Λογισμικό: Ο νέος «εξοπλισμός» του μέλλοντος
αυτοκινητοβιομηχανία

Λογισμικό: Ο νέος «εξοπλισμός» του μέλλοντος

Στο ταχέως εξελισσόμενο τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας, βαθιές αλλαγές βρίσκονται σε εξέλιξη. Η εμφάνιση των οχημάτων που καθορίζονται από λογισμικό απηχεί, πλέον, τη μεταμορφωτική επίδραση του smartphone στη βιομηχανία των τηλεπικοινωνιών.

Σήμερα, οι προσδοκίες για τα αυτοκίνητα υπερβαίνουν την απλή κινητικότητα. Οι πελάτες οραματίζονται μια έξυπνη και διαισθητική εμπειρία οχήματος, με τα οχήματά τους να είναι διαρκώς εξοπλισμένα με το πιο πρόσφατο λογισμικό, καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Αυτή η αλλαγή προτύπου κερδίζει σε δυναμική μέσω πρωτοποριακών καινοτομιών όπως τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού (ADAS), τα ψηφιακά (αυτοματοποιημένα) συστήματα οδήγησης και οι ενημερώσεις Over-the-Air (OTA). Αυτές οι καινοτομίες δεν θα ήταν δυνατές χωρίς τον καταλυτικό ρόλο του λογισμικού αυτοκινήτου.

Στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι προφανές ότι το σύγχρονο λογισμικό και οι υπηρεσίες που αυτό παρέχει συνθέτουν τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανταγωνιστικότητα. Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο ότι οι δυνατότητες ανάπτυξης λογισμικού πολλών OEM είναι, επί του παρόντος, μάλλον ανεπαρκώς ανεπτυγμένες. Επιπλέον, τόσο οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά όσο και οι τεχνολογικοί κολοσσοί εντοπίζουν αυτήν την τάση, κυνηγώντας την ευκαιρία να εδραιώσουν την παρουσία τους. Όπου κάποτε κυριαρχούσαν παραδοσιακοί κατασκευαστές και προμηθευτές, όπως πχ, η Volkswagen από τη μία και η Valeo από την άλλη, τώρα ανταγωνίζονται σκληρά με πιο ευέλικτους και έμπειρους στην τεχνολογία παίκτες, όπως η Tesla, η Google και η BYD. Κατά συνέπεια, οι κατασκευαστές βρίσκονται όχι μόνο στην ανάγκη να καλύψουν τη διαφορά με τις δυνατότητες του λογισμικού τους, αλλά και σε ένα μονόδρομο αντιμετώπισης των προκλήσεων που τίθενται από έμπειρους τεχνολογικούς γίγαντες.

Σε ένα μέλλον με συντριπτική κυριαρχία του λογισμικού, ένας ολιστικός μετασχηματισμός με γνώμονα αυτό το δεδομένο προς έναν σύγχρονο τεχνολογικά οργανισμό είναι, πλέον, επιτακτικός για κατασκευαστές και προμηθευτές εξοπλισμού πρώτης τοποθέτησης, κατ’ επέκταση και για το σύνολο της δευτερογενούς αγοράς, επισκευαστές κλπ. Τα τελευταία χρόνια, οι περισσότεροι έχουν αναγνωρίσει τη σημασία του λογισμικού, επενδύοντας δισεκατομμύρια και ιδρύοντας εξειδικευμένους οργανισμούς. Μία μελέτη της Capgemini το υποστηρίζει, αποκαλύπτοντας ότι το 55% των ερωτηθέντων αναμένει απώλεια μεριδίου αγοράς λόγω έλλειψης επενδύσεων σε δεξιότητες λογισμικού. Παρά το γεγονός ότι το γνωρίζουν όλοι αυτό, έχοντας υποστεί πολλά χρόνια μετασχηματισμού, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά κενά μεταξύ των καθιερωμένων παικτών και νεοεισερχόμενων. Αυτό απαιτεί μία εξαντλητική αναμόρφωση των λειτουργιών, των ανταγωνιστικών στρατηγικών και των επιχειρηματικών μοντέλων σε μία κομβική συγκυρία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εδώ, η επιβίωση εξαρτάται από την επιδέξια «πλοήγηση» στο νέο τοπίο με επίκεντρο το λογισμικό.

Σε ένα νέο διαμορφούμενο περιβάλλον, λοιπόν, στο οποίο το λογισμικό διαδραματίζει βασικό ρόλο, οι OEM πρέπει να επικεντρωθούν σε 4 πυλώνες κρίσιμους για την επιτυχία τους:

  1. Μετεξέλιξη σε εγγενή επιχείρηση λογισμικού.
  2. Δημιουργία οχημάτων που καθορίζονται από το λογισμικό του μέλλοντος.
  3. Επιτάχυνση της παράδοσης του λογισμικού μέσω σχετικών μονάδων.
  4. Υπηρεσίες και επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται σε λογισμικό.

