Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου
VSS

Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου

Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα χρησιμοποιεί το σήμα από τον αισθητήρα VSS (Vehicle Speed Sensor) για να τροποποιήσει κάποιες από τις λειτουργίες του και να ξεκινήσει τις διαγνωστικές ρουτίνες σε κάθε κύκλο.

Το σήμα VSS προέρχεται από έναν αισθητήρα ο οποίος μετρά την ταχύτητα περιστροφής του δευτερεύοντα άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων ή την ταχύτητα του τροχού. Χρησιμοποιούνται διαφορετικοί τύποι αισθητήρων, ανάλογα με το μοντέλο του αυτοκινήτου.

Σε μερικά μοντέλα, το σήμα ταχύτητας του αυτοκινήτου λαμβάνεται από το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων (ABS) και, σε κάποιες περιπτώσεις, μέσα από το δίκτυο CanBus.

Τύποι αισθητήρων

Οι τύποι αισθητήρων που χρησιμοποιούνται συνήθως είναι:

  1. Αισθητήρες ταχύτητας με βάση το φαινόμενο Hall
  2. Αισθητήρες ταχύτητας με μαγνητικό διακόπτη
  3. Επαγωγικοί αισθητήρες στροφών.

Ο αισθητήρας VSS που λειτουργεί με βάση το φαινόμενο Hall, τροφοδοτείται με +12V από το κλειδί ανάφλεξης. Όταν τοσυρματόσχοινο του κοντέρ περιστρέφεται, το κύκλωμα Hall ενεργοποιείται και απενεργοποιείται διαδοχικά, στέλνοντας ένα ορθογωνικό σήμα στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Η συχνότητα αυτού του σήματος δείχνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Ο τύπος αισθητήρα με μαγνητικό διακόπτη (Reed Switch Type) παίρνει κίνηση από το συρματόσχοινο του ταχύμετρου. Τα κύρια εξαρτήματά του είναι: ένας μαγνήτης, ένας διακόπτης και το συρματόσχοινο του ταχύμετρου. Καθώς ο μαγνήτης περιστρέφεται, οι επαφές του διακόπτη ανοίγουν και κλείνουν, στα περισσότερα μοντέλα, τέσσερις φορές ανά περιστροφή. Αυτή η ενέργεια παράγει 4 παλμούς κάθε φορά. Από τον αριθμό των παλμών που εκπέμπει ο αισθητήρας, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου μπορεί να προσδιορίσει την ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Όταν η ταχύτητα του αυτοκινήτου αυξάνεται, τότε αυξάνεται και η συχνότητα του παλμού. Αυτοί οι αισθητήρες τοποθετούνται, γενικά, στο κιβώτιο ταχυτήτων, στο διαφορικό ή κοντά στους τροχούς, έτσι ώστε η ταχύτητα του οχήματος να μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια.

Και σε αυτόν τον αισθητήρα ταχύτητας, το σήμα έχει ορθογωνική μορφή. Η τάση του ποικίλλει: σε άλλα αυτοκίνητα μεταβάλλεται από 0V έως +5 V και σε άλλα από 0V έως, περίπου, την ονομαστική τιμή της μπαταρίας του αυτοκινήτου.

Στον επαγωγικό αισθητήρα ταχύτητας το σήμα από τον περιστρεφόμενο κινητήριο τροχό έχει ημιτονοειδή μορφή (εναλλασσόμενο ρεύμα). Αλλάζει τη συχνότητά του ανάλογα με την ταχύτητα περιστροφής των τροχών, όπως συμβαίνει με κάθε επαγωγικό αισθητήρα (π.χ. ο αισθητήρας του στροφαλοφόρου).

Κωδικοί βλάβης

Οι συνηθέστεροι κωδικοί βλάβης που σχετίζονται με τον αισθητήρα ταχύτητας του αυτοκινήτου είναι:

  • P0500: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου A
  • P0501: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου A – Εύρος/Απόδοση
  • P0502: Κύκλωμα αισθητήρα ταχύτητας αυτοκινήτου A – Χαμηλή τάση
  • P0503: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου A – Διακοπτόμενη βλάβη
  • P0574: Σύστημα Cruise Control – Πολύ υψηλή ταχύτητα αυτοκινήτου
  • P062C: Μονάδα Ελέγχου Ταχύτητας Αυτοκινήτου
  • P2158: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου B
  • P2159: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου Β – Εύρος/Απόδοση
  • P215A: Ταχύτητα αυτοκινήτου – Συσχέτιση ταχύτητας τροχού
  • P215B: Συσχέτιση ταχύτητας αυτοκινήτου – Δευτερεύοντα άξονα (άξονα εξόδου)
  • P2160: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου Β – Χαμηλή τάση στο κύκλωμα
  • P2161: Αισθητήρας ταχύτητας αυτοκινήτου B – Διακοπτόμενη βλάβη
  • P2162: Συσχέτιση αισθητήρα ταχύτητας αυτοκινήτου A/B
  • P215C: Ταχύτητα δευτερεύοντα άξονα (άξονα εξόδου) – Συσχέτιση ταχύτητας τροχού.

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΑΚΗ 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.