Οι προκλήσεις της Οδικής Ασφάλειας για τους ηλικιωμένους χρήστες του δρόμου
ETSC

Οι προκλήσεις της Οδικής Ασφάλειας για τους ηλικιωμένους χρήστες του δρόμου

Με δελτίο τύπου που εξέδωσε, το Ινστιτούτο Έρευνας & Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια «Πάνος Μυλωνάς» αναφέρεται διεξοδικά στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), η οποία παρουσιάζει τις αδυναμίες των ηλικιωμένων χρηστών του δρόμου και ζητά μια συνολική προσέγγιση για τη προάσπιση της ασφάλειάς τους, προωθώντας παράλληλα την ανεξαρτησία και την ενεργό μετακίνηση.

Στα βασικά ευρήματα της έκθεσης περιλαμβάνονται:

  1. Η τάση που παρατηρήθηκε πρόσφατα στην Οδική Ασφάλεια των ατόμων της τρίτης ηλικίας δείχνει μια μέση ετήσια μείωση της τάξεως του 3% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ25 την τελευταία δεκαετία, σε μεγάλο βαθμό λόγω της συνολικής βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας.
  2. Υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις της Οδικής Ασφάλειας μεταξύ των χωρών, με την ασφαλέστερη χώρα για τους ηλικιωμένους να είναι η Νορβηγία, ακολουθούμενη από το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Ρουμανία, η Σερβία και η Βουλγαρία έχουν την υψηλότερη οδική θνησιμότητα για τους ηλικιωμένους.
  3. Η επιλογή του μέσου μεταφοράς, η ηλικιακή ομάδα και συγκεκριμένες περιπτώσεις συγκρούσεων επηρεάζουν σημαντικά την οδική θνησιμότητα των ηλικιωμένων σε τροχαία δυστυχήματα.
  4. Είναι σημαντικό το ποσοστό των ηλικιωμένων πεζών και ποδηλατών που χάνουν τη ζωή τους σε οδικές συγκρούσεις και η κατανόηση αυτών των κρίσιμων περιπτώσεων σύγκρουσης είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία αποτελεσματικών μέτρων Οδικής Ασφάλειας.
  5. Καθώς ο πληθυσμός της Ευρώπης συνεχίζει να γερνάει, οι πολιτικές Οδικής Ασφάλειας πρέπει να εξελιχθούν για να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις ασφάλειας λόγω της δημογραφικής εξέλιξης.

Επισημαίνεται επίσης πως συχνά παραβλέπεται το ζήτημα με τις πτώσεις πεζών εντός του οδικού συστήματος, τονίζοντας τη σημασία της καταγραφής αυτών των περιστατικών για την προώθηση της ενεργητικής κινητικότητας και την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας για τους πεζούς.

Όσον αφορά τα άτομα της τρίτης ηλικίας που οδηγούν, από την έκθεση προκύπτει ότι οι ιατρικοί έλεγχοι βάσει ηλικίας ενδέχεται να μην αποτρέπουν αποτελεσματικά τις σοβαρές συγκρούσεις και θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη χρήση πιο ευάλωτων τρόπων μετακίνησης όταν οι ηλικιωμένοι οδηγοί σταματήσουν να οδηγούν. Προηγούμενες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι συγκεκριμένες ιατρικές καταστάσεις, η κατάχρηση ουσιών, οι ψυχικές διαταραχές, η επιληψία και ο διαβήτης είναι πιο σημαντικοί παράγοντες από την ηλικία και επηρεάζουν τους οδηγούς όλων των ηλικιών.

Αυτό το εύρημα είναι επίκαιρο επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε πρόσφατα σε ένα σχέδιο αναθεώρησης των κανόνων της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης να υποβάλλονται όλοι οι οδηγοί σε τακτικό ιατρικό έλεγχο μετά την ηλικία των 70 ετών. Το ETSC λέει ότι ένας τέτοιος γενικός κανόνας εισάγει διακρίσεις. Αντίθετα, οι οικογενειακοί γιατροί θα πρέπει να χρησιμοποιούν ένα πρωτόκολλο προληπτικού ελέγχου σε όλες τις ηλικιακές ομάδες ώστε να εντοπίζουν ιατρικές παθήσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ικανότητα οδήγησης.

Στην έκθεση τονίζεται ακόμη η σημασία της καλά συντηρημένης και ασφαλούς οδικής υποδομής, των μέτρων αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας και των διαβάσεων πεζών που ελέγχονται από σηματοδότες για την ενίσχυση της ασφάλειας των ηλικιωμένων χρηστών του δρόμου.

Κλείνοντας, σε δηλώσεις της η Πρόεδρος του Ι.Ο.Α.Σ. κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, τόνισε πως είναι σημαντικό οι άνθρωποι άνω των 70 ετών να μεριμνούν για την υγεία τους, ανεξαρτήτως αν οδηγούν ή όχι, με σκοπό τη μέγιστη ασφάλειά τους στο δρόμο. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι πρωτοβουλίες που λαμβάνει το Ινστιτούτο προς τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να υπάρχει επαρκής ενημέρωση και πρόληψη.

Περισσότερες πληροφορίες στον σύνδεσμο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.