DENSO – Συντήρηση του συστήματος κλιματισμού
Denso

DENSO – Συντήρηση του συστήματος κλιματισμού

Η DENSO, με μακρόχρονη εμπειρία και τεχνογνωσία ΟΕ στον κλιματισμό, εστιάζει στη λειτουργία του συστήματος, καθώς και στους λόγους για τους οποίους τα συνεργεία ενδέχεται να αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά τις εργασίες συντήρησης.

Ο κλιματισμός (A/C) και τα συστήματα ελέγχου κλιματισμού αποτελούν βασικό χαρακτηριστικό των αυτοκινήτων εδώ και πολλά χρόνια. Ωστόσο, η συντήρηση εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για τα συνεργεία, όπως εκτιμά η DENSO.

«Αν και οι τεχνικοί γενικά έχουν καλή γνώση του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν τα περισσότερα συστήματα των αυτοκινήτων -κινητήρας, εξαγωγή καυσαερίων, ψύξη, ανάφλεξη, κιβώτιο ταχυτήτων, αμάξωμα κ.λπ.-, η πλειοψηφία δεν έχει το ίδιο επίπεδο κατανόησης του συστήματος A/C, που είναι και το θεμελιώδες πρόβλημα», εξηγεί ο ειδικός προϊόντων A/C της DENSO, Richard Groot. «Αυτή η έλλειψη γνώσης της βασικής θεωρίας λειτουργίας σημαίνει ότι, σε ένα τυπικό ανεξάρτητο συνεργείο οπουδήποτε στην Ευρώπη, οι επισκευές στο A/C δεν πραγματοποιούνται με την ποιότητα που θα έπρεπε και γι’ αυτό οι εξειδικευμένες επιχειρήσεις A/C έχουνευδοκιμήσει», επισημαίνει ο ίδιος.

«Αυτή είναι μία περίεργη κατάσταση για τους ιδιοκτήτες οχημάτων, οι οποίοι θα έπρεπε να έχουν εμπιστοσύνη ότι τα συνεργεία που επιλέγουν, μπορούν να αναλάβουν με επιτυχία κάθε είδους εργασίες συντήρησης και επισκευής στα οχήματά τους, αλλά σημαίνει επίσης ότι τα περισσότερα συνεργεία χάνουν τα -τόσο απαραίτητα- έσοδα», προσθέτει ο Richard Groot.

Λειτουργία του συστήματος

Όπως υπενθυμίζει ο ειδικός της DENSO «Κάθε σύστημα A/C, είτε σε ένα παραδοσιακό όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είτε σε ένα υβριδικό, είτε σε ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα, λειτουργεί με την ίδια αρχή, δηλαδή παίρνει θερμότητα από το σημείο Α (μέσα από την καμπίνα των επιβατών) και τη μεταφέρει στο σημείο Β (εκτός οχήματος). Ωστόσο, πολλά ηλεκτρικά οχήματα, επειδή δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης από τον οποίο να λαμβάνουν θερμότητα, χρησιμοποιούν σύστημα αντλίας θερμότητας. Η αντλία θερμότητας μπορεί να αντιστρέψει τον κύκλο λειτουργίας της, όταν ο καιρός είναι πιο δροσερός, να πάρει θερμότητα από το περιβάλλον και να τη χρησιμοποιήσει για να θερμάνει τον χώρο επιβατών, καθώς και να τον ψύξει, όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι υψηλή».

«Ωστόσο, ενώ το σύστημα είναι πολύ αποδοτικό στη χρήση μόνο μικρής ποσότητας ενέργειας για τη θέρμανση της καμπίνας επιβατών, η απόδοση θέρμανσης μειώνεται σημαντικά σε χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, επειδή είναι δύσκολο να συλλέξει θερμότητα από το εξωτερικό του οχήματος σε αυτές τις συνθήκες. Για την καταπολέμηση αυτού του προβλήματος, ορισμένα υβριδικά οχήματα, όπως το Toyota PRIUS PHV, είναι εξοπλισμένα με έναν ηλεκτρικό συμπιεστή, ο οποίος διαθέτει λειτουργία έγχυσης αερίου που βοηθά στη θέρμανση, επιστρέφοντας ένα μέρος του θερμού ψυκτικού μέσου, πίσω στο σύστημα της αντλίας θερμότητας», αναφέρει ο κ. Groot.

«Ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για ένα παραδοσιακό ή ένα σύστημα αντλίας θερμότητας, αυτή η εκτεταμένη έλλειψη κατανόησης του τρόπου λειτουργίας του συστήματος A/C, σημαίνει ότι συχνά γίνονται λάθη στη διάγνωση και την επισκευή. Δυστυχώς, η τυπική απάντηση του συνεργείου, όσον αφορά τη συντήρηση του A/C, είναι απλώς η ανανέωση του αερίου στο σύστημα, το οποίο, χωρίς την κατανόηση των βασικών, πολλές φορές μπορεί να προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει και σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως συντήρηση A/C», επισημαίνει ο ειδικός.

«Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι η κατάσταση μπορεί να γίνει ακόμη χειρότερη εάν, εκτός από το ότι δεν κατανοούν τη λειτουργία του συστήματος A/C, οι τεχνικοί δεν καταλαβαίνουν επίσης πώς λειτουργεί και τι κάνει ένα μηχάνημα αναπλήρωσης φρέον και απλώς ελπίζουν ότι η χρήση του θα κάνει αυτόματα συντήρηση στο σύστημα!»

Συνέπειες της ελλιπούς διάγνωσης

Με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία του, ο κ. Groot σημειώνει: «Εάν δεν καταλαβαίνουν το σύστημα A/C, δεν θα μπορούν να διαγνώσουν προβλήματα με τον κύκλο του ψυκτικού και το εξάρτημα που βρίσκεται στο επίκεντρο, όσον αφορά τις συνέπειες των πιο συνηθισμένων σφαλμάτων, είναι ο συμπιεστής. Αυτό συμβαίνει επειδή κάνει τη σκληρή δουλειά της ώθησης του μίγματος λαδιού/ψυκτικού στο σύστημα και, εάν υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα με την αναλογία του μίγματος ή περιέχει βρωμιά ή υπολείμματα από φθαρμένα μέρη, ο συμπιεστής θα υποστεί τις συνέπειες και η μονάδα είναι πιο πιθανό να αστοχήσει».

«Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των παραγόντων, η επισκευή του συστήματος A/C μπορεί μερικές φορές να γίνει περίπτωση «δοκιμής και λάθους», αντί για πραγματική εύρεση των σφαλμάτων», αναφέρει ο ειδικός και προσθέτει: «Καθώς οι τεχνικοί παλεύουν να κατανοήσουν τον κύκλο του ψυκτικού, σε πολλές περιπτώσεις η διάγνωσή τους βασίζεται μόνο στον έλεγχο της πίεσης του συστήματος. Όμως, καθώς πολλά οχήματα χρησιμοποιούν πλέον ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπιεστές μεταβλητής απόδοσης, είναι επίσης σημαντικό να ελέγχονται οι θερμοκρασίες και τα πραγματικά δεδομένα του συστήματος, για παράδειγμα. Η μη τήρηση των οδηγιών τοποθέτησης κατά την αντικατάσταση ενός συμπιεστή είναι άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αστοχίες και σε ακριβές επισκευές».

Αν και ο συμπιεστής είναι το εξάρτημα που πιθανόν θα αποτύχει, σπάνια φταίει ο ίδιος. Τις περισσότερες φορές, ένα άλλο υποκείμενο ζήτημα πρέπει να επιλυθεί, πριν αντικατασταθεί ο συμπιεστής, διαφορετικά, ο νέος συμπιεστής απλώς θα αστοχήσει ξανά.

«Έτσι, όσον αφορά το μηχάνημα αναπλήρωσης φρέον, εάν δεν καταλαβαίνουν τι κάνει κατά τη διάρκεια συντήρησης του A/C, ειδικά εάν είναι ένα πλήρως αυτόματο μηχάνημα, τα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά. Για παράδειγμα, είναι εύκολο να προσθέσετε πάρα πολύ λάδι ή πολύ UV-Dye (υλικό ανίχνευσης διαρροών) στο σύστημα, επειδή το μηχάνημα βρίσκεται σε λάθος ρύθμιση. Είναι επίσης δυνατό να εισαχθεί λανθασμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου, εξαιτίας μίας μη βαθμονομημένης ζυγαριάς», εξηγεί ο κ. Groot.

Πώς μπορούν τα συνέργεια να μετατρέψουν αυτά τα ζητήματα σε ροές εσόδων;

«Σε όλη την Ευρώπη, η DENSO προσφέρει εκπαίδευση που καλύπτει τα πάντα, από τα βασικά βήματα της συντήρησης του A/C, έως την ανάλυση της βλάβης του συμπιεστή, τα οποία είναι διαθέσιμα μέσω των συνεργατών διανομής της, σε βίντεο στο YouTube ή μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας εκπαίδευσης e-Learning. Εξοπλισμένοι με αυτή τη γνώση, οι τεχνικοί που αναλαμβάνουν την εργασία είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τη συντήρηση και επισκευή του A/C με σιγουριά, που σημαίνει επίσης ότι τα συνεργεία θα επωφεληθούν από επιπλέον ευκαιρίες εσόδων και θα προσφέρουν, άμεσα, ένα σωστό επίπεδο εξυπηρέτησης στους πελάτες τους».

Περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα Aftermarket της DENSO είναι διαθέσιμες στη διεύθυνση: https://www.denso-am.eu/gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.