήτου και του συστήματος μετάδοσης κίνησης. Οι τροχοί κρέμονται ελεύθερα για εργασίες τροχού, φρένου, διεύθυνσης και ανάρτησης.

Από την άλλη πλευρά, η αγκύρωσή τους στο δάπεδο είναι πιο απαιτητική και, συχνά, απαιτούν περισσότερο ύψος οροφής στο σημείο που τοποθετούνται. Το ελάχιστο βάθος σκυροδέματος για μία εγκατάσταση δικόλωνου ανυψωτικού είναι μεταξύ 150 χλστ και 250 χλστ.

Στα μειονεκτήματα του δικόλωνου καταγράφεται και το γεγονός ότι οι κολώνες μπορεί να προκαλέσουν ζημιά στις πόρτες ή να περιορίσουν την πρόσβαση στο χώρο επιβατών του οχήματος.

Με συμμετρική σχεδίαση, το αυτοκίνητο φορτώνεται ομοιόμορφα στους βραχίονες του ανυψωτικού, ενώ μία ασύμμετρη σχεδίαση χρησιμοποιεί περιστρεφόμενους βραχίονες διαφορετικού μήκους και μία άρθρωση για να χειριστεί ένα ανομοιόμορφο φορτίο. Τα ασύμμετρα ανυψωτικά σας επιτρέπουν, επίσης, να ανοίγετε τις πόρτες του αυτοκινήτου ενώ είναι πάνω στο ανυψωτικό, επιτρέποντάς σας να έχετε πρόσβαση στο εσωτερικό του.

04. Ψαλιδωτά Aνυψωτικά

Τα ψαλιδωτά ανυψωτικά ανυψώνουν το αυτοκίνητο, επεκτείνοντας έναν μηχανισμό ψαλιδιού που μοιάζει με ακορντεόν, χωρίς την ανάγκη για μόνιμες κολώνες. Ανάλογα με τον τύπο, μπορεί να ανυψώνουν το αυτοκίνητο είτε από τους τροχούς είτε από το σασί, οπότε μπορούν στην πρώτη περίπτωση να τους αφήσουν ελεύθερους.

  • Είναι γρήγορη και εύκολη η εγκατάστασή του ειδικά στην επιδαπέδια έκδοση η οποία μπορεί να γίνει χωρίς σκάψιμο
  • Υπάρχουν διαθέσιμα σε μεγάλη γκάμα μεγεθών και ανυψωτικής ικανότητας και μπορούν να ταιριάζουν εύκολα σε οποιοδήποτε χώρο.
  • Χάρη στο χαμηλό ύψος τους, πριν αρχίσουν να ανυψώνουν, τοποθετούνται εύκολα, αλλά από την άλλη πλευρά, δεν συμπτύσσονται πλήρως εκτός και αν εγκατασταθούν κάτω από το δάπεδο του συνεργείου.
  • Σε περίπτωση επιδαπέδιας τοποθέτησης, η συσκευή του ψαλιδιού και η βάση περιορίζουν τον χώρο εργασίας και την πρόσβαση των τεχνικών στο αυτοκίνητο.

05. Ανυψωτικά για Ευθυγράμμιση

Τα αυτόματα ανυψωτικά ευθυγράμμισης είναι ένας πιο εξειδικευμένος τύπος. Τα πρόσθετα χαρακτηριστικά τους, όπως οι ενσωματωμένες πλάκες περιστροφής τροχών και οι πλάκες ολίσθησης, επιτρέπουν στους τροχούς του αυτοκινήτου να στρίβουν εύκολα, χωρίς αντίσταση καθώς εκτελούνται εργασίες ευθυγράμμισης τροχών σε αυτοκίνητα ή φορτηγά.

Ως ανυψωτικά που σηκώνουν το όχημα από τους τροχούς, μπορούν να παραδοθούν σε διάφορες μορφές, όπως τετρακόλωνα ανυψωτικά ή ψαλιδωτά.

Τα κριτήρια της επιλογής

Το ανυψωτικό που θα εγκαταστήσετε, θα πρέπει καταρχήν να είναι σύμφωνο με τις νομοθετικές διατάξεις που ισχύουν στην χώρα μας από το 1993και να συμορφώνεται με τις απαιτήσεις του ΠΔ 57/2010 (ΦΕΚ 97 / Α/ 25.06.2010) και της οδηγίας 2006/42/ΕΚ μαζί με την τροποποίηση 95/ 16 / ΕΚ.

Ο πιο σημαντικός παράγοντας για να αποφασίσετε την αγορά ενός ανυψωτικού θα είναι ο τρόπος που σκοπεύετε να το χρησιμοποιήσετε. Το κόστος σίγουρα επηρεάζει την αγορά νέου εξοπλισμού για ένα γκαράζ.

Πριν αποφασίσετε για την αγορά, ερευνήστε εάν ο πωλητής διαθέτει ανταλλακτικά επισκευής. Εξετάστε το ενδεχόμενο να ρωτήσετε για συμβόλαιο συντήρησης σε οποιοδήποτε αναβατόριο ετοιμάζεστε να αγοράσετε.