Ειδικότερα, ένας κρίσιμος μετασχηματισμός περιλαμβάνει τη μετάβαση από μία προσέγγιση με επίκεντρο τη μηχανική σε μία σαφή προσέγγιση λογισμικού. Οι καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να υπερέχουν στην ευέλικτη παράδοση του λογισμικού για να ανταγωνιστούν τους νεοεισερχόμενους. Αυτό απαιτεί αναδιαμόρφωση του μοντέλου λειτουργίας και ενθάρρυνση μιας πολιτισμικής αλλαγής ευθυγραμμισμένης με αρχές που βασίζονται στην τεχνολογία. Μόνο εκείνες οι εταιρείες που καλλιεργούν ποικιλία εφαρμογών λογισμικού με εξειδίκευση και δημιουργούν ένα περιβάλλον στο οποίο μπορούν να ευδοκιμήσουν θα έχουν επιτυχία.

Προκειμένου να βελτιωθεί, εξ άλλου, η ταχύτητα και η ποιότητα παράδοσης του λογισμικού μίας επιχείρησης, οι OEM πρέπει να ενσωματώσουν απρόσκοπτα μία σχετική μονάδα στην οργανωτική δομή τους. Αυτή η εξειδικευμένη μονάδα βασίζεται σε ευέλικτες αρχές και συνεκτικές διαδικασίες, μεθόδους και εργαλεία. Είναι κρίσιμο να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ ανάπτυξης λογισμικού και υλικού και να γίνει η διασύνδεση με το ευρύτερο επιχειρηματικό οικοσύστημα για την απρόσκοπτη ενσωμάτωσή του στο τελικό προϊόν.

Συναφώς, το μέλλον των SDV (Software Defined Vehicle) θα διαμορφωθεί από τους OEM με ολοκληρωμένη προσέγγιση για τον έλεγχο της πολυπλοκότητας που εισάγεται από την επέκταση του λογισμικού. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τη συνέχεια της λειτουργίας των συστημάτων επί του προϊόντος. Η επιτυχία βασίζεται στον ολιστικό σχεδιασμό αρχιτεκτονικών SDV, που εκτείνονται από τις Ηλεκτρονικές Μονάδες Ελέγχου (ECU) έως το backend του cloud.

Η ίδια σημασία πρέπει να δοθεί στην τοποθέτηση των τεχνικών θεμελίων για ένα πλήρως λειτουργικό οικοσύστημα πελατών γύρω από το όχημα. Τα δεδομένα είναι η ψυχή των SDV, καθιστώντας τη συλλογή και την πρόοδο των δεδομένων για την εξέλιξή τους, στρατηγική εντολή. Επιπλέον, η ισχυρή διαχείριση του ψηφιακού κύκλου ζωής και οι ενημερώσεις Over-theAir είναι ζωτικής σημασίας, διασφαλίζοντας τη συνεχή επιτυχία στις καθημερινές λειτουργίες των SDV.

Το SDV είναι ο καταλύτης για την εισαγωγή καινοτόμων συνδεδεμένων υπηρεσιών σε όλο τον κύκλο ζωής του οχήματος, ξεκλειδώνοντας αναξιοποίητες ροές εσόδων και νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Κατά τον σχεδιασμό αυτών των υπηρεσιών, οι OEM πρέπει να μετατοπίσουν την εστίασή τους από το όχημα μόνο σε ένα ευρύτερο οικοσύστημα που καλύπτει όλα τα στοιχεία. Με υιοθέτηση ενός ανοιχτού οικοσυστήματος συνεργατών, ενδυνάμωση των προγραμματιστών με εργαλεία όπως τα κιτ ανάπτυξης λογισμικού (SDK) για συνεργατική καινοτομία, καλύπτοντας έτσι τις απαιτήσεις για νέα επιχειρηματικά μοντέλα.

Τι έπεται;

Με την τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας να δημιουργεί συνεχώς νέο εξοπλισμό, οι κατασκευαστές βρίσκονται σε ένα σταυροδρόμι. Πρέπει να αναπτύξουν γρήγορα δυνατότητες λογισμικού, αλλιώς θα χάσουν το όποιο πλεονέκτημά τους. Στο μετασχηματιστικό τοπίο, όπου οι γραμμές μεταξύ OEM, προμηθευτών και εταιρειών τεχνολογίας θολώνουν, χρειάζονται σαφείς προσδιορισμοί των μελλοντικών ρόλων τους. Αυτό περιλαμβάνει στρατηγική αξιολόγηση στοιχείων λογισμικού και υπηρεσιών SDV. Η αξιολόγηση θα καθοδηγήσει τη διάκριση των τομέων εστίασης και την αποτελεσματική μόχλευση των εταιρικών σχέσεων. Ως αποτέλεσμα, θα δημιουργηθούν νέα οικοσυστήματα υπηρεσιών, παρέχοντας μία απρόσκοπτη εμπειρία στους πελάτες.

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗ 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.