Πριν επιλέξετε ένα συγκεκριμένο τύπο ανυψωτικού, είναι απαραίτητο να μελετήσετε κάποια συγκεκριμένα σημεία:

  • Ρίξτε μια καλή ματιά στο σκυρόδεμα από την πλάκα του δαπέδου που θα το στηρίξει. Βεβαιωθείτε ότι είναι αρκετά ανθεκτικό για να υποστηρίξει το βάρος τόσο του αυτοκινήτου όσο και του ίδιου του ανυψωτικού.
  • Είναι μία καλή ιδέα να τοποθετήσετε το ανυψωτικό μακριά από δοκάρια ή άκρες πλακών και μην προκαλέσετε βλάβη στον σκελετό του οπλισμού. Ακόμα κι αν δεν δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα ασφάλειας, μπορούν εύκολα να μειώσουν την αντοχή του φέροντος οργανισμού.
  • Βεβαιωθείτε ότι η θέση τοποθέτησης είναι βολική.
  • Δουλειά του νέου ανυψωτικού είναι να ανεβάζει τα αυτοκίνητα ψηλά και να σας αφήνει να εργάζεστε άνετα κάτω από αυτό. Αφιερώστε, λοιπόν, χρόνο για να ελέγξετε προσεκτικά το διαθέσιμο ύψος του συνεργείου όπου θα μπει το ανυψωτικό, μαζί με το αυτοκίνητο επάνω του.
  • Επιλέξτε ανυψωτικό με ανυψωτική ικανότητα μεγαλύτερη από αυτή που σας καλύπτει, σήμερα. Όταν αποφασίζετε γι’ αυτήν, μην υποθέτετε ότι τα αυτοκίνητα που επισκευάζετε στον παρόντα χρόνο έχουν το μέγιστο βάρος που θα χρειαστεί ποτέ να σηκώσετε.

Η συντήρηση

Οι εργασίες συντήρησης στα ανυψωτικά επιτρέπεται να εκτελούνται μόνο από εξειδικευμένο προσωπικό.

Μην χρησιμοποιείτε ποτέ καθαριστικά υψηλής πίεσης ή διαβρωτικά καθαριστικά. Απαγορεύεται αυστηρά η παρέμβαση ή η αφαίρεση των συσκευών ασφαλείας.

Σε κάθε ανυψωτικό πρέπει να κάνουμε ελέγχους και εργασίες συντήρησης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή του. Για ένα τυπικό δικόλωνο ανυψωτικό, θα πρέπει να εκτελούνται:

01. Ημερήσιος έλεγχος

Ο καθημερινός έλεγχος των λειτουργιών ασφαλείας πριν τεθεί σε λειτουργία το ανυψωτικό είναι πολύ σημαντικός. Η ανακάλυψη μιας βλάβης πριν από τη χρήση εξοικονομεί χρόνο, προλαμβάνει μεγαλύτερη ζημιά ή ακόμα και τραυματισμό.

  • Ελέγξτε όλες τις υδραυλικές συνδέσεις.
  • Ελέγξτε όλα τα καλώδια και τις συνδέσεις των διακοπτών.
  • Ελέγξτε όλες τις βίδες, εάν είναι χαλαρές και εάν χρειάζεται σφίξτε τις.
  • Το περιβάλλον εργασίας πρέπει να καθαρίζεται τακτικά.

02. Μία φορά τον μήνα

  • Ελέγξτε την κινητικότητα των εύκαμπτων εξαρτημάτων.
  • Ολόκληρη η κατασκευή θα πρέπει να ελεγχθεί για τυχόν σημάδια φθοράς, εάν έχει ανακαλυφθεί κάποια ζημιά, θα πρέπει να επισκευαστεί ή, εάν απαιτείται, να αντικατασταθεί με γνήσια ανταλλακτικά.
  • Εάν εντοπίσετε διαρροή στο λαιμό του κυλίνδρου, αυτό πιθανότατα οφείλεται στη φθορά της τσιμούχας στο έμβολο, οπότε πρέπει να την αντικαταστήσετε.

03. Κάθε 12 μήνες πρέπει να ανανεώνεται το λάδι και το φίλτρο

Άσχετα από τον τύπο του χρησιμοποιούμενου ανυψωτικού, ο τεχνικός πρέπει να προσέχει κάποια σημεία:

  • Το χρησιμοποιούμενο ανυψωτικό πρέπει να έχει την δυνατότητα να ανυψώσει το βάρος του αντίστοιχου αυτοκινήτου.
  • Η τοποθέτηση του ανυψωτικού πρέπει να έχει γίνει από αδειούχο ηλεκτρολόγο, καθώς ο κίνδυνος ηλεκτροπληξίας είναι πάντα υπαρκτός σε κάθε ηλεκτρική συσκευή.
  • Το ανυψωτικό πρέπει να συντηρείται στα διαστήματα που ορίζει ο κατασκευαστής του και σύμφωνα με όσα αυτός ορίζει.
  • Όταν χρησιμοποιείτε δικόλωνο ανυψωτικό χρειάζεται προσοχή στην θέση ισορροπίας. Οι βραχίονες του ανυψωτικού απαιτούν ρύθμιση διαφορετική για κάθε αυτοκίνητο ανάλογα με τις διαστάσεις του.
  • Η ελαστική κεφαλή των άκρων των βραχιόνων πρέπει να προσαρμόζεται στα σημεία στήριξης του πλαισίου που προβλέπει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου.
  • Δεν πρέπει να εργάζεστε κάτω από αυτοκίνητο σηκωμένο σε ανυψωτικό, εάν δεν ενεργοποιήσετε το φρένο ασφαλείας.
  • Στα τετρακόλωνα και στα ψαλιδωτά, δεν πρέπει να αφαιρείτε τις ασφάλειες που αποτρέπουν στο αυτοκίνητο να κυλήσει έξω από το ανυψωτικό.

Τέλος, μεγαλύτερη προσοχή χρειάζεται όταν ανυψώνετε αυτοκίνητο υβριδικό ή αυτοκίνητο με αέριο καύσιμο. Πρέπει να εξακριβώνετε προσεκτικά τα σημεία από τα οποία διέρχονται οι σωλήνες καυσίμου ή τα καλώδια υψηλής τάσης, ώστε να τα αποφεύγετε κατά την ανύψωση.

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΑΚΗ 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.